fredag, september 13, 2019

Avkoppling?

God fredagsmorgon!  Med skylift framför fönstret och gubbar på taket, som jobbar så det låter.

Det här schabraket höll på att stöna och stånka utanför mitt i förrgår förmiddag. Liksom störde friden i solen på min balkong. När det hade ställt sig på "sin plats" blev det tyst, men jag visste inte vad den skulle syssla med.

Igår morse hände något. Kranen blev bemannad och bräder åkte förbi min balkong. Förmodligen upp på taket.

Jojo men. Såg en gubbe på taket. Jag går och handlar, kommer tillbaka och då ser det ut så här. Sedan körs denna skyliften bort och "parkerar" sig på gräsmattan. En gubbe jobbade och en annan tittade på med armarna i kors mest. Det var väl basen 😀 

Jag kopplar av när jag sitter på balkongen och det är skönt väder. Som följd därav är jag lite nyfiken och tycker det är kul att ha reda på det som händer runt omkring. Annan avkoppling är körsång. Det är roligt, en gemenskap, nyttigt och jag släpper allt annat omkring mig.

Jag blev inspirerad av frågan hos Znogge. Så, vad gör du när du vill koppla av?

Ljus och kärlek

14 kommentarer:

  1. Körsång låter verkligen trevligt och det är roligt att sjunga tillsammans. En elak musiklärarinna gjorde dock att mitt självförtroende är under noll tyvärr. Numera sjunger jag bara med lilla S. I dag kopplar jag av med trevligt bokprat.

    Kram och ha en fin fredag <3

    SvaraRadera
  2. Znogge: Tänk vad personer kan förstöra för en och under lång tid! I en kör kan väl alla sjunga! Kram <3

    SvaraRadera
  3. Jag har samma erfarenhet som Znogge så någon sång blir det inte här heller...utom med barnbarnen som aldrig klagar på min sångröst. Det är tydligen liv och rörelse utanför ditt hus. Kram

    SvaraRadera
  4. Ja du jag kan gå vid havet eller skogen kanske se en favorit film. Eller lyssna på en podd så lite olika önskar dig en fin helg kram

    SvaraRadera
  5. Ja, kanske var det inte så avkopplande för dig med bullret och maskinerna utanför fönstret. Men något att titta på är det ju.
    När jag kopplar av går jag gärna promenader i fina miljöer, åker ut i skärgården eller läser en god bok. Jodå, ibland bakar jag och tycker det är avkopplande. Avkopplande är för mig är också att gå på teater eller på en konsert. Ja, det finns mycket...
    Stor kram!

    SvaraRadera
  6. Gunnel: Så hemskt att få sitt självförtroende så sänkt! Jodå, jag fick allt någon avundsjuk kommentar när jag började i kören också, från någon i umgänget, som tog ner mig ett tag. I själva kören är vi alla lika.


    Japp här har de inte tagit slutedags än, på taket. Kram!

    SvaraRadera
  7. Eva: Det håller jag med om. Kram

    SvaraRadera
  8. Ditte: Ja det finns mycket som är avkopplande. Jag har fler saker också. Det skiftar lite. Handarbete tidvis.
    Det har gått bra med bullret från maskinerna och gubbarna på taket, trots ljud. Finns ljud som är värre. Stor kram!

    SvaraRadera
  9. Avkoppling?
    Jaa, så mångt så mycket och jag har lärt mig att den bästa avkoppling kommer då avkopplingen självmant pockar på!
    Vad jag gör just då är egentligen helt oväsentligt!
    Ibland får jag medvetet koppla in avkopplingen då kroppen ger sig i väg i got sällskap av hjärnan.
    Men för det mesta sköter dwt sig själv - om jag lyssnar, ser och känner in!
    Trevlig helg önskar jag dig Gerd <3

    SvaraRadera
  10. Avkoppling kan vara mycket, uppkrupen i soffan framför en bra film med ett gott glas vin, gärna i stugan på landet!
    Eller i en solstol med en bra bok vid medelhavet...
    Ha en trevlig helg!

    SvaraRadera
  11. Tove: Helt sant. Avkopplingen kommer då den behövs och är där.
    Kram!

    SvaraRadera
  12. Susjos: Håller med. Bra tillfällen! Kram

    SvaraRadera
  13. Älskar ju sådana maskiner som du vet. Å jag nog såklart frågat "vad blir det när det blir klart";-) Att titta på arbetet från balkongen är helt okej, men det gäller ju att vara påklädd såklart;-)

    Som pensionär kopplar man ju nästan alltid av. Men under sommaren är det absolut balkonghäng med en deckare som gäller. Under vintern är det ett långt skumbad med en bok och ett glas vin.

    SvaraRadera
  14. BP: Jag trodde det var mer lyftkranar som var din grej ;)
    Och ja, jo, jag fick ju justera med persiennerna också.

    Jag saknar alltid balkonghänget på vintern och det kan aldrig ersättas av ett skumbad. Dessutom klarar jag inte en bok i badet. Bara ett glas vin, möjligen. Men badet är skönt!

    SvaraRadera