torsdag, oktober 19, 2023

Adventsånger

Det var längesen som jag lade ut ett foto på Kyrkans gård. Jag har inte varit där på hela sommaren och nu är det mörkt när man kommer hit strax före kl 19.00..

Igår var jag på sångövning med In Chorus. Förra gången var vi bara sex personer men igår var vi fulltaliga åtta personer. Sopran ett, sopran två, alt och bas. Vi saknar just nu en tenor, tyvärr. Vi är en liten kör, man kan nästan kalla den för oktett. Så det gäller att vara rätt så ren på tonen när man är så få och allt blir en rolig utmaning.

Vi hade en hel del material att träna på. Både adventssånger och till trettondagen. 

En liten fråga: Vad är en typisk adventssång för dig?

Dagsfärsk bild kl 10.00. Två plusgrader, svinkallt.
Ljus och Kärlek 🙏🏻

14 kommentarer:

  1. Är det redan dags för adventssånger? Jag tycker att det bara var några veckor sedan det var sommar. Det finns många vackra adventssånger och en av dem är Bereden väg för Herran
    Kram, Ingrid

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, vi har bara fem körövningar kvar innan advent, så tiden går! Bereden väg... är nästan obligatorisk, ja.
      Kram!

      Radera
  2. Så välkomnade det ser ut ,-) Bästa med mörkret, alla ljusen.
    Härligt att kunna vara med i en liten grupp, förstår att man måste ha vacker sångröst. Har hört att sjunga i kör, ett av det bästa och roligaste som finns, den gemnskapen! Den allra vackraste adventssången för mig är Stilla Natt. Den rör min själ på ett speciellt sätt. Men det finns otroligt många som är vackra. Men den väljer jag ,-)
    Ha det fint KRAM Primrose ,-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. För att sjunga i kör räcker det med röst och hålla tonen och det är så roligt och sån gemenskap. Alla kan sjunga! Stilla natt är väldigt vacker, ja!
      Tack och kram!

      Radera
  3. Härligt med adventssånger. Finns många bra. Kanske "Adventstid" är den mest typiska. Ska börja träna till Lucia efter lovet. Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Adventstid är ju jättefin. Särskilt med en barnkör!
      Kram!

      Radera
  4. Det var ingen stor kör så jag förstår att det är viktigt att vara tonsäker och att alla är på plats.
    Det finns många fina advents- och julsånger. "Vi tänder ett ljus i advent" har vi sjungit många gånger i skolan. "Hosianna, Davids son" är också fin. Den sång som berör mig mest är ändå "Nu tändas tusen juleljus".

    Kram och god torsdag!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jättefina sånger! Älskade av många.
      Kram!

      Radera
  5. Kyrkans Gård ser varm och mysig ut där i halvmörkret. Bilden från din balkong visar att det nu är höst på riktigt. Hoppas att det inte var lika svinkallt hos dig som hos mig.
    Typiska adventssånger - ingen aning. Där kan jag inte hjälpa dig.

    Så kul att ni tagit upp övningarna igen. Ni har kanske en FB-grupp där ni kan efterlysa en tenor. Tenor är väl en manlig stämma eller!? Så ni är en mixed choir eller?!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo, det kan jag tala om. Skrev ju inlägget att jag hade 2 plusgrader🤗höll på att frysa ihjäl till affären.
      Nej då, kören har ingen FB-grupp, behövs inte, funkar med sms och telefon i en sån liten del av stan, mest på vischan.
      Mestadels är det killar som är tenor och bas men även tjejer kan ha en sån anpassad röst.

      Radera
  6. LillaSyster2023-10-19 18:31

    Adventstid kom till mitt ensamma hus ....m

    SvaraRadera
  7. Nu tändas tusen juleljus och Stilla Natt ⭐️
    Kram åsa

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack, jättefina sånger båda två, julstämning. Kram 🕯

      Radera