lördag, maj 18, 2019

Bokmärken vecka 20

God lördagsmorgon med Ring så spelar vi!
Bokmärksdags. Detta gamla fina tygmärke har en verklig historia på nacken.

Min mamma, uppväxt i Sala, flyttade till Runhällen och tog jobb som växeltelefonist inkl. bageri. Jag ärvde nog bara telefondelen från henne. Mamma var en otrolig fena på att baka wienerbröd, mjuka kakor och hårda småkakor, ja all matlagning såklart.

Därefter sökte hon och fick jobb som barnflicka och hushållerska i en katolsk familj på Östermalm i Stockholm. Hennes bror flyttade också till Stockholm, Hammarbyhöjden. Så en klick släktingar har jag i huvudstaden men ingen jag umgås med.

Eftersom hon var religiöst engagerad så blev den nya kyrkan för henne Filadelfiakyrkan, där då Lewi Pethrus var föreståndare. Detta var innan hon träffade pappa och senare flyttade hon till honom i Vårgårda och de gifte sig 1944. Så märket kan vara 80 år. Användes i mammas bibel.

Jag har hittat temat hos BP. Det är Boklysten som uppfunnit temat.

💖 Ljus och Kärlek 💖

12 kommentarer:

  1. Växeltelefonist inklusive bageri? Det var allt en udda kombination av jobb det :-)

    Verkligen ett anrikt gammalt bokmärke.

    Ha en skön lördag!

    SvaraRadera
  2. Går inte att klaga på proveniensen! :-D

    SvaraRadera
  3. Väldigt annorlunda, kul, jag har mer massproducerat:
    http://hannelesbibliotek.blogspot.com/2019/05/perfekta-bokmarken.html

    SvaraRadera
  4. (min lillebror jobbar i Vårgårda)

    SvaraRadera
  5. Ett bokmärke som passar i bibeln. Måste vara ett fint minne att ha. Hela familjehistorien.

    SvaraRadera
  6. Ett bokmärke med historia i!

    Kram och ha en härlig lördag <3

    SvaraRadera
  7. Saker som väcker och behåller minnen av dem vi har kära är ju guld värda.
    Pratade med min mor tidigare idag om att ibland slår min sorg till så hårt då jag påmints om nått jag å min far gjorde... men samtidigt så har jag ju alla minnen, det är på gott & ont.
    Om det nu blir som det är tänkt så kommer valpen som är född när Åke har namnsdag 8 maj flytta hem till oss om ungefär sju veckor.
    Uppfödaren mailar bilder nån gång i veckan så vi kan se hur de fem små valparna utvecklas.
    Ha en fin lördag, kram

    SvaraRadera
  8. Vilket fint bokmärke och med en så intressant historia- Jag känner ju helt klart igen Filadelfiakyrkan i Stockholm på ditt fina gamla bokmärke. Har varit där många gånger på olika gospelkonserter och en del julkonserter också.
    Tänk att din mamma kom att jobba i en familj i Stockholm. Och hon hade ju också kunnat bli kvar här. Men det är en helt annan historia.
    Stor kram och trevlig lördag.

    SvaraRadera
  9. Ett fint gammalt bokmärke och en intressant berättelse :)
    Ha en fin kväll!
    Kram

    SvaraRadera
  10. Jättefint bokmärke! Det är väl den som ligger på Rörstrandsgatan? Den gick jag förbi varje morgon under 1,5 år på väg till jobbet. Ett sånt bokmärke ska man vara rädd om!

    SvaraRadera
  11. Det är då en himla tur att du sparade bibeln eller rentav biblarna så att du kan visa oss vilka fina bokmärken det finns i dom. Bokmärket är ju ett konstverk det också, precis som dom du visade förra veckan. Det här märket är till och med strået vassare.
    Jättekul att läsa om din mamma och hennes bakgrund. Å precis som Ama reagerade jag över den udda jobbkombinationen.

    SvaraRadera
  12. Tack, alla!
    Jo, det var nog ett bageri som samtidigt skötte telefonväxeln. De var två personer och alternerade säkert.
    Men, egentligen är det väl inte konstigare än när Shell bensinstationer började sälja nybakade wienerbröd??

    Filadelfiakyrkan står på Rörstrandsområdet, helt rätt.

    SvaraRadera