Visar inlÀgg med etikett VÀrmland. Visa alla inlÀgg
Visar inlÀgg med etikett VÀrmland. Visa alla inlÀgg

mÄndag, november 07, 2022

Glad mĂ„ndag 🐕 7 november

God morgon till en glad mĂ„ndag.  I alla fall var den glad pĂ„ valpkursen uppe i VĂ€rmland igĂ„r eftermiddag đŸ„° Jag har lĂ„nat bild frĂ„n Sarah.

En till glÀdjenyhet! GlÀdje kan vi inte fÄ för mycket av.

"Glad mĂ„ndag" - Ett tema, uppfunnet av BloggvĂ€nnen Carita đŸŒ»
Ljus och KĂ€rlek🙏

torsdag, juli 14, 2022

En tur till Sunne

NÄgra minnen frÄn 25 juni, dÄ jag var hos Sarah i VÀrmland och vi gjorde mamma/dotter-utflykten till MÄrbacka. Vi tog Àven svÀngen till Sunne, som ligger ganska sÄ i nÀrheten.

Medan Sarah handlade mat, sÄ strövade jag vid stranden, det vat den veckan som det var sÄ hett om öronen. AlltsÄ sÄdÀr 30 grader.

VÀldigt vackert i Sunne och i nÀrheten finns ju Selma SPA.


Gomorron och kram, alla fina! Nu blir det balkongfrukost!
Ljus och KĂ€rlek🙏

onsdag, juli 06, 2022

Denna onsdag skulle ha varit...

... en gospelkonsert pĂ„ kvĂ€llen i Otterstads kyrka men blev, liksom pĂ„skens konsert, instĂ€lld av olika anledningar. SĂ„ jag har varit friherrinna nu ett tag och bestĂ€mt alldeles för mig sjĂ€lv😁 av lust eller lĂ€ttja. 

Jag spÀder pÄ bloggen med nÄgra fler mÄrbackabilder. Vi gick och gick i vÀrmen och kom aldrig till vÀgs Ànde, för det Àr ett sÄ stort omrÄde med mycken prakt.

En hel del vattenfontÀner och mÄng skulpturer hÀr och var.

Jag vill gÀrna ta med filmsnutten ocksÄ frÄn utsikten över Fryken. SÄ somrigt!

IgĂ„r var det dags för klippning och det blev fortsatt denna enkla och lĂ€ttskötta frisyr. 

VÀdermÀssigt var det en ostadig dag men jag lyckades parera regnet, dock var blÄsten besvÀrlig. Idag skiner en stor sol sÄ jag tror det blir en toppendag med upp till 22 grader!

Jag visar inomhusbilden enbart för att jag har en Ă€ngel pĂ„ hĂ„ret đŸ‘Œ
Ljus och KĂ€rlek 🙏

tisdag, juli 05, 2022

Selmas MÄrbacka

En dag under tiden som jag var hemma hos familjen i VÀrmland, sÄ gjorde vi en mor/dotter-utflykt.
Den var först tÀnkt att gÄ till Karlstad men sÄ fick vi tips om Selma Lagerlöfs MÄrbacka. Sagt och gjort. Vi styrde fÀrden norrut mot Sunne. Innan MÄrbacka sÄ Äkte vi förbi Selmas SPA. DÀr var Àldsta dottern och jag för snart 30 Är sedan och dÀrefter en gÄng genom jobbet.

Jag har varit dĂ€r i mĂ„rbackaparken förr, men det var sĂ„ lĂ€ngesedan sĂ„ jag minns knappt.  

I varje fall sÄ var det mysigt att komma hit nu. ToppenvÀder, soligt och varmt. Bara det att jag sÄg inte vad jag fotograferade pga solblÀnket, sÄ jag knÀppte pÄ mÄfÄ en del. Som hÀr, mest grÀsmatta.

Kan detta vara paradisbuske?

En hel allé med höga solrosor fann vi.

Utsikt ut över Fryken.

En riktig svensk sommarbild, sÄ vill jag se det.

HÀr var jag lite Mammarazzi, mest pga den enormt stora hunden med sin tjock pÀls i vÀrmen.

Jag har fler bilder som kommer en annan dag.

Idag ska jag Àgna mig Ät mitt utseende. Jag ska till frissan och frisera mig. Det Àr dock det enda jag gör Ät mitt utseende. Jag sminkar mig inte. Men hÄret kÀnns viktigt. Jag hittade en ny salong under pandemin som var otroligt luftig och dÀr jag kunde fÄ en enskild tid, dÄ i början.

Moder Jord har bevattnats en hel del nu pÄ sistone. Jag tÀnker att mÄnga Àr glada över de 19 grader vi nu har, men jag vill ha mer! Jag vill ha 25 för att mÄ bra.

Ljus och KĂ€rlek🙏

mÄndag, juli 04, 2022

Glad mĂ„ndag đŸ„° Fourth of July

Gomorron med nÄgra minnen frÄn senaste resan.

NĂ€r jag Ă„kte ivĂ€g hade jag med mig tio Kokeshi dockor som jag tĂ€nkte att lilla My kunde fĂ„. De har bara stĂ„tt dĂ€r pĂ„ mitt badrumsskĂ„p som en "tacksamhet" och kĂ€nde att de behövde komma ut pĂ„ vift. 

Jag hade lagt dem i ett Àggfack bruna Àgg, som bo.

Söt klÀdsel pÄ sött flickebarn!

Idag Àr det min Àlskade salig make Sigges födelsedag uppe i himlen. Du var sÄ stolt över att ha Fourth of July som födelsedag.
NÀsta mÄndag fyller min förste make och barnens pappa 80 Är. Vad tiden gÄr.

Glad mĂ„ndag😀 Ett tema, uppfunnet av BloggvĂ€nnen Carita đŸŒ»
Ljus och KĂ€rlek🙏

fredag, juli 01, 2022

Fem en fredag fick konsekvenser pÄ riktigt!

God morgon, den 1 juli, med bilder frÄn VÀrmland!

HÀr Àr de pÀlsiga och keliga grisarna Nils, Hulda och Randi som ropar efter mat!!
Hos Sarah, sÄklart.

Tre alltid hungriga grisar förstÄr att de ska fÄ mat! Högljutt!


Japp, dĂ„ var klockan slagen för den roliga Elisamatildas fem frĂ„gor som idag handlar om konsekvenser. TyvĂ€rr lyckas jag inte komma in pĂ„ hennes blogg??

Idag ska det bli 29 grader och det kÀnns redan nu. Men jag Àr sÄ lycklig nÀr jag kan Àta ute pÄ balkongen. Jag vaknade tidigt idag och skulle förbereda blogginlÀgget men det var sÄ mÄnga tekniska saker som strulade, sÄ tiden sprang ivÀg.

Nu ska jag sÀtta mig ute med prasseltidningen och koppla av i solstolen.
Trevlig fredag med ljus och kĂ€rlek🙏

torsdag, juni 30, 2022

Torsdag sista juni

Gomorron!
HÀr puttrade det pÄ i förra veckan, eller rök, kanske jag ska sÀga. Det röktes lax hemmavid, sÄ gott!

Laxigt, mumsigt. Jag kÀnde mig bortskÀmd.

En liten snabbspolning av livet pÄ gÄrden.

Visst blev det Midsommarafton och sedan kvÀllen. Grillad kyckling med varm sallad.

Flaggan i topp, som hissades av Lilla My opp!

En bra torsdag men lite trÄkigt att mÄnaden juni försvinner. Den mÄnad dÄ allting Àr sÄ skirt och grönt och melerat. Men jag tackar och tar emot en stor sol idag och upp till 26 grader, det rÀcker sÄ.

Ljus och KĂ€rlek🙏

onsdag, juni 29, 2022

Sötnos och Stampe

Hej Ä hÄ, kaniner smÄ (nej, belgiska jÀttekaniner). Stampe Àr den svartvita och Sötnos den brunvita. De har rymt ibland - och kommit tillbbaka - men nu har de fÄtt en stor rastgÄrd som Àr utrymningssÀkrad.

Lilla My plockar grÀs till kaninerna. De fÄr ju kaninfoder och vatten ocksÄ, sjÀlvklart.

Ankorna i dammen pĂ„ Sarahs och Mathias tomt. 

FrÄn början hade de en hane och tvÄ honor och sÄ blev det en bebis. Efterhand sÄ har rÀven tagit alla utom en. SÄ nu har de köpt en ny drake (hane) och tvÄ tonÄrsankor och vÀntar pÄ ett köp av Àllingar (bebisar). De Àr sÄ mysiga.

Varm rabarberpaj med vaniljglass, gÄr inte av för hackor. HÀr hemma hos - och Mathias fixade det smarriga.

BÀst Àr ju egenlagat. IgÄr gjorde jag en fisksoppa pÄ torsk, potatis, morötter, purjolök, creme fraiche, fiskbuljong, citron, mums

Idag gassar det pÄ, skönt! Högsta gradtal 25, det gÄr an.
Ljus och KĂ€rlek🙏

tisdag, juni 28, 2022

Gösjön - en underbar kvÀll

Vi gick och fiskade... det var den varma söndagskvĂ€llen. Åskan mullrade lite försiktigt efter en stund och nĂ€r vi var pĂ„ vĂ€g hem sĂ„ kom regnet. Perfekt.

Diego var sÄklart med men jag tog ingen bild pÄ honom.

GÄngvÀg till sjön, hur fint kan man bo?

Jag kunde nÀstan inte se mig mÀtt pÄ naturen och stillheten.

NÄgot napp? Nja, en liten firre.


 

Jag har haft en toppensemester och den varmaste och roligaste midsommar man kan tĂ€nka sig. SĂ„ kul, för det har varit gott vĂ€der i hela Sverige. 

Jag kom hem igĂ„r. Bil till Kil, överfullt pĂ„ göteborgstĂ„get via TrollhĂ€ttan, bussen till Lidköping var nĂ„got varm, sĂ„ nĂ€sta buss, sĂ„ var jag hemma och in i duschen. Gick och handlade och kĂ„nkade, 33 grader, lagade mat, packade upp, sedan var jag svettig igen. 

SÄ kom regnskurar i flera omgÄngar och jag funderade. Cykla till sÄngövningen? Tackade stort för sms:et som kom att övningen var instÀlld i den tropiska vÀrmen. Sedan blev jag schack matt.

Obs! Jag har inte klagat över vĂ€rmen! Idag spöregnar det och friskar upp luften, ska sĂ„ göra hela förmiddagen. Blott 16 grader, det skiftar! 

Jag har inte fÄtt nÄgra myggbett men ett bromsbett fick jag med mig hem, som jag smörjer och bedövar.

Ljus och KĂ€rlek🙏

mÄndag, juni 27, 2022

Glad mĂ„ndag 🍓

Detta var Midsommarafton 2022.
Grisarna fÄr lite rester under kontroll av Diego!

HÀr bakar och garnerar Lilla My sin egen 1-ÄrstÄrta helt sjÀlv.

Nu sitter  jag pĂ„ tĂ„get och skriver blogginlĂ€gget.  Ett gĂ€ng tjejer sitter framför. Det kĂ€nns som om de ska till Liseberg, de Ă€r ystra och högljudda. 

Min semester Ă€r slut, fĂ„r hem och handla, sedan sĂ„ngövning. 

Ljus och KĂ€rlek!
Det Ă€r bloggaren Carita som hĂ„ller i temat Glad mĂ„ndag😍

torsdag, maj 12, 2022

Trees on Thursdays- eller TrĂ„kTorsdag 🌳

God morgon till ett fikontrĂ€d hemma hos Sarah! 
Idag glÀder jag mig Ät en förhÄllandevis solig dag med upp till 15 grader vid lunchtid.

En god morgon frÄn en annan dag för drygt en vecka sedan och körsbÀrstrÀden i StadstrÀdgÄrden

Hur dum fÄr en va? TrÀngsel pÄ bussen mellan TrollhÀttan och Lidköping och den hÀr personen har placerat sig sjÀlv pÄ dubbla sÀten med skorna uppepÄ och noll bilbÀlte.... Mammarazzi förevigade med smygögat.

Min tand, ja. TandelÀndet. Det funkade inte med tandinklistringen, den lossnade. SÄ jag har fÄtt en konstgjord tand med krokar. Och jag sÀger bara usch, för att ha nÄgot frÀmmande i munnen som tungan pillar pÄ hela tiden. Men jag kanske vÀnjer mig? Det ser bra ut i alla fall.

Uppfinnare till temat TrĂ„kTorsdag Ă€r Kajsa-Lisa.

Ljus och KĂ€rlek🙏

onsdag, maj 11, 2022

Skies on Wednesdays 🌌

God morgon, ifrÄn Lidköping "Lisch" - hÀr kommer nÄgra vÀrmlÀndska himlar. Den första till vÀnster Àr morgonsolen, de andra tvÄ Àr kvÀllar.

Jag tittade inte bara pÄ himlar, jag Ät och drack gott, ocksÄ. HÀr Ät vi hÀmtmat till lunch, vegetarisk sallad, med bubbel till.

Sedan fick lilla mor (jag) mig serverat ett glas gott vin pÄ altanen i solens glans, innan middagen.

Ja, jag kör vÀl hela torsdagens mat, nÀr jag ÀndÄ Àr i farten. KvÀllsmat blev sparrissoppa. Jag tog om, vill jag bara sÀga haha.

IgĂ„r mulet och regn och denna dagen verkar bli en upprepning. Men jag ska syssla med tvĂ€tt, MOD-arbete och till kvĂ€llen Ă€r det In Chorus genrep i kyrkan. SÅ vackra vĂ„r- och sommarsĂ„nger, sĂ„ man blir glad i hela hjĂ€rtat💝

Vila i Frid, Sveriges meste körledare Kjell LönnĂ„đŸ™
Ljus och KĂ€rlek🙏

mÄndag, maj 09, 2022

Glad mĂ„ndag đŸ„° 220509

God morgon och nu Ă€r jag hemma igen. 

Plats nummer ett av fotona fÄr bli Diego, vovven i mitt hjÀrta, som börjar bli lite till Ären nu med nedsatt hörsel och syn, precis som MÄrrMÄrr haha. Han Àr lekfull och mÄr bra och det gör jag med.


Den hÀr lilla svarta kycklingen var först ut av alla Àggen i klÀckningsmaskinen, att göra entré till vÀrlden i lördags. SÄ spÀnnande att se. Jag var ju med om kycklingklÀckning förra Äret vid pÄsk ocksÄ.

HÀr kÀmpar den lille "Nugget 2.0" för att befria sig frÄn skalet. Pip, pip, pip.
NÀr jag Äkte hem nÀsta dag sÄ hade nio Àgg klÀckts.

KörsbÀrstrÀd, som ser ut att Àlska varandra.

Min covidtrötthet pÄgÄr men Àr lindrigare nu. Minskad skÀrmtid har ocksÄ gjort sitt. Tack, fina familjen, ni har förgyllt mina dagar!

Glad mĂ„ndag😀 BloggvĂ€nnen Carita đŸŒ»
Ljus och KĂ€rlek🙏

PS. HĂ€r kommer en lĂ€nk till att se och göra i Lidköping-Kinnekulle-LĂ€ckö DS.

mÄndag, oktober 18, 2021

Glad mĂ„ndag 😉 VĂ€rmland

God morgon med nÄgra fina glada bilder frÄn VÀrmland!

Jag Ă€r nu tillbaka till Lidköping och denna vecka Ă€r nog den mest aktiva pĂ„ tvĂ„ Ă„r. Denna vecka hĂ€nder ALLT. Inte mig emot! 

HĂ€r Ă€r lilla fröken My, som jag har umgĂ„tts med i flera dagar! En mycket söt och go 8-Ă„ring. Det verkligen kĂ€nns att  hon trivs hĂ€r.

Under tiden i VÀrmland sÄ passade det sÄ fint att jag kunde fÄ trÀffa bÄda döttrarna med familjer. Vi utforskade biblioteket i Karlstad och passade pÄ att luncha hÀr tillsammans.

HÀr har vi barnbarnet Elin som bor och studerar till sjuksköterska i Karlstad. Jag har alltid beundrat hennes underbara hÄr! Naturligt, hon bara tvÀttar det.

Och MÄrrMÄrrs finaste kille Diego, som hunnit bli 14 Är! Syns inte ett spÄr av att han hade en lÀtt stroke för ett Är sedan, pigg som en nötkÀrna!

Med detta önskar jag Ljus och KĂ€rlek och Glad mĂ„ndag 😀 genom ett tema som bloggvĂ€nnen Carita har uppfunnit. 

Idag ska jag skriva ut min elcykel frĂ„n hospitalet. Han Ă€r lagad men fy sjutton vilken rĂ€kning det blev! Det var inte bara displayen utan Ă€ven en slags box till motorn plus en ny baklampa. 

Solen skiner, det har varit en minusgrad och just nu Ă€r det tvĂ„ plus. Till kvĂ€llen blir det en cykeltur till Gospel ♪♫♪♫

Bilar🚗🚙

 Hemma igen efter fem underbara dagar i GönĂ€s. HĂ€r Ă€r en del av bilparken pĂ„ GönĂ€s. Med denna sköna böna DKW frĂ„n 1939 tog vi oss en tur pĂ„ ...