Visar inlÀgg med etikett MOD - Mer Organdonation. Visa alla inlÀgg
Visar inlÀgg med etikett MOD - Mer Organdonation. Visa alla inlÀgg

tisdag, mars 12, 2024

Jag blir alltid lika glad...

De tvĂ„ översta bilderna © fotograf Joakim Svensson och nedersta © fotograf Leif Boström

...varje gÄng som jag ser de hÀr bilderna! Lycka!

Jag har firat vartenda Ă„r sedan torsdagen den 12 mars 2015 (VĂ€rldsnjurdagen) och jag finner ingen anledning att hĂ„lla upp med det. Det Ă€r en stor hĂ€ndelse, som jag Ă€r vĂ€ldigt stolt och MODig över, att jag dĂ„ hade förmĂ„ga att genomföra. Utredningstiden var dock som en oviss vandring med grus i skorna. Det Ă€r mĂ„nga och lĂ„nga processer, som ska stĂ€mma och en enda liten detalj kan omkullkasta möjligheten att fĂ„ ge denna gĂ„van. 

Att numera ha en singelnjure, det har inte pĂ„verkat mig ett dugg. Alla prover Ă€r utmĂ€rkta och det viktiga Ă€r att vĂ„r yngsta dotter mĂ„r utmĂ€rkt 💖 Som tack ifrĂ„n vĂ„rden fĂ„r man som levande donator hĂ€lsokontroller livet ut, det Ă€r fint, det. Och jag hjĂ€lper MOD - Mer Organdonation med personliga berĂ€ttelser.

Ljus och KĂ€rlek đŸ™đŸ»

söndag, mars 12, 2023

Skyltsöndag 12 mars - Àven Donationsdagen!

God morgon, dĂ„ checkar vi in pĂ„ fina BPs skyltsöndag igen 🚾

För exakt Ätta Är sedan donerade jag min vÀnstra njure till dotter Sarah. Det inföll dÄ pÄ 2015 Ärs VÀrldsnjurdagen.
Finaste skylten, eller hur? 💖

Ändock ligger min deklaration nĂ€stan fĂ€rdig pĂ„ Skattemyndigheten. SĂ„ det blir vĂ€l att skriva under den, fast ingen namnteckning, som förr i vĂ€rlden. 
Bilden Àr frÄn "Fredsdruvors VÀggalmanack 2023" som jag fick i julklapp.

SprÄkpolisen talar: Vart Àr du? Jo, jag Àr dÀrt.

KvÀllens Mello igÄr. En vÀrdig vinnare, Loreen!

Ljus och KĂ€rlek🙏

fredag, december 09, 2022

Fem en fredag - retro đŸŽ…đŸ»


Vilken underbar bautabukett som dök upp igĂ„r eftermiddag! Den kom hela vĂ€gen frĂ„n Stockholm och hit. Nej, den for nog genom ehandelnđŸŒș avs. vĂ€nnerna pĂ„ MOD💖

HĂ€r lĂ„g jag tills i förrgĂ„r. Nu myser jag lite gott hemma. Har precis ringt och sjungit för Sarah som fyller Ă„r. Lilla My bakar tĂ„rta🎉

HemhjÀlp kommer och hjÀlper mig med vissa moment. Aldrig trodde vÀl jag???
Nu har jag pinat mig igenom texten med pekfingersvalsen och precis slut tog jag. Med vÀrk from hell.


Japp, nu Ă€r klockan slagen för den roliga Elisamatildas fem frĂ„gor, som idag handlar om retro.
  1. Vilken var den senaste fysiska bok du köpte? Det var sÄlÀngesen, sÄ det minns jag inte. LÄnat pÄ bibblan, numera lyssnar jag enbart pÄ ljudböcker.
  2. Vilken CD lyssnade du senast pÄ? Det mÄste ha varit Elvis.
  3. NĂ€r tittade du senast pĂ„ DVD? Urminnes tider
  4. Hur lÀngesen var det du pratade via fast telefoni? Tio Är sen.
  5. NÀr anvÀnde du senast kontanter? En tjuga kan det bli till ett lotteri.

Ljus och kĂ€rlek frĂ„n mitt vinterlandskap🙏

tisdag, november 29, 2022

30 Är

God morgon, denna speciella dag!

Jag fick tag i ett gammalt sparat foto pĂ„ mig och Sarah, taget nĂ„gonstans i trakterna av Ed. Tidpunkten kan ha varit nĂ„gon gĂ„ng i början av 90-talet.  

Idag Àr en fantastisk dag, det Àr 30 Är sedan som Sarah fick Livet som gÄva, en ny lever. Alla i familjen Àr sÄ ödmjukt tacksamma för att vi fick ha kvar lillasyster, tack vare att nÄgon familj sade JA till organdonation.

Idag tĂ€nder vi ett ljus för donatorn! 🕯

Ljus och KĂ€rlek🙏

mÄndag, oktober 24, 2022

Glad mĂ„ndag 🐕 24 oktober

God morgon! FĂ„r jag presentera Alice, en lugn och fin vovve, som alltid hĂ„ller sig pĂ„ sin plats 😅 not 💖

Pigg och vaken och stenkoll pĂ„ vad som rör sig dĂ€rute, nĂ€r hon inte Ă€r dĂ€rute 😁 FrĂ„n det ena fönstret till det andra till det tredje.

Wow, sÄ lÄng hon kan bli! Ja, mÄnga goa skratt Ät denna "lilla" nÀpna valp, som förgyller tillvaron.

 "Glad mĂ„ndag" - Ett tema, uppfunnet av BloggvĂ€nnen Carita đŸŒ»
Ljus och KĂ€rlek🙏

PS. Idag Ă€r jag med pĂ„ MOD - Merorgandonation´s Instagram och Facebook och berĂ€ttar lite om vad jag gör. Kul. DS.

lördag, mars 12, 2022

Veckans bokmĂ€rke 🔖

Gomiddag! Det Ă€r en seg dag idag. Jag mĂ„dde definitivt bĂ€ttre för 7 (sju) Ă„r sedan, efter att ha donerat. Men sĂ„ lĂ„g jag inte i influensa dĂ„ heller 😰

Detta diplom, som jag Àr vÀldigt stolt över, fÄr duga som ett fejkat bokmÀrke!

Om ni har tur kanske ni Ă€ven hittar bokmĂ€rken hos: Hannele, BP, Ă…sa och KlimakteriehĂ€xan!

Jag prövade att ligga en stund i solstolen i det hÀrliga vÀdret men fick gÄ in efter fem minuter, det gick bara inte. Höll pÄ att huttra mig fördÀrvad.

Hade tÀnkt att lÄta bli bloggen idag men sÄ var det det hÀr med minnesdagen!
Ljus och KĂ€rlek🙏

mÄndag, november 29, 2021

Glad mĂ„ndag 😆 29 Ă„r sen 🕯

Först vill jag förgylla den hÀr dagen med en stor gÀsp av Diego. Kan man bli annat Àn glad? Han har hittills tillhört Sarahfamiljen i 14 Är. Fotocred: Sarah

Idag vill jag tĂ€nda ett ljus 🕯 och hylla donatorn, som gav livet som gĂ„va till yngsta dottern Sarah för 29 Ă„r sedan. En extra födelsedag fick hon. Och snart fyller hon 41 🎂


Det var mitt bidrag till Glad mÄndag, ett tema som bloggvÀnnen Carita har uppfunnit. Och till kvÀllen blir det en cykeltur till Gospel igen. Och nu Àr det kallt, vill jag lova.

Ljus och KĂ€rlek 🙏

lördag, maj 29, 2021

Veckans bokmĂ€rke 🔖 MOD

Veckans bokmÀrke bestÄr idag av ett vykort, som jag fick av MOD - Mer Organdonation, som ett av alla tack, som jag fÄtt under Ären som jag varit och Àr volontÀr.

Tanken pĂ„ detta mĂ€rke uppstod nĂ€r jag igĂ„r fick en frĂ„ga om vad "volontĂ€rt arbete för MOD" Ă€r? 
Att vara volontÀr Àr ju oavlönat ideellt arbete. MOD Àr en icke statligt finansierad ideell förening som jobbar med pÄverkan för att ingen ska behöva dö i vÀntan pÄ ett nytt organ.

Men att jag blev sÄ engagerad i just MOD Àr av personliga skÀl. Jag sköter sedan flera Är om och publicerar alla personliga berÀttelser pÄ MODs Facebook, som sedan hamnar pÄ MODs hemsida.

En sĂ„dan klurig himmel som det var igĂ„r! Första bilden Ă€r kl 12, sen kl 15 och sist pĂ„ kvĂ€llen. 

Det var ett strÄlande vÀder igÄr och jag nyttjade hela dagen i detta tecken. Frukost, lunch, middag pÄ balkongen, solstolen, cykelturen fram genom stan och runt, lite fotosafari. En del lÄnga telefonsamtal med barnen. Ja, livet kom emellan och bloggvandringen blev bitvis satt Ät sidan.

Idag Àr det kanonvÀder igen och jag tackar och ler stort!

Om ni har tur kanske ni Ă€ven hittar bokmĂ€rken hos: Hannele, BP, Ă…sa och KlimakteriehĂ€xan!
Ljus och KĂ€rlek🙏

tisdag, april 06, 2021

Flowers on Tuesday

God morgon, fast jag har faktiskt varit uppe i tre timmar redan. Vaknade klockan 07 och passade pÄ att slÄ en signal till VÄrdcentralen och knappa in mitt intresse för en Covid-19 spruta. Jag kommer att bli uppringd men har ingen aning om nÀr, jag har förmodligen hamnat i en kö. Det stod pÄ nÀtet och telefonsvararen sa ocksÄ, att man kunde boka sjÀlv pÄ nÀtet, men det fanns inget tillgÀngligt. Faktiskt ganska sÄ rörigt alltihop, mÄ jag sga.

Jag kör med blomsterbilder idag. Rubriken, den vet jag inte om jag har stulit frÄn nÄgot tema?
SÄ hÀr ser min lilla oas ut pÄ balkongen emellertid.

De nya tulpanerna Àr sÄ hÀr. De jag valde frÄn torget i lördags. Jag gillar fÀrgen, tulpanerna lyser i solen.
Jag har allt varit ute lite grand, men det Àr sÄ kyligt. I eftermiddag fÄr jag dra maten med dramaten frÄn Willys luckor. Jag hÄller ocksÄ pÄ att möblera om min arbetsplats och rensa ut en del. Jag kÀnner mig nöjd och ett bra sÀtt att fÄ stÀdat.

Annars sĂ„ följer jag Sarah pĂ„ hennes MOD Insta TakeOver och det kĂ€nns som om jag gör resan pĂ„ nytt. Gamla kĂ€nslor kommer upp frĂ„n 29 Ă„r tillbaka i tiden🙏 Följ, du ocksĂ„!

Är gatorna fria frĂ„n grus dĂ€r du bor? Ja, det Ă€r snyggt, rent och stĂ€dat! đŸŒ·
Ljus och KĂ€rlek🙏

mÄndag, april 05, 2021

Glad mÄndag, Annandag pÄsk och InstaTakeOver

Det hÀr fina pÄskkortet fick jag av min ena körledare, det kunde ha blivit ett bokmÀrke, men nu blev det Glad mÄndag!
Det Ă€r Carita  som Ă€r inspiratör till temat "Glad mĂ„ndag"😁 vilket jag tycker Ă€r ett roligt och lĂ€ttsamt tema.


Idag och veckan ut kan man följa min yngsta dotter Sarahs "InstaTakeOver" pÄ @merorgandonation alltsÄ MODs instagram. Hon skriver och blÀddrar i gamla fotoalbum sen 90-talet. HÀng pÄ, vettja!
https://www.instagram.com/merorgandonation/

 Ljus och kĂ€rlek 🙏

söndag, november 29, 2020

Skyltsöndag, 1 Advent och 28-Äring

God söndagsmorgon i första Advents tecken! Idag har jag mycket att fira. Första ljuset Ă€r tĂ€nt. 


Men ocksÄ ett ljus för en ung liten donator, som rÀddade vÄr yngsta dotter genom att donera sin lever.

TĂ€nk att det har gĂ„tt 28 Ă„r sedan yngsta dottern fick ett nytt liv, dĂ€r pĂ„ Sahlgrenska sjukhuset i Göteborg, just den 1 Advent. HĂ€r ligger hon nyopererad pĂ„ Östra sjukhuset och firar sin 12-Ă„rsdag tio dagar senare. Om tio dagar fyller hon 40 Ă„r!

Den hÀr damen heter ocksÄ Sara. Videbeck i efternamn. Kyrkan ser mÀrklig ut dÀr i bakgrunden, men man passar pÄ att renovera den nu under pandemin.

Sara Videbeck stÄr sedan tjugo Är tillbaka vid strandpromenaden och tittar ut över "Àlva" Lidan.

SÄ hÀr fint fixade parkarbetarna till det pÄ Nya stadens torg inför Advent och julskyltningen.

SĂ„ fint med julklappar i form av höbalar under granarna🎄 Nu har jag inte sett detta kvĂ€llstid, men jag vet att det Ă€r en hĂ€rlig belysning pĂ„ alltihopa.

Svenska kyrkan Ă€r pĂ„ sin vanliga plats pĂ„ torget ⛪

TOMTENS BREVLÅDA 
Nytt för i Ă„r. HĂ€r kan alla barn lĂ€gga sin önskelista till tomten! 🎅

Dagens skyltskörd, dĂ€r gĂ„r tacket till vĂ„r inspirerande bloggvĂ€n BP, som hĂ„ller i detta roliga tema!

Ljus och KĂ€rlek 🙏

lördag, november 07, 2020

BokmĂ€rke 🔖 och donationsveckan

Donationsveckan pĂ„gĂ„r och hĂ€r visar jag upp det tredje bokmĂ€rket i sitt slag. Det enklaste Ă€r dock att registrera sig i Donationsregistret eller prata med sina anhöriga. I morgon Ă€r sista dagen i donationsveckan, men kampen fortgĂ„r, att ingen ska behöva dö i vĂ€ntan pĂ„ organ.

Kanske Ă€ven dessa har bokmĂ€rken: HanneleAgnetaBP Ă…sa och KlimakteriehĂ€xan!

Mina rönnbÀrsstrÀd pÄ tomten. SÄ hÀr har det gÄtt för dem pÄ hösten och i stormen. Nu Àr all den vackra fÀrgskapelsen vÀck och ligger pÄ marken.

Covid-19 ökar rejÀlt igen, hur pÄverkar detta dig? Det hÀmmar vissa saker som jag tagit upp igen sen i somras. Och mina barnbarn kÀnns Ànnu lÀngre bort.

Äger du nĂ„gra gummistövlar? Jag har bĂ„de korta och lĂ„nga gummistövlar, men de anvĂ€nds inte sĂ„ ofta nuförtiden. Förr Ă„kte vi till nĂ„got berg och klev runt i all slags vegetation.
 
Ljus och KĂ€rlek 🙏

lördag, oktober 31, 2020

BokmĂ€rke 🔖 och svar pĂ„ frĂ„gor

Idag presenterar jag ett bokmÀrke igen, som innehÄller budskap om Organdonation. PÄ mÄndag startar Donationsveckan, sÄ jag förprogrammerar lite i all enkelhet.

Kanske Ă€ven dessa har bokmĂ€rken: HanneleAgnetaBP Ă…sa och KlimakteriehĂ€xan!

Orsakullan frĂ„gar:
Har första snön fallit Àn? Nej. Har du handlat nÄgon julklapp? Nej. Snart november, hur kÀnns det? Hoppa gÀrna till december direkt. I Är infaller Halloween och Alla helgons dag pÄ samma dag. Hur ser du pÄ det? Bekommer mig inte ett dugg.

Ljus och kĂ€rlek 🙏 

lördag, oktober 24, 2020

BokmÀrken

Lördag och ett litet bokmĂ€rke, nog sĂ„ viktigt!  Under tiden spelar radion "Ring sĂ„ spelar vi"!

PÄ mÄndag den 2 november startar Donationsveckan, sÄ jag Àr ute i god tid med en pÄminnelse, som alltid Àr aktuell.

Kanske Ă€ven dessa har bokmĂ€rken: HanneleAgnetaBP Ă…sa och KlimakteriehĂ€xan!

Dessa foton Àr tagna med Lumix tidigare. Det har inte blivit nÄgot experimenterande Ànnu av större mÄtt. Mobilkameran har varit snabbare pÄ plats, om man sÀger sÄ. Men hÀr har jag försökt mig pÄ nÄgra macro.

Önskar en trevlig lördag! Samtidigt som jag berĂ€ttar att jag testat teckensnitt och storlekar enligt alla rĂ„d, sĂ„ vad jag Ă€n gör, sĂ„ blir resultatet antingen smĂ„tt eller sĂ„ blir det stort

Det blir inte som jag ser det sjĂ€lv i verktyget. Jag vill ju ha "mellan"! Himla dumma Nya Blogger.

Ljus och KĂ€rlek 🙏

torsdag, mars 12, 2020

VÀrldsnjurdagen. En telefonfrÄga

God morgon! Börjar med ett gammalt minne. Sarah och jag under de italienska paraplyerna. Passar bra idag, dÄ det regnar rÀtt kraftigt ute.

För fem Ă„r sedan var just 12 mars VĂ€rldsnjurdagen. SĂ„ Ă€r det i Ă„r ocksĂ„. VĂ€rldsnjurdagen infaller den andra torsdagen i mars varje Ă„r. 2015 donerade jag en njure till dottern Sarah exakt denna dag och vi mĂ„r bĂ„da vĂ€ldigt bra!

Smolk i glÀdjebÀgaren Àr denna förb Coronapandemin, dÀr vi bÄda ingÄr i riskgrupper. Jag, pga av Älder 65+ och dottern pga nedsatt immunförsvar. Det gÀller alltsÄ inte bara gamla och sjuka. I början var jag inte orolig men nu tilltar spridningen, det Àr otÀckt. Man kan inte sÀga att det ordnar sig, absolut inte, men man kan göra sÄ gott man kan, för att skydda sig och andra.


Prata i telefon, Àr nÄgot som... Àr Orsakullans frÄga idag. Svarar att det Àr nÄgot som har avtagit i takt med alla sociala medier.

Det Ă€r Orsakullan som hĂ„ller i temat "Mars 31 dagar" varje dag. Ljus och kĂ€rlek 💕

mÄndag, september 23, 2019

Glad mÄndag!

God morgon i hÀrligt solsken!
Idag visar jag nÄgra glada bilder frÄn retreaten i lördags. Det var en sÄ kallad "stilla dag" med möjlighet till reflektion, meditation, taktil massage, mÄla akvarell, lÀsa böcker, gÄ promenader, ja allt frÄn ingenting till nÄgonting.

Jag provade inte pÄ att mÄla. I stÀllet tog jag in omgivningen i promenader och lÀste ur min medhavda bok. VÀdret var gudomligt, sÄ jag var ute sÄ mycket som möjligt. Jag tog Àven möjligheten till taktil massage, helt underbart.

Jag fotograferade lite med min mobil som var satt pÄ flygplanslÀge. Stör ej.

NÄgra dagisbarn har fixat till dessa hÀrliga skyltar, som hade platsat i skyltsöndag egentligen.

Den som hĂ„ller i temat Glad mĂ„ndag, Ă€r bloggvĂ€nnen Carita. Vem som vill kan vara med och förgylla mĂ„ndagen i bild!

IgĂ„r sĂ„g jag tvĂ„ program pĂ„ SvtPlay. Det ena var Vetenskapens VĂ€rld. som kommer pĂ„ SVT2 kl 20 ikvĂ€ll. Det andra var Donationen med Bea, som jag trĂ€ffat en gĂ„ng före och en gĂ„ng efter transplantationen av lungorna. Det programmet kommer pĂ„ SVT1 kl 21 imorgon.
De lÀmnar ingen oberörd. Se dem.
Ljus och kÀrlek

fredag, augusti 16, 2019

Nyfunna vÀnner och samarbete Villa / MOD

Good happy Friday! 
Jag funderade mycket över vilka bilder jag skulle anvÀnda idag. Jag har ju en drös med mig frÄn resan. Dessutom har jag en för mig glad nyhet, sÄ hur skulle detta passa ihop?
Det blev sÄ hÀr:

PromendadvÀgen, som jag ofta gick, med utgÄngspunkt frÄn El Abiodh. Jag fick naturligt ihop ca 10.000 steg per dag. MÄdde prima.

Den som ville fick vara med i en diskussionsgrupp. Vi blev elva just i vÄr och av olika nationaliteter. SpÀnnande. EngelsmÀn, polacker, kroatier och svenskar ingick i vÄr grupp, dÀr sprÄket hölls pÄ engelska.

Ville jag inte umgÄs just, sÄ kunde jag lÀtt gÄ i ensamhet. Det finns gott om strövvÀgar och jag Àr inte sjÀlv i ensamheten.

Men, NU, till nĂ„got helt annat! IgĂ„r tog jag kontakt, efter att ha fĂ„tt kontaktuppgifter just i TaizĂ©, rörande min förlossningsbarnmorska för 50 Ă„r sedan!!! 💖 SĂ„ fantastiskt, att fĂ„ prata med min gamla skolkamrat sen "Realen", som redan dĂ„, 16 Ă„r, sa att hon ville bli barnmorska. Och som förlöste mig nĂ€r jag var 22 Ă„r! 💖 Det skulle till en resa och en ny vĂ€n, för att fĂ„ till detta möte!

Det Ă€r ju fredag och ispremiĂ€r för Villa och vĂ€lgörenhetspromenad för MOD!
SÄ dÀr ska jag vara med som volontÀr, sjÀlvklart! Villa Lidköping har samarbetat med MOD i sex Är. Nu har Villa utökat samarbetet med MOD. GlÀdjande!
Villa BK Bandyklubbs logotyp loggan
Ha en bra dag, jag kommer att ha fullt upp!
Ljus och KĂ€rlek

Bilar🚗🚙

 Hemma igen efter fem underbara dagar i GönĂ€s. HĂ€r Ă€r en del av bilparken pĂ„ GönĂ€s. Med denna sköna böna DKW frĂ„n 1939 tog vi oss en tur pĂ„ ...