fredag, juli 07, 2023

Fem en fredag - Sommarfrågor

Idag tar jag itu med veckans "Fem en fredag med ElisaMatilda, som är "Sommarfrågor".
  1. Vad är det längsta du reser i sommar? Jag har rest kollektivt till både Värmland och Dalsland i sommar och det handlar om sträckor på 22 mil respektive 17 mil enkel bilväg.
  2. Hur spenderar du en regnig sommardag? Pysslar, rensar, sorterar, lyssnar på böcker.
  3. Blir det någon spontan utflykt i sommar? Det blir det säkert. Har några funderingar men inget spikat.
  4. Hur svalkar du dig på bästa sätt? Dricker något kallt.
  5. Har du något smultronställe där du är nu? Hela Vänerns strand är smultronställen.
Idag gläder jag mig åt en solig dag. Har ätit frukost på balkongen och tittat på vackra bilar som går förbi. Igår kväll var det stimmigt, men jag sov gott ändå.

Ljus och Kärlek🙏🏻

26 kommentarer:

  1. Jag tycker det är roligt med spontana utflykter, det kräver mindre energi av mig tycker jag, då får det bli som det blirliksom. Vänerns strand får jag lägga in i framtidskalendern

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det låter som en bra idé att besöka någon/några av Vänerns alla vackra badstränder!

      Radera
  2. ok med regniga dagar, bara inte hela tiden.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jovisst, regn behövs verkligen ibland.

      Radera
  3. Spontant tänkte jag:Det var inte lång väg… sen kom jag på att allt ligger så mycket närmare i södra Sverige jämfört med min norra del, här är avståndet en del av vardagen.
    Men att resa och fara bort för att sedan komma hem och upptäcka att det ändå är rätt bra hemma det är gott.
    Ha en fin fredag kram åsa

    SvaraRadera
    Svar
    1. När jag bodde i Ed i Dalsland kände jag mig ganska ofta "långt bort". Ofta var det kurs i Borås osv. Lite knöligt med allmänna kommunikationer dit.
      Kram!

      Radera
  4. Funderade just på dagens långa promenad, att fixa seniorbusskort och göra en gratisresa till Vänern.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Seniorbusskortet är verkligen värdefullt!

      Radera
  5. Vänern är ju jättefint att vistas vid, helt underbart.
    Tillönskar dig en jättefin dag med svalkande dryck. :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vänerns stränder är helt underbara!

      Radera
  6. frukost på altanen är det bästa jag vet. jag svalkar mig bra med hett kaffe. annars sitter jag väldigt gärna i skuggan under träden

    SvaraRadera
  7. Vi har länge haft som plan att åka Vänern runt, men det verkar aldrig bli av.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Min äldste son har cyklat Vänern runt. Men med bil och bitvis kollektivt har jag också kommit Vänern runt.

      Radera
  8. En cruising igår kväll förstår jag. Ikväll blir det stimmigt här hos mig, då uppträder ett rockband på Slussvaktaren, serveringen nedom mig. Tänker inte klaga, det händer så sällan. Och visst är det fint kring Vänern! nTrevlig helg

    SvaraRadera
    Svar
    1. En cruising igår, idag, imorgon och på söndag är det avslutning. Så det blir intensivt utanför min balkong och i hela stan!

      Radera
  9. Visst är det skönt att ha det bra hemma och trivas där en är. Och att variera med lite utflykter gör ju sitt till för att bidra med omväxling.
    (Har nu fått svar från Västtrafik om de frågor jag hade angående Kinnekulletåget. Men det tog sin lilla tid. )
    Varm kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hoppas att du fick bra svar från Västtrafik!
      Varm kram!

      Radera
  10. Jag bor i Mariestad och kan verkligen hålla med om att Vänern är en pärla under sommaren.

    SvaraRadera
  11. Tycker du bor rätt så "centralt" med tanke på var dina barn bor. Det är "överkomliga" sträckor som du kan och vill avverka för att besöka dom, eller för dom att bersöka dig.
    Å visst är Lidköping en fantastiskt fin stad. Har aldrig besökt Lisch, men dina bilder och rapporter därifrån är väldigt attraktiva. Å så Power Meet såklart. Älskade när de hade cruising mitt i Stockholm på fredagkvällar i augusti för många år sedan. Men mig vetande slutade man med det. Synd.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det är överkomligt. Men också långt för att komma och ta en kopp kaffe. Jag tycker om att åka tåg och buss om det inte strular, men bytena är jobbiga för min arm och balansen.

      Radera
  12. Kan se balkongen utanför "mitt rum" framför mig, där kan du verkligen njuta.
    Kul med dessa frågor.
    Önskar dig en fin helg!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Min balkong är guld. Tack, jag njuter av helgen, sol och värme ingår!

      Radera
  13. VI har svarat ganska lika, om regniga dagar och hur vi svalkar oss.
    Och ja, jag vet att det finns många smultronställen där runt Vänern och också runt Vättern :-)
    Det där med att åka kollektivt får mig att tänka på att jag ännu vill ta bussturer till andra orter och även åka tåg, kanske rentav interrail, eller "bara" åka tåg i Finland och Sverige.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Gillar buss och tåg, när de fungerar och att jag mäktar med bagage!

      Radera