tisdag, oktober 11, 2016

Vilket fint initiativ!

God morgon, tisdag!

Gårdags förmiddag försvann i ett huj, när jag väl lämnat bussen från Lidköping - med x antal fjärilar i magen.
Jag fick ett fint mottagande av vård- och omsorgsläraren Sara Jiton vid Västerhöjdsgymnasiet i Skövde.

Tack för att jag fick komma! Och vilket bra initiativ av skolan att ägna hela veckan åt att sprida kunskap om donation!

Läraren inledde första etappen av veckan, med att lämna över talarstolen till mig, som fick berätta "Min historia".
 Häruppe satt ett sjuttiotal blivande USKor, lyssnade, ställde frågor om livsviktiga och MODiga ämnet Donation.

Det här fotot har läraren tagit, så det lånade jag "diskret" till min MODiga, viktiga blogg. Lånade faktiskt från MerOrganDonations Instagram.
Jag visade en del bilder också, ända sen min yngsta dotters levertransplantation 1992.

Trevliga läraren, innan ballongsläppet.
Jag fick säga några invigningsord och klippa bandet. Tur jag inte föll ihop i en geléhög...Nä, det gick stadigt allihop.

Eleverna hade verkligen lagt ned ett stort jobb med bakning och försäljning till förmån för MODs arbete, gjort tipspromenad, egna videos, hjälpte till med donationskort och delade broschyrer.

En elev visade mig undervisningsrummen. Här var det en sjuksal.
Resterande bilder ska föreställa ett äldreboende anpassat hemmavid eller på ett hem.



Slutligen.
Man ska aldrig sluta att förvånas. När jag stigit av bussen och låser upp cykeln, kommer det fram en ung kille och frågar var jag köpt mina coola skor (de gräsgröna)! Jag log brett för mig själv ;)

♥ Ljus och Kärlek ♥

33 kommentarer:

  1. Vilken bra dag och vilket härligt beröm för skorna! Men de är verkligen glada färgklickar :D

    Kram och ha en härlig tisdag <3

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack, jo, jag blev förvånad, men kul när människor är spontana, skorna syns verkligen.
      Kram ♥

      Radera
  2. Det låter verkligen som en lyckad dag! Tänk att du dessutom har imponerat så på en ung man, med dina skor. Har du visat dem här på bloggen?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Mina skor visade jag i samband med mina glittriga gröna naglar:
      http://gerd-geddfish.blogspot.se/2016/09/skonaste-naglarna.html

      Radera

  3. Vilken varm och viktig dag, berömmet för skorna var bara en liten bonus... :)

    KL ♥

    SvaraRadera
    Svar
    1. Japp, och skorna var ju pricken över iet ;)
      KL ♥

      Radera
  4. God morgon...Låter som en fin & minnesvärd dag för dig/er skoj o se där! skorna är poppis :) he he kram å fin dag till dig

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, som sagt...
      Tack detsamma, kram!

      Radera
  5. Detta var roligt att läsa Gerd! Så bra upplägg som du visar på bilderna och din medverkan, inte föll du ihop fast du har ett organ mindre :-) Som vårdjobbare vet jag att uppskatta personliga berättelser och det kräver MOD ... du beskriver det så bra! Att få en en snyggskodd komplimang som avlsutning tyder ju på att du verkligen har huvudet upp och bena ner!
    Stor kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack, snälla rara Tove!
      Stor kram ♥

      Radera
  6. Förstår absolut att det du berättade om var uppskattat! Modigt gjort av dig att ställa dig där framför så många människor!
    Och så roligt att killen frågade var du köpt skorna :)
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo, tack, det var pirrigt, men kändes ändå bra.
      Kul, ja så snopen jag blev om skorna, hihi.
      Kram

      Radera
  7. Ett fint initiativ av skolan och ett fint initiativ av dig att ställa upp.
    Visst blir man glad över lite uppmärksamhet!
    Jag var och köpte nya skor i våras och första gången jag var i Stockholm kom det fram en tjej och frågade var jag köpt dem. "I Skoboden vid Kruttornet i Visby", svarade jag. Det kände hon till, så nästa gång hon kom till Gotland skulle hon gå dit.
    Ha en skön tisdag!
    Kram, Ingrid

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jättefint av skolan. Såg att de var ute vid COOP nu och lämnade broschyrer och informerade. Duktiga och taggade elever!
      Jo, jag svarade killen "på Öland" och det var ju lite långt bort från Lidköping.
      Tack och kram!

      Radera
  8. Toppen Gerd, att du ställer upp och berättar, det är verkligen livsviktigt. Du gör en stor insats. Det behövs spridas kunskap och då ifrån en som "varit med" betyder mycket.
    Bra bilder och roligt att få se dom.
    Varm kram till dig.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack, jag kände mig manad och hade blivit tillfrågad.
      Tack och varm kram!

      Radera
  9. Åh vad kul (och viktigt!) att du kunde vara med och berätta din historia! Det hade man ju velat höra ;) Själva har vi haft en superbra (och intensiv) vecka i Malta. Vi är på väg hem nu, mem vi har fortfarande massor kvar stt berätta om!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo, det kändes viktigt och det märktes att eleverna verkligen lyssnade.
      Härligt att ha varit på Malta!

      Radera
  10. Men så fantastisk du är Gerd!!! Stort GRATTIS till din lyckade föreläsning om transplantation! Att eleverna får träffa någon i riktiga livet som varit med om detta är så viktigt,och något de inte kommer att glömma! Å så få lite beröm för de läckra skorna som grädde på moset, jo jag tackar jag! Kram till bästa du!!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack, ja du känner ju till hur det är i vården. Nej, de glömmer nog inte. Några jag mötte sen tackade, fantastiskt roligt.
      Ja, och så skorna, haha, kul.
      Kram!

      Radera
  11. Vad roligt att ditt besök och föreläsning blev så lyckat och uppskattat. Detta ämne är så viktigt och jag är säker på att du har gjort en fantastisk presentation och fångat alla.
    Väldigt roligt också att du mötte intresserade och väl förberedda elever och en lärare med så stort engagemang.
    Gläd dig!
    Verkligen roligt med att killen var så modig att han gick fram till dig och berömde dina skor. Härligt!
    Vilken givande dag på alla de sätt!
    Stor kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack, jag gjorde så gott jag kunde och eleverna var väldigt taggade för att jobba med ämnet.
      Killen, som frågade om skorna, han var också modig, ja.
      Tack, nu blir det lugna gatan, stor kram!

      Radera
  12. Du är ju också modig på många olika sätt. Att tala inför publik är inte alltid lätt.
    Viktigt och fint också att dela med sig av livserfarenheter.
    Tisdagskram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har ju föreläst och informerat förr, men det är tio år sen senaste. Men tror man blir modigare med åldern.
      Tisdagskram!

      Radera
    2. Ja, det blir man - och det man behärskar, kan, vet något om - är ju lite lättare att prata om :-)

      Radera
  13. Kul grej att vara med om och ett viktigt ämne. Själv donerar jag blod i alla fall.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Japp, och du gör en stor tjänst som donerar blod. Skulle fler behöva göra.

      Radera
  14. WOW! Vilken helt underbar succédag för dig! Du är en stjärna - "tv next" eller!!! Jo, det tycker jag faktiskt!

    Å att din dotter var sååååå mycket längre än du trodde ja inte. Trodde att ni var sisådär kring 1,65 m båda två. Se så fel man kan ha.

    Å vilken boost med killen som diggade dina limegröna skor som jag bara ÄLSKAR.

    Vilken höjdardag för dig:-) Love it:-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack, man blir bra på det man brinner för, får vingar, liksom hehe...
      Mina båda döttrar är 1.70. Jag har VARIT 1.65 men med ålderns och ryggens rätt är jag numera 1.57. Det får gå det med.
      Jo, killen sa väl sin kommentar i rättan tid, om man säger så.
      Och jag säger Gött mos, BP för en god onsdagsmorgon!

      Radera
  15. Jag visste väl det - du grejade det galant! Duktigt jobbat, och för en såååå viktig sak!

    Kul att kunna impa på ungdomen också :-D

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo, det man brinner för, går liksom mycket lättare. VIKTIGT och MODigt ämne.
      Haha, impa på ungdomen, det var ju det som var grejen, haha ;)

      Radera
  16. Åh vilken viktig och betydelsefull insats att stå och berätta om dina egna erfarenheter! ❤
    Önskar jag hade varit där och hört dig.

    Och skorna...
    Klart han gillar dom! :)
    Trevlig Onsdag fina Gerd!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack, fina du! Jo, det är fler av vuxna, som säger att de ville ha hört.
      Trevlig onsdag till dig och kram!

      Radera