tisdag, mars 12, 2024

Jag blir alltid lika glad...

De två översta bilderna © fotograf Joakim Svensson och nedersta © fotograf Leif Boström

...varje gång som jag ser de här bilderna! Lycka!

Jag har firat vartenda år sedan torsdagen den 12 mars 2015 (Världsnjurdagen) och jag finner ingen anledning att hålla upp med det. Det är en stor händelse, som jag är väldigt stolt och MODig över, att jag då hade förmåga att genomföra. Utredningstiden var dock som en oviss vandring med grus i skorna. Det är många och långa processer, som ska stämma och en enda liten detalj kan omkullkasta möjligheten att få ge denna gåvan. 

Att numera ha en singelnjure, det har inte påverkat mig ett dugg. Alla prover är utmärkta och det viktiga är att vår yngsta dotter mår utmärkt 💖 Som tack ifrån vården får man som levande donator hälsokontroller livet ut, det är fint, det. Och jag hjälper MOD - Mer Organdonation med personliga berättelser.

Ljus och Kärlek 🙏🏻

14 kommentarer:

  1. Vilken dag! .-) Så värt att firas. GRATTIS till er båda och så vackert foto, vilka vackra leenden .-)
    Bra val att skriva MOGig! Det var modigt gjort och kärleksfullt. Sjukvården är många gånger fantastisk. Men så mycket oro innan allt är klart att du kan få ge gåvan du önskar.
    Så glad att det visat sig fungera så bra. Minns den här dagen så väl!
    Viktig organisation.
    Ha det jättefint KRAM till dig och din dotter!
    Primrose.-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag kommer ihåg att du tänkte på oss den där dagen, Primrose!
      Och jag kämpade verkligen för att få ge, kände på mig att det skulle fungera, även om det var hack på vägen dit.
      Tack och kram!

      Radera
  2. Du gav det finast du kunde ge <3 En dag väl värd att fira. All heder och ära till alla er som ställer upp. Minns att vägen inte far spikrak och att det väl krävdes en second opinion. Eller så minns jag fel...

    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Visst minns du rätt! Mitt vitarockensyndrom lekte kurragömma med mig men med rätt verktyg visade blodtrycket rätt. Idag har jag heller inga men av detta.
      Kram

      Radera
  3. Den dagen har du verkligen all anledning att fira med stolthet!
    Kram, Ingrid

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det känns så fint att ha kunnat hjälpa och speciellt då mitt barn.
      Kram

      Radera
  4. Absolut ska Du känna LYCKA och bli GLAD att fira denna dag är ju helt rätt❣️
    Så fint att Du kunde ge Din yngsta dotter en sådan värdefull gåva❣️
    Det skapar dessutom ett speciellt band mellan Er två❣️
    Kram åsa

    SvaraRadera
    Svar
    1. Javisst, det gör jag! Och ja, man måste bli godkänd som givare, det handlar inte bara om blodgrupp och vävnader.
      Visst, det binder ihop oss 💖
      Kram!

      Radera
  5. Visst är denna dag något extra att fira och känna lycka och stolthet över. Så fina bilder!
    Kram
    ( Kunde inte kommentera via datorn idag eller igår)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så är det. Det är bland det största jag gjort. Kram!
      (Det är väl nästan vardagsmat att bloggarna krånglar på ett eller annat vis, suck).

      Radera
  6. Såklart ska det firas, så fantastiskt att du kunde hjälpa din dotter! Minns så väl alla år jag jobbade med njursjuka- så himla tufft !!!
    Må så gott!
    Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det är tufft, vilket organ det än är som fallerar. Dottern fick ju en ny lever först, så dubbeltufft, kan man säga.
      Tack och kram!

      Radera
  7. En dag som verkligen är värd att fira.
    Min mamma hade dialys två ggr i veckan, tyvärr kunde jag inte donera en njure, det fungerade tydligen inte åt det hållet, sa de.

    Men nu tillönskar jag dig en fin eftermiddag. 🙏

    SvaraRadera
    Svar
    1. Dialys är inte en fullgod sjukdomshjälp i längden. Men det är svårt att få en njure även från en anhörig. Givaren ska vara 100 procent frisk och inte ha några fel på något av kärlen som går till och från njuren. Du kanske var för ung, helt enkelt också.
      Tack och ha det fint!

      Radera