tisdag, juni 18, 2019

Minnesbitar från vinresan

God tisdagsmorgon! Vilket härligt sommarväder vi har haft (just nu spöregnar det)! Undrar om det blir uppehåll på Midsommar?
På min karta syns det regndroppar, men det är ett väderspel, där gudarna bestämmer. I och för sig, är Midsommar som brukligt här, jag slösar inget mer än njutning 💃 dansar på balkongen 😂

 Inkörsporten till vingården Becht i Alsace. En klar favoritgård för mig.
Man kanske inte ska säga "dubbelt så dyrt - dubbelt så gott", men något däråt, är det förvisso.

 Bilderna kommer inte i kronologisk ordning nu, så här är tre foton från det sista hotellet i Nordtyskland.
Skulpturen här står bredvid byns kyrka i Bannesdorf.

 Minnesstenen är från första världskriget 1914 - 1918. Jag försöker spänna ögonen i texten och läsa gammeltyskan och det jag kommer fram till är att det är en hel rad med stupade män från åren 1914 och 1915.


 Ett annorlunda hus i vägkorsningen.

Jag har precis läst ut Överlevarna. Nog den grymmaste bok jag läst.
Är nu på gång med en annan bok av en helt annan genre.

Ljus och Kärlek

6 kommentarer:

  1. Alltid roligt att besöka vingårdar och att smaka det vin man sedan kan köpa med sig. Förstår att detta är en favorit.
    Boken har jag läst, Så bra, men hemsk. Men man kan ju inte heller blunda för det som har hänt.
    Visst har det varit fina dagar och här hänger det fina vädret kvar. Hoppas det består över midsommar.
    Önskar dig en fin dag.
    Stor kram!

    SvaraRadera
  2. Härligt med besök på vingårdar! Det brukar vara både vackert och gott :-)

    Håller tummarna att du får finväder över midsommar så du kan dansa på balkongen utan att det stänker in på dig :-)

    Ha en fin dag!

    SvaraRadera
  3. Vilken vacker ingång till vingården. Och likaså huset i korsningen.
    Jag håller tummarna för att ni får fint väder till midsommar!
    Kram

    SvaraRadera
  4. Spännande att besöka olika vingårdar ... och fina bilder!
    Nu har jag inte läst boken, men har träffat flera som överlevt koncentrationslägren och som berättat ... så otroligt gripande ...
    Ha en fin fortsättning på dagen!
    Kram

    SvaraRadera
  5. Vilka härliga bilder från din resa. Jag gillar verkligen huset som ligger så fint där i korsningen. Oftast är det så att man får vad man betalar för och det gäller garanterat även vin.

    En stark bok söm berör.

    Kram och ha en fortsatt fin tisdag <3

    SvaraRadera
  6. Härligt väder här med, fast under eftermiddagen och kvällen fick vi två "miniskurar".
    Suveräna bilder från vinresan. Gillar speciellt huset. Så himla charmigt, men skulle inte vilja bo i det.

    SvaraRadera