Visar inlÀgg med etikett MOD volontÀr. Visa alla inlÀgg
Visar inlÀgg med etikett MOD volontÀr. Visa alla inlÀgg

tisdag, mars 12, 2024

Jag blir alltid lika glad...

De tvĂ„ översta bilderna © fotograf Joakim Svensson och nedersta © fotograf Leif Boström

...varje gÄng som jag ser de hÀr bilderna! Lycka!

Jag har firat vartenda Ă„r sedan torsdagen den 12 mars 2015 (VĂ€rldsnjurdagen) och jag finner ingen anledning att hĂ„lla upp med det. Det Ă€r en stor hĂ€ndelse, som jag Ă€r vĂ€ldigt stolt och MODig över, att jag dĂ„ hade förmĂ„ga att genomföra. Utredningstiden var dock som en oviss vandring med grus i skorna. Det Ă€r mĂ„nga och lĂ„nga processer, som ska stĂ€mma och en enda liten detalj kan omkullkasta möjligheten att fĂ„ ge denna gĂ„van. 

Att numera ha en singelnjure, det har inte pĂ„verkat mig ett dugg. Alla prover Ă€r utmĂ€rkta och det viktiga Ă€r att vĂ„r yngsta dotter mĂ„r utmĂ€rkt 💖 Som tack ifrĂ„n vĂ„rden fĂ„r man som levande donator hĂ€lsokontroller livet ut, det Ă€r fint, det. Och jag hjĂ€lper MOD - Mer Organdonation med personliga berĂ€ttelser.

Ljus och KĂ€rlek đŸ™đŸ»

mÄndag, maj 07, 2018

MODs Insta Takeover

God morgon! Jag har en glad mĂ„ndag utanför temat idag. Ja, jag ska ha en hel glad vecka, har jag tĂ€nkt mig. Jag signalerade redan igĂ„r att jag har fĂ„tt Ă€ran att ta över MOD - Merorgandonations Instagramkonto en vecka, och det ser jag fram emot. Mitt privata tar dĂ„ en paus. 
 Du följer det kontot med att skriva merorgandonation i sökrutan pĂ„ ditt Instagram.

Jag bloggar vÀl pÄ som vanligt, eller med lite sparlÄga, vem vet.

 Magnolian vid Kyrkans GĂ„rd. SĂ„ fantastiskt vackra. SĂ„g detta, nĂ€r jag var kyrkvĂ€rd igĂ„r.

PÄskliljorna gÄr inte av för hackor, heller. Som gula solar!
Ha en fin start pÄ nya veckan och njut av sol och vÀrme.

Och jag, jag ska göra nya naglar idag! Efter sju veckor, jag gjorde mina nÄgra dagar innan vi Äkte till Chicago och det var i mars.

💝 Ljus och KĂ€rlek 💝

onsdag, mars 14, 2018

Uppskattning!

God morgon eller god middag, vÀnner! Nu Àr jag Äter i mitt Blogghem. Var ute och flaxade till andra Àndan av stan tidigare och snart fÄr jag ut igen och igen.

Visst blir man nyfiken, nÀr blomsteraffÀren ringer pÄ förmiddagen och frÄgar om jag Àr hemma efter fyra?
HjÀrnkontoret gick igÄng dÀr och jobbade för högtryck. Vem, varför?

Fick upp det hÀr vackra. Fotade, utan att ha tittat pÄ lappen.
SÄ skymtade dÄ lappen fram.
Och, vad stÄr det dÀr?
Jag blev sÄÄÄ överraskad och glad! Alltid roligt med uppskattning och sÄ hade MOD sett vÄr jubileumsdag 3 Är.
Jag Àr ju en flitig volontÀr för MOD och faktiskt, idag satte jag upp affischer pÄ en vÄrdcentral och lade ut donationskort ocksÄ.

Visst blev denna serien av foton en glad fÀrgklick, som gjorde min dag!

💝 Ljus och KĂ€rlek 💝

torsdag, oktober 12, 2017

Donationsveckans fjÀrde dag

Gomorron, torsdag!

Idag tĂ€nker jag inte göra ett skapandes grand. Nu Ă€r jag fĂ€rdigarbetad 😀

HÀr var jag igÄr eftermiddag. Tidvis tÀmligen lugnt, som synes, men jag fick allt nÄgra besökare till mig och givande samtal. Mötet med mÀnniskor Àr hÀrligt!

Men de tvĂ„ paketen som skickades ifrĂ„n MOD i mitten pĂ„ förra veckan, de dök aldrig upp pĂ„ sjukhuset, inte igĂ„r heller. Jag hade stadig kontakt med vaktmĂ€steriet. Fy pĂ„ sig, Post Nord!!! 😈

HÀr Àr den knöliga ombyggnationens alla kringelikrokar. Nej, det Àr faktiskt vÀlgjort och bra skyltat, sÄ jag klagar inte. Man bygger om entrén, det ska bli en sÄn dÀr snurra.

Vi Àr engagerade pÄ olika sÀtt. Finns mÄnga hÄl att stoppa behövande slantar i.
Denna mÄnaden Àr ju Rosa bandet.
Min mamma dog i cancer. Min make dog i cancer. Min morbror dog i cancer. Min pappa dog i stroke. Min yngsta dotter behövde ett nytt organ. Och ett till -. och fick, i tacksamhet, mÄr nu fint.

En bild, som visar hur solen bryter sig fram!

Återigen frĂ„n min morgonsoliga balkong igĂ„r!
Idag var det morgonregn, men solen kommer, jajjemen.

Ha det fint, och jo, lite ska jag göra. Jag ska packa vÀskan.

💝 Ljus och KĂ€rlek 💝

onsdag, oktober 11, 2017

Donationsveckans tredje dag

Gomorron, onsdag!

Ja, hÀr stod jag igÄr förmiddag. Det var ganska mycket folk, som besökte sjukhuset och rödakorsvÀrdinnorna hade fullt sjÄ att hjÀlpa tillrÀtta, visa vÀgen, bestÀlla taxi eller fÀrdtjÀnst.
SÄ det var en ny och intressant iakttagelse och all heder Ät dessa frivilligarbetare!

Jag har ju stÄtt hÀr frivilligt ocksÄ, men som med allt sÄdant, för en god sak.
Nu blev jag sedd, i min blÄ tröja.

Vilken tur att jag tog med mig materialet som jag fÄtt hem sent pÄ mÄndagkvÀll, för det som var adresserat till sjukhuset hade dÄ inte kommit, ens som igÄr.
Jag fick följa med i kulverten till postfacket och fick prata med vaktmÀsteriet, men neej, inga paket.
Post Nord, grrrrr! 😈 Det Ă€r tur man Ă€r sjĂ€lvgĂ„ende och kan prata för sig Ă€ndĂ„.

Flera fina samtal och anmÀlningar till donationsregistret, eller ett donationskort.

HöstfÀgring i Lidköping! Stadsparken, precis bredvid sjukhuset, Ànnu ganska grön.

Jag ska ivĂ€g till sjukhuset och stĂ„ en stund i eftermiddag ocksĂ„. Sen tar jag ledigt. Och igĂ„r eftermiddag fick jag min sista el-akupunktur. Det var inte konstigt att jag tog tidig kvĂ€ll igĂ„r 😀
Nu - solsken och 4 grader. Visst Àr det kallt! Mössa- och vantarvÀder!

💚 Ljus och KĂ€rlek 💚

tisdag, oktober 10, 2017

Donationsveckans andra dag

God morgon!

IgÄr jobbade jag som volontÀr i sjukhusets entré. DÀr var det rörigt, minsann, en massa ombyggnationer, en annan vÀg att ta sig in pÄ och gubbar som bytte lampor i taket, och sÄledes stod pÄ höga stegar.
Térört, pÄ ren skarabörska.

Jag hann inte bekanta mig med rödakorsdamerna och stÀlla iordning, förrÀn en radioreporter dök upp, hux flux. Hon hade förstÄs sett informationen i lysdioderna till infartsvÀgarna i Lidköping angÄende Donationsveckan. Precis som lÀkaren ville ha det.

 HĂ€r har reportern frĂ„n Radio Skaraborg tagit fotot. Och, jag kom med i förmiddagsprogrammet, det gĂ€ller att vara flexibel.

 HĂ€r har en patient, som jag pratande en bra stund med, tagit detta fotot. Hon hade mĂ„nga egna intressanta erfarenheter av donation. Det Ă€r sĂ„ hĂ€rligt att höra folk berĂ€tta.

Och hÀr Àr ansvariga donationslÀkaren och -sjuksköterskan pÄ bild i lokaltidningen.

IgÄr kvÀll kunde jag kvittera ut material frÄn MOD, Post Nord hade "bara" tagit tre dagar pÄ sig med paketet. Plockade i materialet. Sen cyklade jag till GospeltrÀningen av ElvislÄtar. Det gav energi.

SĂ„ idag har jag en blĂ„ MOD-tröja, sĂ„ jag inte blir förvĂ€xlad med Röda Korset 😀
Tjingeling, nu cyklar jag strax ivÀg till morgonpasset pÄ sjukhuset igen!

💓 Ljus och KĂ€rlek 💓

mÄndag, oktober 09, 2017

Donationsveckan börjar

Gomorron!

Idag kommer ett kort inlĂ€gg.  Ja, det Ă€r bĂ„de kort = foto och kort = inte lĂ„ngt. Om nĂ„gon fattar min lilla ordlek 😀

Ett foto frÄn min hemvÀg frÄn Kyrkans GÄrd igÄr, dÀr jag befann mig pÄ utbildning och diskussion i fyra timmar. Kaffepaus ingick med kanelbulle och citrongrÀddtÄrta. Inget jag lÀngtar till, men Àr jag hungrig, sÄ gÄr det mesta ner.

Ska snart cykla ivÀg till sjukhuset, för att befinna mig i entrén som MODs volontÀr och dela ut broschyrer och donationskort.

Än har inte Post Nord behagat dela ut de bestĂ€llda paketen frĂ„n MOD centralt. LĂ€ste i dagspressen, att det sĂ€llan skickas nĂ„got som posten levererar nĂ€sta dag och mĂ„ndagar har posten sĂ„ mycket reklam att breven fĂ„r vĂ€nta. Min salig make, f.d. postchef, Ă€r nog glad över att slippa uppleva detta förfall.

Ha en trevlig dag och kram pÄ er! Vi gör det bÀsta!

💛 Ljus och KĂ€rlek 💙

fredag, oktober 06, 2017

MÄnga jÀrn i elden.

Gomorron!

Hett hett, brÄtt brÄtt. HjÀrnan hÄlls i trim, precis som det ska vara.
Denna soliga morgonen var det lugnare, men igĂ„r morse...😇

Den donationsansvariga lÀkaren pÄ sjukhuset i Lidköping ringde mig vid 08-tiden. DÀrefter fick jag ringa upp donationsansvarig sjuksköterska. Efter det Röda Korsets chef. Sedan MODs kontor i Stockholm och sist den lokala tidningen NLT.
Som om det inte var nog med det, behövde jag ringa Hörcentralen för privat del ocksÄ. Jestanes, dÄ.

 SĂ„ hĂ€r ska det bli i Lidköping under Donationsveckan. JĂ€ttekul att vĂ„rden ville starta upp ett event!
Jag finns pÄ plats som volontÀr pÄ mÄndag.

Jag ville bara ge en bild av vad jag gör nĂ€r jag inte bloggar eller fotograferar. 
Fast jag gör mycket mer Ă€n sĂ„...😀

Detta foto Àr frÄn i förrgÄr, dÄ det var dritvÀder.
TÀnk, att solen kan göra sÄ mycket för bÄde fÀrger och humör!

Än hĂ€nger de med, pelargonerna.

Nu fĂ„r jag be om en god fredag med mycket mys 😉

💛 Ljus och KĂ€rlek 💛

mÄndag, maj 30, 2016

MODs volontÀrer i Linköping

God morgon, mÄndag!

Ny vecka, nya utmaningar, eller hur?
För mig Àr en ny morgon alltid en nyfiken utmaning.
Och om man inte mÄr bra, sÄ Àr det en utmaning i sig.

Och nu har vÀdret kommit! Försiktig soool,15 grad Àn sÄ lÀnge, sÄ fika pÄ balkongen blev med extra klÀder pÄ.

 Lördagens event, Filbyte Cup i Linköping i LASS (Linköpings AllmĂ€nna SimSĂ€llskap) regi.
Oj, dessa förkortningar. För mig betydde LASS nÄgot helt annat, dÄ jag jobbade (Lagen om AssistansersÀttning).

MOD (Mer OrganDonation) var inbjudna till simtÀvlingen, för att informera.

Innan sÄ hade vi volontÀrer i MOD ett lunchmöte.

 HĂ€r har MODs Anneli frĂ„n Göteborg och jag gĂ„tt ett varv och kollat runt lite.

 Den högra skylten visar vĂ€ntelistan pĂ„ organ 1 januari 2016.
Vi hade med oss surfplattor, sÄ att man lÀtt kunde fylla i sitt donationskort, om man ville.

Torso-dockan /organdocka "mOrgan" blev populÀr.

 Barn och ungdomar blev intresserade, Ă€ven vuxna, och frĂ„gade en del.

 Foto: copyright MODs VolontĂ€rer
En del av informationsgĂ€nget frĂ„n Östergötland och VĂ€stra Götaland.

 RĂ€kmackan hemma hos sonen pĂ„ kvĂ€llen, den satt super.
Och sÄ Morsdags godis.

♥ Ljus och KĂ€rlek ♥

Bilar🚗🚙

 Hemma igen efter fem underbara dagar i GönĂ€s. HĂ€r Ă€r en del av bilparken pĂ„ GönĂ€s. Med denna sköna böna DKW frĂ„n 1939 tog vi oss en tur pĂ„ ...