måndag, april 21, 2014

Eva Spångbergs Björkelund

God morgon, Annandag Påsk!
Av en tillfällighet halkade jag in på ett program som hette "Mitt livs trasmatta" med Eva Spångberg, den välkända evangelisten och "förkunnaren i trä", på SVT1 på Långfredagskvällen. Programmet var gjort 1999, hon var då 73 år.
Min Sigge Pusselbit och jag åkte förbi detta Björkelund varje gång vi åkte till hans syster i Småland och varje gång sade jag att vi skulle kika in där, för jag hade hört talas om den underbara trädgården, alla sniderier och djur.

Men vi hade alltid så bråttom, så det blev inte av.
Men, så när vi varit vår sista gång på Kanarieöarna i december 2011, då Sigge var svårt sjuk, och vi åkte hemåt från Växjö, sade jag att NU måste vi titta in där.
Och han svängde av vägen och in där vid Hjälmseryd.
Och, vi hittade ingenting. Vi for runt och letade och hittade absolut INGET.

Läser mig nu till att Eva Spångberg avled i november 2011.
Läs gärna om henne HÄR!
Programmet hittar jag inte, varken i repris eller SVTPlay.
TV-programmet gjorde ett starkt intryck och kändes som en hälsning till mig.

Idag känner jag mig helt slut, jag har varit sjuk alltför länge.
Men, gör en annan människa glad!
♥ Ljus och Kärlek ♥

Detta var mitt femtioandra inlägg av hundra till

22 kommentarer:

  1. Godmorgon fina du. Jag skickar här en stor styrke kram så du snart får tillbaks din energi igen. Jag tror absolut att det var en hälsning till dig. Det var en fin trädgård som hon hade lagt ner mycket jobb med. Hoppas att folk fortfarande kan besöka och njuta av den fast hon är borta.Nu hoppas jag verkligen att du kommer att få en fin Annandag och att solen skiner på dig.
    En stor kram .

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Jag får ligga ner mestadels, känner mig yr i mössan. Fattar inte varför det aldrig kan ta slut?
      Kramar tillbaka, fina du!

      Radera
  2. God morgon din stackare där! känner med dig men vad gör man? ja min kära svärmor flyttade hem efter boende här sen 60 talet och då hon glömt svenskan nästan o har alzheimers så blir det värre. Jag försöker att prata det lilla jag kan :) älskar språk :) åker även dit i slutet av sept :) krya på dig o jag hoppas du snart känner dig bättre kramen

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, vad gör man? Tack för kryakramar!

      Radera
  3. Jag såg också programmet och tyckte att det var helt fantastiskt och med den historia du berättar om dina minnen av Elsa Spångberg förstår jag att det talade direkt till dig.
    Krya på dig!
    Kram, Ingrid

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack och kram! Jag ska försöka krya på mig.

      Radera
  4. Det är ju ofta så att man har bråttom när man åker iväg, fast man kanske egentligen inte har det. Men man vill komma fram snabbt och sen vill man komma lika fort hem igen. Man ger sig inte tid att stanna upp!
    Hoppas du piggnar till snabbt!
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, precis så är det. Bråttom till och från. Jag hoppas också på att jag piggar på mig, kram!

      Radera
  5. Hoppas du piggar på dig fort nu - inte kul att vara sjuk så länge...
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej, nu är jag trött på detta. Säger STOPP OCH BELÄGG! Kram

      Radera
  6. Intressant, jag har aldrig hört talas om Eva Spångberg förut.
    Fortsätt att krya på dig! Kram! ♥

    SvaraRadera
    Svar
    1. Då får du nog tillfälle att se hennes alster när du flyttat!
      Tack och kram! ♥

      Radera
  7. Har aldrig hört talas om henne, tänk så mycket man lär dig genom att läsa bloggar.
    Vila upp dig i solstolen på balkongen. Njut av vädret och skjut aldrig upp saker och ting...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, bloggar är underbara. Inte bara vänskap utan kunskapskällor!
      Ett bra klokord: skjut aldrig upp saker och ting..... Tack.

      Radera
  8. Gräv inte ner dig i att du/ni missade besöket med en hårsmån.
    Tyvärr kan man inte ändra det som varit, att tänka "om" gör en bara galen.
    Jag hoppas verkligen att du snart får nya krafter och kommer igång med
    ditt vanliga aktiva liv!
    Passa på att njut i stolen till dess!
    Kram ♥

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej, då. Men jag fick svaret nu och det var intressant! Ja, precis, går inte att gräma sig.
      Jag har allt suttit i stolen i solen nu. Kram ♥

      Radera
    2. Tänk att det där med att få svar genom tv-program är vanligt för mig också. Det är dom om någon hör min undran....

      Kungsan idag, kinesiska körbärsträden omslöt mig!

      KrameLuttarFörDagen ❤️❤️❤️

      Radera
    3. Ja, Kaisa, förr eller senare får man svar på sina frågor, tror jag på.
      KrameLuttarMårInteBraMenGårÖver ♥ ♥ ♥

      Radera
  9. Det måste ha varit intressant att besöka hennes trädgård. Intressant att hon bestämde sin kista långt i förväg. Inte speciellt förvånande med tanke på hennes yrke och inställning till livet.
    Nu blev det inte så för er. Jag känner igen det där från när man är på väg till en plats och har en tid att passa. Varje gång har vi ställen där vi säger. "Nästa gång ska vi minsann stanna till".... Till slut finns inte möjligheten kvar av något skäl. Eva S var en stor profil, inte bara i Småland.
    Om du inte känner dig bra imorgon tycker jag att du ska gå och ta några prover. Du behöver kanske få hjälp med att bli av med de där Brysselbacillerna. De verkar vara riktigt envisa. Kram Bosse

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack, Bosse! Ja, jag hoppas jag är bättre i morgon. Man blir ju depp av sånt här!
      Kram!

      Radera
  10. Så intressanta saker du bjuder på i din blogg! Även om jag slutar blogga en dag, så kommer jag fortsätta att titta in hos dig.
    Hade kontakt med min moster i dag och hon är fortfarande inte frisk! Själv hostar jag för två, men själen börjar äntligen komma till ro!
    Kram M.E

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack, det lät trevligt att du gillar min blogg *niger*
      Så din moster är inte heller riktigt bra, näe, det är något konstigt virus måste jag säga, jag har mått illa hela dagen, hoppas på morgondagen. Hostan är då borta ändå.
      Kram!

      Radera