onsdag, december 13, 2017

Lidköpings Lucia 2017

Glad Lucia!

Så var hon här, mörkrets furstinna, Sankta Lucia, med ljus i håret. Följd av skönsjungande tärnor.

Liten tjuvstart på Lucia i lördags på logen Lidköping Vasa Orden av Amerika festen.
Ljusbärerskan var också skönsångerska, hon sjöng solo en sång. Allt var så klingande vackert, så man nästan tappade andan.

Hela Luciatåget framförde fantastiska gamla och nya luciasånger. Vilka röster!
Men så kom de ifrån Musikskolan också.

Här tågar de ut, efter att ha gjort den nionde eller tionde uppvisningen i lördags.

Det "lilla" julbordet, som var fyllt till brädden med de vanliga godsakerna, men även rådjursstek och fårfiol.

Jag hade en fin dag igår och kopplade av på kvällen med TVn och Jul med Ernst, Mandelmanns gård och Go´kväll. Sådana där oförargliga program.

Har också fått mina två första julkort.  Och ett födelsedagskort, en vecka försenat. Jag vet faktiskt inte om jag ska skicka några julkort alls i år, Post Nord sköter sig inte. Hm.

6 dagar kvar till elviskonserten, oj, måste plugga in texter, för det är inte enbart aaahh och ohhhh i bakgrundskören 😀 och fusklappar godkänns inte.

💝 Ljus och Kärlek 💝

16 kommentarer:

  1. Lucia är en fin tradition tycker jag och morgonens firande var inget undantag. Så stämningsfullt på alla vis!

    Fortsatt trevlig Lucia!

    SvaraRadera
  2. Jag njöt verkligen av morgonens fina Luciafirande på tv. Sååå vackert!
    Lycka till med Elvisövninarna.
    Kram, Ingrid

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack ja, det var fint. Och jag övar, blir trögare med åren ;)
      Kram

      Radera
  3. Plugga på med Elvis! Lycka till!

    SvaraRadera
  4. Lucia och god mat! Något att njuta av!
    Ha det bra!

    SvaraRadera
  5. Skrev en lång kommentar till dej, och så bara försvann den i cyberspace. Hmm, undrar vart den tog vägen.? Det verkar som om alla har snö, utom just Hallnäs på Öland. Till och med Borgholm hade 10cm ett tag i allafall, men inget här.
    Idag har vi haft sol och magiskt vackert i skogen.
    Solig ölandskram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, fy, så händer mig också ibland. Jag h ar inte de besvären att få igenom roboten osv, men mer att det försvinner innan jag tryckt på Skicka.
      Vår snö är på väg bort nu, så den blev kortvarig.
      Luciakram!

      Radera
  6. Vilket trevligt Lucia tåg. Och en fin kombo med fest och julbord. Jag får i år nöja mig med att ha sett det vackra Luciafirandet på tv från Kungsholm kyrka i Stockholm, men det var verkligen se och lyssnarvärt. Så fint!
    Vi brukar ju inte vara i Sverige numer i december så några år har jag fått ta till teven. Men är jag hemma vill jag gärna se och höra musikklasserna från Adolf Fredrik elle rde äldre från Kungsholmens musikgymnasium.
    Önskar dig lycka till med textpluggandet.
    Luciakram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo, jag får alltid nöja mig med TVn också. På den rätta dagen.
      Det är så stämningsfullt med skönsång.
      Tack, det tar tid att få in i huvudet numera, men det går, jag tränar!
      Liciakram!

      Radera
  7. Jättefina bilder från Luciatåget i lördags. Det gör så mycket om dom som är med i tåget faktiskt kan sjunga, är det falsksång är det inte ett dugg roligt. På mitt jobb hade vi också elever från Musikskolan ibland. Vissa år gick några från personalen i tåget - mindre roligt som sagt.
    Vi fick också vårt första julkort idag. Å jag har inte ens börjat skriva några, men det blir inte många stycken. Ett tips är att inte använda julfrimärken utan vanliga frimärken. Då brukar korten komma fram.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Precis, det ska vara "på riktigt" och skönsång. Ja, vi njöt alla.
      De där personaltågen har jag varit med om och de blev ju sisådär, mest ett skämt.
      Ja, nu droppar julkorten in. Jag använder inte julfrimärken, det är många år sen. Jag har kvar frimärken sen min makes tid, som är giltiga än idag. Han var ju vid Posten.

      Radera
  8. Visst är det stämningsfullt att lyssna på luciasångerna!
    Och julbordet såg inte alls dumt ut :)
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är en ljushögtid i mörka december, som heter duga.
      Kram!

      Radera