onsdag, mars 09, 2016

Svar på Guess What # 10 och nostalgi 50 år sen

God morgon, onsdag!
Tomatsåsens dag.

Igår var det ju Kvinnodagen, och vet ni vad jag unnade mig då?
Jo, jag gick till affären Strumpan och köpte mig underbara underkläder till 20 procents rabatt. Allt för min egen trivsel. Så länge jag lever.


Det var en av mina två hantlar, som jag tränar med varje dag!
Jag trodde detta var lätt som en plätt, men där ser man, ingen hade rätt!

Men jag har haft som roligast i denna lek. Alltså, sådana vilda gissningar, så mina mungipor har varit lång uppe i håret, haha!
Tack för att ni var med och nu släpper jag kommentarerna!

Detta är jag, år 1966. Hemma hos mina föräldrar i Vårgårda. Det vet jag med bestämdhet. Tyvärr är kvaliteten på kortet urblekt.
Undrar hur gamla/unga mina läsare var vid den tidpunkten?

Här har jag lång, luddig rosa kofta, rosa strumpor, svart- och gråmönstrad kort klänning och mjuka, vita stövlar. Allt köpt när jag var på jobbkurs i Borås.
Det var modernt att ha dessa vita stövlarna till mörkblå korts med vit brodyrtop också. Stövlarna hade ett speciellt namn, kommer inte ihåg.

Det var snö 1964 också. Det är min mamma, som skottar.
Hon är inte så gammal där, tänk vad klädseln gör!

Och mera snö kom inatt här, kanske ska busvissla på våren?

 9/100 till # Blogg100

♥ Ljus och Kärlek ♥

36 kommentarer:

  1. Dina bilder är verkligen svåra och jag var ju inte ens i närheten! Vilka härliga och nostalgiska bilder!

    Nåja, trevlig tisdag :D

    SvaraRadera
  2. Härligt att se för just det modet kommer igen :) kul att se & jag hoppas du får en fin dag kramen

    SvaraRadera
    Svar
    1. Visst är det kul med mode och vad som kommer tillbaka.
      Tack o kram

      Radera
  3. Härlig blandning i din inlägg idag Gerd; mode tomatsås och hantlar!
    Livet är härligt!
    Stor kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, vad kan detta leda till för middag? Skratt*
      LivsHärligKram!

      Radera
  4. Så kul med lite nostalgibilder :)
    Visst är det roligt att plocka fram sina gamla album emellanåt!
    1966 var jag inte ens född :)
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Där ser man. Unga flicka, där ;) Du ser, vad gammal jag är, haha!
      Kram

      Radera
  5. Att det var hantlar på bilden hade jag ALDRIG kommit på! 1966 var jag varken född eller påtänkt än ;-)
    Och tack - jag och Sanna ska göra vårt allra yttersta för att ha trevligt!
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Där ser man.
      Vad kul ni ska ha du och Sanna!
      Kram

      Radera
  6. Nostalgibild som väckte minnen. Din bild får mig att minnas min systers studentexamen 1966, 50 års jubileum i år alltså. Min kära syster var så fin i sin vita dräkt och de vita stövlarna. De hon hade kallades Courrèges stövlar. Fransk modedesigner, André Courrèges som även lär ha gett upphov till minikjolen. Själv skulle jag bli tonåring det året och längtade till min egen studentexamen, då skulle jag få ha sådana stövlar lovade föräldrarna..... men några stövlar blev det aldrig, men jag har ett oerhört fint minne av syrrans märker jag nu.
    Solen börjar komma fram här hos mig, blir en fin eftermiddag, så nu får det bli en tur till torget för att titta på torghandlarens alla vackra blommor.
    Kram Elisabeth

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack, Elisabeth, för svaret på min undran om stövlar! Så var det ju, det hade jag inte kommit på själv, det långt LÅNGT inne i ett hjärnfack.
      Solen har visat sig och takdropp hörts. Jag har varit ute och ska ut igen.
      Kram!

      Radera
    2. Namnet på stövlarna har etsats sig fast i min hjärna. Kul att kunna få ge dig stövelnamnet på nytt, nu drömmer jag/vi en stund om året 1966 på våra eftermiddagspromenad. Tror aldrig jag kommer att glömma namnet på stövlarna!
      Kram Elisabeth

      Radera
    3. Vad kul att du kom ihåg detta! Och ett årtalsminne ihop!

      Radera
  7. Nej, det var alldeles för svårt, hade ingen aning, tänkte närmast på någon del ifrån nå´n radio eller så. Bra fotat.
    Oj, så ung du var där på bilden. Det är roligt att se äldre bilder hur man förändras. Glasögonen känner jag igen.
    Din mamma, ja du har rätt, klädseln gör mycket men äldre såg också äldre ut förr, om du förstår hur jag menar.
    Trevlig kväll.
    Varm kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag vill ju att man ska kunna gissa, åtminstone i närheten, så det var ju synd. Själv trodde jag det var FÖR lätt.
      Jag var 19 år, skulle bli 20 till vintern.
      Jo, och min mamma var inte mer än 55.
      Tack och kram!

      Radera
  8. Äh, nu missade jag ÅTER din tävling :-)
    Glömde också att göra en egen så jag lägger ut min snart, fastän det är onsdag.
    Man hinner inte med i svängarna! Tiden rusar, snart är det jul :-)
    Onsdagskram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag vet inte, två ggr har jag nu haft noll som har gissat rätt. Och det är inte heller kul, så jag får se om jag fortsätter med tävlingen.
      Onsdagskram!

      Radera
  9. Du gjorde helt rätt som unnade dig lite fina saker :-) Vilka härligt nostalgiska foton. Min storebror föddes året efter, så nu har du en aning om hur gammal jag är :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack, det tyckte jag med.
      OK, ja då har jag en liten aning. Skoj ;)

      Radera
  10. GW var bra svår...och bra att du och vi som läst kommentarerna fått oss några extra skratt.
    Kläderna känner jag helt klart igen. Hade liknande. Mne i sTockholm på den tiden skulle man också ha en rosa, ärmlös ribbstickad polo. Stövlarnas namn tror jag var "corrègestövlar". Visst är det härligt med dessa nostalgibilder och man minns det som om det var igår.
    En fin bild på din mamma, men visst gör klädseln mycjet när man tänker på ålder.
    Helt rätt att handla. Jag köper idag det jag vill (nästan, inom rimliga gränser) och när jag vill, för livet pågår just nu.
    Stor kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo, jag hade roligt av svaren, men trist att det blev för svårt, när jag trodde för lätt. Så, jag får se, kanske lägger ner.
      Visst är det kul kolla modet! Jo, det var corrègestövlar, en Elisabeth berättade här bland kommentarerna, jag hade totalt glömt bort namnet.
      Min mamma, ja. 5 år tidigare tog hon körkort och 5 år senare blev hon mormor. Det var fullt ös hos mina föräldrar. De hade fosterbarn, sommarbarn och här på bilden gömmer sig ett kusinbarn ;)
      Jo, livet pågår NU, helt rätt och då ska JAG unna mig, precis som du skriver om oss var och en.
      Kram! ♥

      Radera
  11. Jag säger bara en sak.....ett underbart trevligt och ett intressant inlägg.
    Kul att se dina bilder.
    Träna är bra. Jag gör det åxo, men med måtta haha.

    Kramelikramkram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack, snälla! Det gläder mig!
      Träna med måtta, det är att gotta
      sig.
      Kramelikramkram

      Radera
  12. Om man är snäll kan man ju säga att jag var i närheten med min gissning. För vågar och vikter har väl något gemensamt. Nej, jag var fullständigt ute och cyklade. :-)
    Härliga nostalgibilder. Konstateras kan det är inte bara kläderna som gör mannen utan även kläderna som gör tanten. Har själv några fina bilder när min mamma är ute med mig i lekparken iklädd kappa, hatt och pampuscher.
    Kramen

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, på sätt och vis var du nära, helt riktigt!
      Visst gör kläderna ALLA!
      Tänk, hatt och kappa. Jaa. Så obekvämt.
      Kram!

      Radera
  13. Hantlar - hahaha! Ja gjutjärnsgrej var ju nära så - hahaha:-)

    Vilka söta nostalgibilder! Gillas skarpt. Å klädseln från 1966 verkar ha kommit tillbaka i viss mån i år tycker jag. Mode går ju i cyklar på mellan 30 och 40 år. Inte snyggt direkt, men sällsynd;-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nja, dessa hantlar är faktiskt inte i gjutjärn. De är inte så vansinnigt tunga. 1,5 kg och i plast. Finns att köpa lite varstans och i olika färger.
      Jag skulle aldrig ta på mig den klädseln idag, även om den kommit tillbaka, men jag var väldigt stolt över den DÅ! Mycket.

      Radera
  14. Missade din GW,men jag hade aldrig kunnat lista ut att det var hantlar! Vilket sött foto på dej från -66, och modet kommer igen! Jag var minsann också född då, jag var hela 6 år gammal :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kul att du minns modet! Så kul att se igen-

      Radera
  15. Hoppsan! Jag kunde inte ens få fram en gissning!
    Så kan det gå....hihi..
    Och när det gäller ålder på mig 1966 så blir det - 11 år! :)
    Du var lika vacker då som du är nu! ❤
    Kram fina Gerd!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kul med kort och åldrar, eller hur? Hihi.
      Tack, snällt sagt.
      Kram fina Susanne!

      Radera
  16. Vilka mysiga nostalgibilder! Det är som du skriver: Kläderna gör mycket! Jag var nygift år 1966 (i januari det året) och livet lekte. Mannen jag gifte mig med finns fortfarande vid min sida! :)
    Kramar

    SvaraRadera
  17. Haha ... så som jag funderade och var inte ens i närheten :) 1966 ... ja, då var jag 15 år - jisses vad åren går fort! kul att se dina bilder från då!
    Ha en fin dag!
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej, där ser man, finns några bloggare som är födda före 1966 i alla fall.
      Tack, det ska jag ha, ska dessutom åka iväg.
      Kram

      Radera