söndag, oktober 27, 2019

Skyltsöndag v 43 - Borås

Regnet slår på rutan och här vaknade jag inte till någon fågelsång. Nej, jag tyckte jag vaknade som vanligt annars, fastän jag satt tillbaka gräsklipparen, som jag inte har.

Jag var på Borås lasarett i tisdags och tog mig en tur ner till sjukhusmuseet.
Kul skylt. Vem spottar nuförtiden, kan man tycka? Och varför fick man inte spotta på marken? Det kanske inte var fint nog?

Här är hela dagsschemat för patienterna vid sanatoriet. Det kan inte ha varit för roligt. Gå långsamt, grubbla ej, män och kvinnor fick inte sitta tätt på samma parkbänk utan promenera var för sig. 


Här tänkte jag särskilt på en jordemor Susjos!

Även här och övriga inom vården. Man fick väl ökad respekt.

En glad bild med en tjusig muralmålning! Kunde platsat in på Glad måndag också.

Nu tittar solen fram genom regndropparna och jag lägger på locket här en stund i BPs roliga Skyltsöndagsanda! Japp! Ljus och kärlek!

14 kommentarer:

  1. Lite historia fick man till sig här idag! Tack för det Gerd!
    Muralmålningen var imponerande, den kan man inte missa.
    Ha en fin första vintertidsdag!

    SvaraRadera
  2. Verkligen annorlunda skyltar och kul att få veta lite om hur det var för patienter förr. Vilken otroligt skicklig konstnär som skapat den målningen. Kram

    SvaraRadera
  3. är man ser på dina bilder kan man nog konstatera att "det var inte bättre förr".
    Ha en skön söndag!
    Kram, Ingrid

    SvaraRadera
  4. Normaltid... eller vintertid ;-) den här klockomställningen är som sagt rätt så värdelös, tro om det nån gång verkligen var en bra ide i praktiken eller om det var nått teoretiskt.

    Muralmålningen är fin, det verkar bli mer å mer vanligt med stora väggmålningar i det offentliga rummet.

    Sjukhus var mer skrämmande förr, lite fängelse och sjuksköterskorna fångvaktare.

    Här kom lite ny snö under natten så vi har som svepts in i ett lager florsocker :)

    kram

    SvaraRadera
  5. Vilka härliga och historiska bilder du bjuder på idag. Spotta har nog alltid setts som någonting man inte gör, lite dålig uppfostran helt enkelt. Ärligt talat så tycker jag inte alls att det ser trevligt ut.

    Kram och ha en härlig söndag <3

    SvaraRadera
  6. Vad trevligt att få följa med hit till sjukhusmuseet. Och visst är det tur att utvecklingen gått framåt.
    Vad gäller att spotta så spreds en del sjukdomar genom det, framför allt olika lungvarianter. Och för att minska smittan ville man att patieneter skulle använda spottflaskor. (Även idag tycker jag illa om att folk spottar fritt i tid och otid inne på stans gator/trottoarer.
    Visst piggar dessa muralmålningar upp. Och det alla dagar.
    Önskar dig en fin söndag.
    Stor kram

    SvaraRadera
  7. Ditte: Tack för att du förklarade det där med spottandet! Självklart tycker jag illa om folk som spottar och fräser men tyckte det verkade äckligt att även spotta i en flaska. Men nu vet jag.
    Svaret gäller även till Znogge, för visst är det otrevligt med spottande, usch.

    SvaraRadera
  8. Vilka intressanta skyltar från museet! Ditte hade ju förklaringen varför man använde spottflaskor. Ärligt talat vore det ingen dum idé att återinföra dom. Tänker speciellt på folk som spottar ut snus på gatan - yuck!

    Fullspäckade dagar på sanatoriet, men inte speciellt roliga "regler". Det var inte bättre förr...

    Muralmålningen är helt suverän! En av de bästa jag sett faktiskt, ett litet annorlunda stuk på den.

    En toppen skyltning! Tusen tack för den och länken:-)

    SvaraRadera
  9. Spottflaska, haha. Jag läste Dittes förklaring, och det verkar ju vettigt. Men varför måste man spotta över huvud taget?? Det är ganska sällan jag spottar, om jag säger så ...?

    SvaraRadera
  10. Usch vad jag skäms, glömmer alltid spottflaskan hemma :

    SvaraRadera
  11. Tack för länken Gerd! Ja, allt var inte bättre förr. Gillar fotot med de fina broscherna, jag är stolt över min fina Röda Kors brosch som jag har här hemma!
    Dittes förklaring på spottflaskorna låter väldigt troligt!
    Ha det gott!

    SvaraRadera
  12. Jag har nog hört mer om spottkoppar än spottflaskor, men antar att dom har samma funktion. Har dock inte nyttjat vare sig det ena eller det andra - fina flickor spottar inte! ;-) (Och jag fiser inte heller :-D ).

    Härligt skyltat!

    SvaraRadera
  13. En underbar skyltning hos dig! Spännande och roliga skyltar! K)
    Kram

    SvaraRadera
  14. Vilket spännande museum! Spottflaska, nä fy så hemskt. Spottkopp inomhus har man sett, ganska äckligt det med.
    Nedliggning klockan 9 var nog bara att finna sig i under de omständigheterna som rådde, roligt uttryck, är ju faktiskt motsats till uppstigning. Aldrig hört det förr. Tack för skojigt informativt bidrag, ha en fin vecka

    SvaraRadera