onsdag, juni 29, 2022

Sötnos och Stampe

Hej å hå, kaniner små (nej, belgiska jättekaniner). Stampe är den svartvita och Sötnos den brunvita. De har rymt ibland - och kommit tillbbaka - men nu har de fått en stor rastgård som är utrymningssäkrad.

Lilla My plockar gräs till kaninerna. De får ju kaninfoder och vatten också, självklart.

Ankorna i dammen på Sarahs och Mathias tomt. 

Från början hade de en hane och två honor och så blev det en bebis. Efterhand så har räven tagit alla utom en. Så nu har de köpt en ny drake (hane) och två tonårsankor och väntar på ett köp av ällingar (bebisar). De är så mysiga.

Varm rabarberpaj med vaniljglass, går inte av för hackor. Här hemma hos - och Mathias fixade det smarriga.

Bäst är ju egenlagat. Igår gjorde jag en fisksoppa på torsk, potatis, morötter, purjolök, creme fraiche, fiskbuljong, citron, mums

Idag gassar det på, skönt! Högsta gradtal 25, det går an.
Ljus och Kärlek🙏

10 kommentarer:

  1. Kaniner på grönbete, även om de måste vara inhägnade, hör sommaren till. Mina barnbarnsflickor har också två kaniner som har fått komma ut i det fria igen efter en lång vinter inomhus.
    Rabarberpaj går det inte att få till här. Det finns inte rabarber här helt enkelt, så jag njuter av bilden du visar och känner både smak och dofter av det goda.

    Ha det gott!

    SvaraRadera
  2. Rabarberpaj 😋
    Kaninerna är ju JÄTTE söta 😍
    Ankor skulle jag oxå vilja ha… men då måste vi gräva en damm och just nu känns det som om det skulle bli en mygg 🦟 odling 🤪 räv har vi dessutom.
    Regn just nu här hos mig.

    När det gäller läkarens brev med provsvaren så förstår jag typ ingenting, blir dock aningen orolig 😟

    Ha en fin onsdag 🤗
    Kram
    /åsa

    SvaraRadera
  3. Rabarberpaj är verkligen en favorit!
    Så fina kaninerna är.
    I dag är det lite mulet här och inte lika varmt som de senaste dagarna och det känns skönt.
    Kram, Ingrid

    SvaraRadera
  4. rabarberpaj är mums, ibland läggar jag bara kryddade rabarberbitar i ugnen, med några russin, gott med glass

    SvaraRadera
  5. Precis så borde alla djur ha det och då tänker jag på kaninerna på grönbete! Härligt att leva så nära naturen. Hoppas nu att änderna klarar sig bara.

    Kram och god onsdag!

    SvaraRadera
  6. Rabarberpaj gillar till och med jag som inte gillar sötsaker. Kaninerna är det vad alla kaniner är - söta;-)
    Så duktig du är med att laga mat varje dag. Det orkar inte vi. Alldeles för lata. Men vi låtsas att ICAs rätter är hemlagade dom också;-)

    PS. "Bara" 23 grader och molnigt idag. Inget regn och ingen åska... än. DS.

    SvaraRadera
  7. Kul att du också fick rabarberpaj, tyvärr var denna inte hemmagjord,men med vaniljsås så smakade den gott!
    Fina somriga bilder från din semester!
    Lite skönt nu när det inte är fullt så varmt ute tycker även jag!
    Ha det gott!
    Kram

    SvaraRadera
  8. LillaSyster2022-06-30 07:54

    Mmmm rabarberpaj =)

    SvaraRadera
  9. Vilka söta ankor, måste vara en annan ras än gräsänderna då färgerna skiljer så. Och vädurskaninerna, så gulliga, dottern hade en när hon var barn. Livet på landet är så härligt!

    SvaraRadera