fredag, oktober 20, 2023

Fredagens "Sprakande" och "Fem" egenskaper

En kopp och fat målad av Lena Linderholm och ett underlägg handarbetat av Kikkan i London är mitt sprakande bidrag.

Bilderna passar bra till Lillasysters utmaning "Färgsprakande fredag".

Jag tar steget vidare till veckans "Fem en fredag" med ElisaMatilda, som handlar om egenskaper.
  1. Vad är du för kort för att göra? Jag når inte upp i skåpen längre, jag får ha pall.
  2. Vad är du för envis för att göra? Jag gör om och gör rätt om det blivit fel.
  3. Vad är du för rädd för att göra? Hoppa ut i det okända.
  4. Vad är du för lat för att göra? Att diska direkt efter en god middag.
  5. Vad är du för ung för att göra? Flytta in på hemmet.
Ljus och Kärlek 🙏🏻

30 kommentarer:

  1. duka fint är trevligt, jag sitter fortfarande och äter frukost ute på altanen, nära noll, kallt om fingrarna. Jag har blivit mer rädd på gamla dar, och jag har en stadig pall

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jamen så är det, att vara rädd om sig. Men att äta frukost i kylan, nej, det fixar inte jag.

      Radera
    2. inte jag heller, trodde jag, frysen, men barnen och barnbarnen tältar, sover ute med tält eller bara vindskydd... sonen vaknade med is på vattenkastrullen, då ska väl jag klara äta frukost ute 🙂

      Radera
    3. Jaha, du menar så! En utmaning för dig, kul! Jo, såklart, jag skulle väl också klara det om jag ville. Jag har också nåt barn och barnbarn som utmanat sig till att sova i tält ute i snön. Bara för att 😁

      Radera
  2. Vacker Lena Linderholm-mugg. Måste vara kul att ha en riktigdesignermugg!
    Glad att kunna nå högt fortfarande. Men för att komma långt in i de översta skåpen, behöver även jag en stol att stå på. En stadig en! Ha en fin fredag! Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag älskar det muggsetet! Gillar skarpt Lena Linderholms alster, gör mig så glad.
      Kram!

      Radera
  3. Ja, att flytta till hem känns du alldeles för ung för att göra! Du är ung i ditt sätt och verkar ha mycket att göra och undersöka =) Hoppas att du får en fin vecka!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej nej. Tack, jag har haft häcken full av trevligheter redan idag! 😀

      Radera
  4. LillaSyster2023-10-20 12:05

    En helt underbar mugg med tillhörande fat- fina saker man blir glad utav! Tack för länken och tack för att du vill vara med och fredags spraka! Trevlig helg!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tackar, ja jag älskar frukostsetet. Trevlig helg!

      Radera
  5. på hemmet vill en inte flytta in i första taget. jag får också klättra efter allting, men så länge jag kan göra det är det helt OK

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är som det är och man gör det bästa av allting, inte mer med det.

      Radera
  6. Tack för igår ❤️ Du hjälpte mig att tänka på annat 🤗
    Finfin mugg och fat. Verkligen tjusigt porslin 🤩 Det är annat än min Muminmugg 😅

    Jag är ju kort redan från tidens begynnelse 😜 men med kronisk värk och kortisonknaprande så har jag blivit ännu kortare och nu når jag knappt till mittenhyllan i köksskåpet 😥 men med pall funkar det 👍

    Att sitta ute och frysa för att äta frukost övergår mitt förstånd ☺️ nu är det värme jag behöver.

    Jag har icke fått något slutgiltigt besked angående transport än… så jag väntar… olidligt 😶

    Ha en fin fredag och en trevlig kväll med samvaro av Dina ❤️

    Kram åsa

    SvaraRadera
    Svar
    1. Har varit på stan i en isande blåst. Nej, bevare mig väl för vintern. Värme, komsi komsi 😁
      Ja, nu är fredagsmyset här, så gott. Ha det superfint, kram 💖

      Radera
  7. Det var en färgsprakande och fin frukostvy minst sagt!
    Tack och lov så har vi diskmaskin så det är ett bekymmer mindre. Grytor och kastruller diskar jag dock alltid direkt.

    Önskar en fortsatt fin fredag nu!

    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Diskmaskin vore fint. Man kan ju också fylla grytor med vatten och låta stå ett tag, allt beror på.
      Tack och kram!

      Radera
  8. Vilka härliga färger du bjuder på. Det blev jag glad över att se. Göra om och göra rätt får man göra ibland.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har blivit mer tålig med åren. Att göra om gillades inte i ungdomen, haha, men jag insåg.

      Radera
  9. Vilken härlig kopp! Lena Linderholms alster gör mig alltid glad.
    Håller helt med dig om att diska efter en middag. När jag har gäster hemma låter jag det stå tills de gått hem. Min sonhustru är tvärtom. Hon vill inte att jag ska ha en massa disk sedan, så då tar hon disken! ❤️
    Ha en fin helg!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tog alltid disken hos min svärmor, men det var för att hon ville ha det så.
      Man kan ändra sig genom åren.
      Jag själv tycker ju att man inte ska stå och diska medans man har gäster hemma.

      Radera
  10. Skrattade gott åt sista svaret. Paula var nog inne på samma sak, men hon har ställt sig i kö för ett seniorboende (55+). Visst kan man göra det om man tror att man lever 20 år till. Kön är nämligen 20 år, åtminstone här...
    Vi är många deltagare i år som har krympt och inte når längst upp i skåpen. Du och jag har åtminstone en "logisk" förklaring varför vi har krympt. Eloge att du använder pall. Det gör jag inte. Har slutat med att kliva upp på stegar, stolar och pallar...
    Diska efter en middag gör jag alltid. Inte nödvändigtvis direkt efter, men absolut samma kväll. Klarar inte ingrodd mat och extra arbetet som det innebär;-)
    Koppen och fatet är riktigt läckra och färgglada:-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Utgår du från 55+ så är vi redan 20 efter där 😁 Här är inte kön så lång men jag funderar igenom bästa sätt. Man kan faktiskt bo kvar och få hemtjänst, så det är ingen ko på isen.
      Jag måste ju använda pall, jag har ingen granne som hjälper mig. Stege, då får jag ringa Brandis.
      Jag brukar skölja av disken så här är inget gammalt nästa dag.

      Radera
  11. Vi kortisar, vi klarar oss inte utan pall! Värre när inte pallen räcker till o man får lyfta sig upp på en köksstol, livsfarligt. Vilka fina färgglada saker på bordet, man blir ju glad av dem!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Lyfta upp mig på köksstol, det har jag gjort, men inte längre. Färg det gläder!!

      Radera
  12. Japp, behöver också en stol för att nå upp i skåpena. Är min långa man hemma får han hjälpa mej!
    Härligt färgsprakande bilder hos dig!
    Ha en fin helg!
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Visst behöver man assistent ibland!
      Tack och kram!

      Radera
  13. Så fint färgsprakande . Och visst är Lena Linderholm en färgsprakande person. Har en del keramik av henne som alltid gör mig glad.
    Roligt att läsa dina svar på egenskaper.
    Önskar en fin helg-
    Varm kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Uppiggande, verkligen.
      Fin helg till dig också. Varm kram 💖

      Radera
  14. Verkligen färgsprakande bilder. Mycket vackert ,-)
    Stol att nå upp till köksskåpen som slutar vid taket ,-)
    För rädd är både mannen och jag att flyga. Kul frågor ,-) Gillar ju sånt! Håller med dig på sista frågan ,-)
    Ha det fint KRAM Primrose

    SvaraRadera
    Svar
    1. Man borde ha en inbyggd stege, önskar man. Nej, jag kan inte stå på en stol längre. Jag kan stå på trappstege fast det borde jag inte göra.
      Ha det fint du med. Kram 💖

      Radera