lördag, juli 27, 2019

Bokmärken vecka 30 - Fatmomakke

God  morgon!

 Första gången som jag besökte Fatmomakke, det var i den "Stora Norrlandsresan" med maken Sigge och vår husvagn år 2002.

Malja med läderrem
Där köpte Sigge ett halssmycke till mig. En Malja i tenn och med läderrem.
Det året, som  var myggfritt, åkte vi med husvagn ända upp till Kiruna, men sedan blev det Höga kusten och bland det sista  tog vi Vildmarksvägen och var uppe på Stekenjokk. Vildmarksvägen börjar i söder i Strömsund och slutar i Vilhelmina.

Jag skulle lätt vilja göra om den svängen, resan där var otroligt vacker och fantastisk KLICK! men ibland räcker det med tacksamheten över att ha varit där!

Jag skulle tro att Åsa i Åsele känner igen namnet och omgivningen med det här bokmärket!
Andra gången i Fatmomakke köpte jag detta märket, handgjort i läder, mycket fint. Det var en av avstickarna vi gjorde under min  Inlandsbaneresa till Gällivare år 2013.

Jag har hittat temat hos BP. Det är Boklysten som uppfunnit temat. HanneleMösstantenKlimakteriehäxanÄlskar att läsa! och Emma visar också bokmärken.

Trevlig lördag. Ljus och Kärlek

13 kommentarer:

  1. Vilket fint och speciellt halssmycke du fick av Sigge. Även bokmärket är vackert och ett fint minne.

    Kram och ha en härlig lördag <3

    SvaraRadera
  2. Vilket fint bokmärke och smycket var ju helt underbart! Förstår att du vårdar det ömt.

    Ha en fin lördag!

    SvaraRadera
  3. Vilket fint bokmärke! Jag som älskar smycken blir alldeles till mig av det där halssmycket.

    SvaraRadera
  4. Vilket vackert halssmycke! Och bokmärket också förstås.
    Ha en fin lördag!
    Kram, Ingrid

    SvaraRadera
  5. Halssmycket är så fint och jag förstår att du gärna bär det. Ett vackert minne. Och denna väg ni rest är så vacker i sig. Har varit här i olika omgångar. Men det var några år sedan. Nu har det mest blivit Höga kusten och den är så fin den också. Sverige har så mycket vackert.

    Även ditt bokmärke är väldigt vackert och även det är ju ett fint minne.

    Önskar dig en fin lördag-
    Stor kram!

    SvaraRadera
  6. Fint smycket och bokmärke.
    Jag förstår Du minns resan med Din Sigge.
    Ja Fatmomakke och Stekenjokk är ju platser jag varit till många gånger, speciellt under min barndom/ungdomstid ihop med mina föräldrar.
    Vilhelmina besöker jag ju flera gånger om året :)
    kram

    SvaraRadera
  7. Kollade vad det kan bero på att min blogg inte uppdateras på din blogglista.
    Om du går in på widgeten där du lägger in vilka bloggar du vill ha med och tar bort /feed i slutet, så att det bara står https://ingrids.home.blog så tror jag att det ordnar sig.
    Kram, Ingrid

    SvaraRadera
  8. svar Jo men yes, det är ju till syvende och sist min mor som måste försöka börja umgås med folk, hitta nått som intresserar henne.

    Jämfört med Dig är min mor (född 1943) typ 20 år äldre ;-)
    Tänkte på att Du var å badade, på bio och utflykt med Din Elin,
    min mor skulle aldrig följa Elin varken till bad eller bio, om hon ska på utflykt så ska jag vara med och vara den som planerar.
    Hon gick ju inte ens själv på marknaden.
    Jag har försökt... mer kan jag inte.

    kram

    SvaraRadera
  9. Det var ett vackert halssmycke och ett fint bokmärke som minnen från din resa.

    SvaraRadera
  10. fint smycke och intressant bokmärke

    SvaraRadera
  11. Väldigt fint smycke - och ett bokmärke som sopar SOUVENIR i stora bokstäver!

    SvaraRadera
  12. Tennsmycket är otroligt vackert. Helt i min smak, för det är annorlunda, och sådant gillar jag som du vet.

    Bokmärket är annorlunda det också. Tror att man bränner in bilden med en slags lödkolv på lädret som man färgat vitt. Det som man inte vill ska vara brunt färgar man sedan in. Gillar hantverket där.

    SvaraRadera
  13. Många härliga bokmärken finns det, har fått se dem hos dig och BP.
    Egentligen är bokmärken en konstart i sig!

    SvaraRadera