tisdag, september 10, 2019

De sju underverken i Västra Götalandsregionen

God tisdagsmorgon!
 Igår hade himlen bestämt sig för fem(tio) nyanser av grått. Och såklart blev jag regnblöt när jag cyklade hem på kvällen. Men körsång är trevligt och vi övar nu inför julkonserten i december.

Till rubriken. Av 49 nominerade kulturmiljöer har det efter röstning blivit sju. Allt kan man läsa på Västarvets hemsida. Jag har besökt fem av dessa sju underverk.

Utav de sju som utsetts, finns det två som ligger i Skaraborg.  En av dem är Läckö slott. Här med min egen bild, då barnbarnet och jag var där i somras.

Ett annat i Skaraborg är Karlsborgs fästning. Här har jag inte vågat kopiera någon bild från nätet - från Sveriges andra huvudstad.

Övriga underverk, alla sju utan rangordning, är Hålle fyr i Sotenäs, Torpa Stenhus i Tranemo, Stångehuvuds fyrhus i Lysekil, Akvedukten i Håverud och Bohus fästning i Kungälv.

Ett relativt nytaget foto från Bohus fästning. Ser ni mannen i gatan?

Ikväll är alla vi kyrkvärdar kallade till ett planeringsmöte. Trampar nog fortare hem än dit. Jag är inget fan av planeringar, om man säger så.
Ljus och kärlek

10 kommentarer:

  1. Visst ser jag honom!
    Ha en fin tisdag!
    Kram, Ingrid

    SvaraRadera
  2. Jag såg direkt mannen i gatan. Tänk vilket liv det kan finnas i stenar.

    Kram och ha en fin tisdag <3

    SvaraRadera
  3. Yes, jag ser honom :)

    Här har himlen mer en gråton... ibland kommer det en kortare regnskur.

    Ska strax till skolan för möte med Elins mentor,
    kunde lätt avstått då jag mår riktigt skit,
    försökte få J att ställa upp å ta sitt föräldraansvar ;-) men nej.

    Ha en fin fortsättning på tisdagen, kram

    SvaraRadera
  4. Läckö slott, där har vi varit, det ligger så fint.
    Fina bilder.
    Idag har vi sol och blå himmel och det känns fint.
    Mannen i gatan, jo honom ser jag.
    Att sjunga är härligt och i grupp är ännu härligare.
    Varm kram till dig.

    SvaraRadera
  5. Jag såg gubben i gatan direkt :-) Kul med lokala underverk :-D

    Hoppas planeringsmötet går som planerat... Och framförallt snabbt! :-)

    Ha en fin dag!

    SvaraRadera
  6. Tänk vad man lär sig, igen och igen när man läser bloggar. Hade inte den blekaste om dessa sju underverk. Okej, Karlsborgs fästning kände jag igen, men inte resten. Tack för den infon!

    Klart jag såg gubben som liknar en neandertalare;-)

    21 grader och sol här idag:-)

    SvaraRadera
  7. Me again: Glömde ju. Jag såg två mansansikten, det stora bruna och så den svarta stenen under. Uppenbarligen lämnade neandertalaren ett mera besstående intryck;-)

    SvaraRadera
  8. Kul med dessa framröstade miljöer. Har besökt sex av dem. Har Torpa Stenhus kvar. Lustigt att inte Husaby kyrka kom med. Den är ju unik i sitt slag och på olika sätt. Men å andra sidan finns det så mycket att titta på.
    Jodå jag ser mannen i gatan men som BP så ser jag en till. Alldeles under.
    Hoppas mötet snabbt var avklarat.
    Stor kram

    SvaraRadera
  9. Jag har nog bara varit på hälften av ställena!

    Mannens ansikte syns tydligt!

    SvaraRadera
  10. Vad kul med underverken! Man blir ju lite nyfiken att se dem! Tror inte att jag sett ett enda av dem ...

    SvaraRadera