fredag, september 08, 2023

Fem en fredag - Randomiserat

God förmiddag! Återigen har en fin dag randats. Denna nyponros fotade jag igår och där har redan bildats nypon.

Den här bilden tog jag för ett par veckor sedan, lite mer mulet väder då. Blomsterbutiken där är Orangeri Fägring bakom Rörstrands butik.

Nu tar jag itu med veckans "Fem en fredag" med ElisaMatilda, som handlar om randomiserat.
  1. Vad dagdrömmer du om? En inglasad balkong.
  2. Har du något smeknamn? Inte nu mera än att tyska vänner kallar mig Gerdi eller Gerti. Min salig make kallade mig för Smulan.
  3. Om du kunde byta plats med någon under en vecka, vem skulle det vara? Kanske prinsessa för en dag.
  4. Tror du på spöken? Ja, men jag vill inte kalla dem spöken, mera andar, änglar. Och de finns.
  5. Vilken fråga ställer folk till dig som du ogillar? Ingen egentligen, mer än om jag får en motfråga som är negativt ifrågasättande.
Trevlig fredag med ljus och kärlek 🙏🏻

26 kommentarer:

  1. Förstår att en inglasad balkong skulle passa dig. Slottsfru för en vecka skulle passa mig. Jag har lärt mina utländska vänner kalla mig Hannele, jag hittar inte på nya namn till andra. Alla rosor bildar nypon, och alla nypon är ätbara, men alla inte lika goda.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tyska vännerna har själva valt omskrivningen av Gerd, då detta är ett pojknamn i Tyskland. Några har jag lärt säga Jäd, men det är svårt för dem 😅
      Nypon ja, nyponsoppa, nyponthe, gott.

      Radera
    2. jobbat med äldre, förr var det svårare för dem med många utländska namn... Min filippinska vän heter Marivic, men hon började kalla sig Mari. "Varför det, du heter ju inte så?" sa jag. Då lärde hon gamlingarna säga Marivic, vilket inte svårt alls 🙂

      Radera
  2. jag skulle vilja ha tak på en bit av min altan. prinsessa vill jag inte vara. hellre en kvinna som var mäktig på annat sätt. någon sorts närvaro tror jag på inte spöken

    SvaraRadera
    Svar
    1. Man kan ju sätta tak och glasa in en altan om man äger bostaden. Dock är det dyrt.

      Radera
  3. Visst skulle det vara kul att få vara prinsessa för en dag, eller.....
    Kram, Ingrid

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jajjemen, du är med på min linje. Kram!

      Radera
  4. Go morgon, inglasad (pensionärsskuvös) balkong vore ju toppen 👍
    Prinsessa skulle inte passa mig… jag skulle vilja vara äventyrare 😜
    Trött idag… kram åsa

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo, jag har varit mycket för äventyr och även gjort en hel del så lite prinsessa vore lagom nu. Kram

      Radera
  5. Hade vi haft balkong hade jag valt att glasa in men tyvärr går det inte på alla balkonger.
    Själv har jag svårt för frågor som ställs av felaktig nyfikenhet. Den där snokande varianten...

    Önskar en fin fredag nu!

    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Precis, de där snokande frågorna...
      Fredagskram!

      Radera
  6. Visst ska du ha en inglasad balkong. Jag har förstått att du gärna tillbringar mycket tid där, och mer kunde det bli om den var inglasad. Jag hade en tysk chef som kallade mig Paulidchen...Smulan låter gulligt, du är ju liten och nätt och det passar dig bra! Hoppas du får en toppenhelg med sol så du slipper sakna glasväggar

    SvaraRadera
    Svar
    1. Paulidchen var gulligt.
      Tack, jag tror på att helgen blir superfin och varm, kanske inte så mycket sol, men ändå!

      Radera
  7. Härligt att kunna dagdrömma. En klar tillgång, För egen del dagdrömmer jag om fler roliga resor, just nu. Men drömmarna ändrar sig. Intressant med andar. En del har ju kontakt med dem. Så visst tror jag att et finns något, bara man sätter i "rätt kontakt". Jag vet inte om jag vågar försöka ens. Skrämmer mej lite. Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har haft andlig kontakt. Har gått på fyra kurser för välkänt medium och utvecklat mina förmågor. Dessa har jag lagt vilande en del, men det var intressant, väldigt.
      Kram!

      Radera
  8. Måste3 ju faktiskt kommentera första bilden. Höghuset i bakgrunden - vad är det för skyskrapa? Trodde inte Lidköping hade så höga byggnader.
    Det är fler som haft smeknamn Smulan ser jag. Och Gerd är ju ett manligt förnamn i Tyskland, så jag förstår att det blir en Gerdi eller Gerti;-)

    Och det där med en inglasad balkong kan ju faktiskt bli verklighet. Här pågår det just nu hur många inglasningar som helst, som alltid när hösten står för dörren. Fråga din hyresvärd om den okejar en inglasning, då är det ju "bara" sätta igång. Själva arbetet tar bara en dag har jag sett. Och balkongerna är aningen större här än hos dig.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Skyskrapan är väldigt speciell. Den är bred men väldigt smal. Jag vet inte vad den har innehållit från början, säkert något från fabriken Rörstrand. På senare ombyggd. Översta plan var en AW-restaurang (har varit där) och nedersta våning var en restaurang, Rymd Strand med kända kockar. Numera i den rosa byggnaden så är det Pinchos.

      Någon inglasad balkong lär det inte bli här, det tillåter inte fastighetsförvaltaren.

      Radera
  9. Oh, ja då, en inglasad balkong har jag också drömt om, skulle underlätta betydligt tycker vi med tanke på katterna.
    Prins för en dag hade passat mig ypperligt, absolut. ;)

    Ha nu en fin helg.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, drömma kan man, det har jag gjort länge. Kanske får flytta?
      Nu väntar morgondagen.

      Radera
  10. Vi ordande en inglasad balkong när vi flyttade hit, perfekt när man har katt! Nu har vi ju inte det längre, men trivs ändå med den inglasade balkongen, blir ju som ett extra rum ett tag till innan det blir för kallt! Prinsessa för en dag, inte dumt alls!
    Ha det gott!
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jaha, men ni har nog en bostadsrätt och kan göra lite som ni vill. Men, gud vad skönt!
      Partyprinsessa till dig då! Kram

      Radera
  11. snart kanske slut på bokmärken...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag kan nog fejka till ett, men jag hade inte blogglust igår 😊

      Radera
  12. En inglasad balkong borde ju inte vara en ouppnåelig dröm. Hoppas det kan fixa sig. Bor du på hyra?
    Nyponrosor, så fina och doftar ofta gott och länge.
    Spöken - visst finns de. Men jag vill också hellre se och tro på änglar och goda andar.
    Och tänk! Du kallades också Smulan, det namnet använde ex-maken också för mig :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. På något sätt så är Smulan lite gulligt. Han fick heta Pusselbit av mig.

      Radera