fredag, januari 10, 2020

Fem en fredag v2 - Fem ord


God morgon! Idag satte jag klockan på tuppen, haha. Nej, men jag ville upp i tid så att jag kan få göra mig i ordning och äta frukost i lugn och ro, innan fönsterputspatrullen kommer klockan 09. För tidigt, men jag fick inte välja. Så nu ligger trollen någon annanstans och ruvar tills det blir klart och jag kan ha uppe persiennerna utan att skämmas för skitiga fönsterrutor!

Elisamatildas utmaning fem frågor på en fredag innehåller idag just siffran 5.  
  1. Med fem ord, hur har din vecka varit? Tankfull, stillsam med mycket återhämtning.
  2. Med fem ord, vad behöver du just nu? Något kul såsom vitaminrik solsemester.
  3. Med fem ord, hur är ditt humör? Rätt stabilt, försöker fånga dagen.
  4. Med fem ord, hur ser ditt hem ut? Nyputsade fönster tack vare RUTtjänsten.
  5. Med fem ord, vad gillar du med januari? Att vi närmar oss våren.

Lite senare idag ska jag åka med till en begravning strax utanför Lidköping. Det är en väninna som gick bort på nyårsdagen och jag kände att jag ville hedra med ett farväl.

Jag önskar alla en trevlig fredag! Här blir den ömsom mulet och regn, ömsom solsken. En riktig fredagsblandning med ljus och kärlek!

18 kommentarer:

  1. jag är gift med min fönsterputsare ❤️

    SvaraRadera
  2. Så skönt att få rena fönster ,-) lite tidigt men härligt att få det gjort!
    Här skiner solen idag får väl kolla hur mina fönster ser ut ,-))
    Fint att vara med och hedra en väninna, sorgligt.
    Ha det fint
    KRAM Primrose ,-)

    SvaraRadera
  3. Klurig utmaning med kluriga svar :-)

    Hoppas ni får ett fint avsked av din väninna!
    Kram

    SvaraRadera
  4. Det här var en kul utmaning - jag var också med.
    Ha en skönt veckoslut Gerd!

    SvaraRadera
  5. Visst är det värt att stiga upp lite tidigare om man ska få fönstren putsade. Absolut!
    Roligt att läsa dina svar på "Fem en fredag" och att du är tämligen nöjd med tillvaron.
    Här är det just nu halvsoligt så en långpromenad väntar och senare i eftermiddag kommer barnbarnen från Uppsala på övernattning. Jätteroligt!
    Stor kram

    SvaraRadera
  6. Ja, du lyckades klura ut de fem svaren=)
    Tråkigt att du behöver ta farväl av din väninna men såklart att du vill vara på plats.
    Härligt att du kan se ut genom nyputsade fönster även om det är grått ute.
    Trevlig Fredag!
    Kram

    SvaraRadera
  7. maken putsar gärna fönstrena när jag inte är hemma. det tycker jag är jättebra även om det går åt en eller annan krukväxt

    SvaraRadera
  8. Det lååter lugnt och skönt ändå, min syster putsar mina fönster...nåt ska hon väl göra ;)

    SvaraRadera
  9. Så skönt att få fönstren putsade. Jag hoppas min man tycker det är lika kul i vår att putsa fönstren med den nya manicken han köpte på Clas Olsson. Begravningar är aldrig kul, men de brukar vara fina. Ha en bra dag!
    Kram

    SvaraRadera
  10. Så skönt att få rena fönster. Jag putsade våra till advent men det syns inte nu.
    Hoppas det blev ett fint avsked i det svåra.

    Kram <3

    SvaraRadera
  11. Jag hoppas det gått bra på begravningen.

    Nyputsade fönster var det länge sen vi hade.
    J brukar putsa våra fönster men nu har det varit mycket med hans företag, långa dagar och tyngre arbeten som gjort att då han kommit hem efter en 10, 12 timmars dag inte direkt joddlar av glädje om jag ber honom putsa fönstren ;-) men än är det knappt dagsljus mer än fyra kanske fem timmar om dan så vi har ingen brådska.
    Nått positivt med det eviga mörkret.

    kram

    SvaraRadera
  12. Säger som Åsa - nyputsade fönster var det länge sen vi hade här med. Ringer nog fönsterputsarna i april eller så. Det får räcka med en putsning per år tycker jag.
    En vitaminrik solsemester är det ju bara att boka om du känner för det. Man lever ju bara en gång, eller hur!?
    Skrattar lite åt sista svaret, för de flesta deltagare inklusive jag själv har haft samma tanke:-)

    SvaraRadera
  13. Tummen upp för dina svar, du verkar ha koll på det mesta. Och solsemester hoppas jag du får ifall det är vad du längtar efter, sol vill jag också ha, men inte värmen...trevlig helg

    SvaraRadera
  14. Det låter bra detta Gerd - du går i takt med livet :-)
    Må gott i helgen!
    Fredagskram och goa tankar!

    SvaraRadera
  15. Jag blir lite avundsjuk när jag ser att nästan alla "bloggisar" verkar trivas med livet. själv är jag skitgrinig just nu - och så ovanpå det som gjort mig så (vilket känns så fel, jag känner inte igen mig själv) så bet jag sönder en kindtand ikväll.....
    KRAM/Susie

    SvaraRadera
  16. Avundas dig de nyputsade fönstren. Men inte att gå på begravning.

    SvaraRadera
  17. Jag längtar ocksåefter våren! Ha en fortsatt trevlig helg! Kram Nina

    SvaraRadera
  18. Förr eller senare måste fönstren här också putsas, men det är rätt mörkt här ännu så all smuts syns inte än.

    SvaraRadera