torsdag, maj 14, 2020

Tankar om munskydd - om födelsedagskalas

Tack och lov, så blev det en kanondag igår vädermässigt. Jag nyttjade balkongen och solstolen så länge det gick på förmiddagen. Intog min frulle, även min lunch, där. Stickade, lyssnade på bok. Mobil och dator funkar inte att kolla på i solsken, så de fick vila.

 
Det verkar bli samma fina väder idag, men ja, fortfarande kylslaget i skuggan, så när jag cyklar så är jackan på. Jag var fram en sväng lite längre bort i stan igår, men de bilderna kommer senare.

Orsakullan frågar när jag firar nästa födelsedag inom familjen/vänkretsen?
Idag fyller min bästa vän Carina år, hipp hipp hurra! Men vi har pratat i telefon, inget mer.

I slutet av juni fyller äldsta dottern Jessica plus äldsta barnbarnet William (22) år. Även äldste sonen Peter fyller år i juni.
I slutet av juli är det barnbarnet Elins tur, hon blir 18. Men troligtvis inga kalas. Planeringen var ett stort jippo för Elin, men så kom coronan.


Så där ja. Nu har också jag munskydd. Helt omöjligt att få tag i på apoteken men på nätet hittade jag tillfälligtvis en 5-pack. Inte alls skönt att bära. Glasögonen immade igen, men jag får ha ett skydd i fickan uti fall.

Såhär ser mitt hår ut nu, oklippt och dant (luggen fixar jag). Hårfärgen har återtagit sitt ursprung, slingorna gjordes i höstas, så de har växt bort. Det får duga så här ett tag.

Om jag inte är på balkongen just hela tiden idag så är jag i tvättstugan.
De sa va rent å leva ♫♪♫♪ annars kan de kvetta.

15 kommentarer:

  1. Kära Gerd glöm inte att trycka till det vid näsan där av dom små trådarna i , ja det är en hemsk tid nu fy hoppas du får en fin dag oavsett kram fina Gerd

    SvaraRadera
  2. Munskydd är verkligen inte roligt att bära. Varmt och glasögonen immar igen... Undviker att ha det på mig, men har ett med om utifall att...

    Ha en braig dag!

    SvaraRadera
  3. Igår hade vi ett hemskt väder här med snöblandat regn och blåst. Vi åkte hem från stugan, det är ju tufft med ett kallt utedass i kylan!
    Våren verkar dröja, eller i alla fall värmen!
    Ha en bra dag!
    Kram

    SvaraRadera
  4. Vad skönt med det fina vädret. Här har det just nu en paus. Rätt som det är sol och sedan snöblandat regn och blåst. Men det är ok. Balkongen får vänta.
    Trist med allt firande men kanske kan ni ses utomhus och det verkar ju som om lättnader kommer efterhand och redan nu kan man ju ta sig ett par timmar med bil. (Ja, för de som har, men kanske kan du få besök av någon och ni kan ses utomhus.)
    Vad bra att du hittade munskydd. Kan ju vara klokt att ha i reserv, som du skriver.
    "Riktiga" och rejäla munskydd har vi här hemma. Men de får ligga där de ligger. Kanske kommer vi att behöva använda dem om vi senare i sommar eller i höst ska ut och flyga, eller om vi blir förkylda. Men de tar ju ingen plats där de ligger.
    Önskar dig en fin dag.
    Här väntar en promenad men lite uppehåll vill jag ha först.
    Stor kram

    SvaraRadera
  5. Jag svarade bara på Orsakullans fråga om när jag firar nästa födelsedag. Det är inte alltid jag har åkt på kalas ändå, så detta var bara rena fakta, inget beklagande. Det var nog mer att mamman till 18åringen hade velat haft ett stort kalas. Jadå, det ordnar sig.

    SvaraRadera
  6. Det är så tråkigt att corona ställer till så mycket... allt är inställt och det är svårt att träffas å umgås naturligt.
    Studentfester och skolavslutningar liksom bröllop å begravningar blir typ helt annorlunda å i vissa fall helt inställda.
    Livet blev förändrat.

    Även om Du inte beklagar Dig så sätter Du ord på den frustration vi alla känner.
    Ingen av oss vill ha det så här...

    kram

    SvaraRadera
  7. Hej du..Ja Jacke är en riktig Klurgubbe när det gäller att få till roliga texter till lånade melodier.Denna var ju Stefan Rüdéns "Sofia Dansar Go Go" från 1973..Jag har inget munskydd,är mest inne,handlar tidigt på morgonen då är det få människor i butiken.Åker till min syster på lördagar för en utefika,om det är väder..Tack för att du kikade in i min blogg..Haé Kram.

    SvaraRadera
  8. Skönt att du har din balkong! Snart får vi hoppas vårvärmen kommer på allvar.

    Ledsamt att inte kunna fira med nära och kära som tänkt, likaså för dem förstås. Men hoppas ni ändå kan ses utomhus framöver.

    Bra att du fick tag på munskydd. Har för mig att det ska finnas en liten metallskena inuti som går att böja till, så det blir slätt mot ansiktet och imma inte kommer på glasögonen. Men de enklaste munskydden kanske inte har sådana.

    Skickar en varm kram!

    SvaraRadera
  9. Att åka närmare 40 mil för en kopp kaffe är lite väl långt,
    det är ju skillnad ifall man bor i närheten av varandra å kan gå en promenad, fika utomhus.
    Himla tur Ni kan skypa och umgås digitalt.

    När det gäller min mor och hennes ögon så ser hon mycket dåligt.
    Vet inte när eller om hon ska till ögonläkare nästa gång, det var sagt i slutet av maj men hon har icke blivit kallad än så länge.

    Min mor är inte så brydd över corona å är inte speciellt försiktig,
    nu finns det färre än 10 bekräftade fall av covid19 smitta i vår kommun...

    kram

    SvaraRadera
  10. Munskydd har vi inte beställt några, inte än. Skulle något skydda så borde jag ha visir i skolan.
    Min lugg blev på tok för lång så den klippte jag själv men resten får vara.
    Nästa födelsedag är min och jag hoppas på att kunna ha ett sommarkalas precis som vanligt.

    Kram och god torsdagskväll <3

    SvaraRadera
  11. Så många kalas där men verkligen tråkigt detta med corona som sätter käpparna i julen för firande :(.

    SvaraRadera
  12. Vilka härliga makron med blommorna. Snyggt jobbat där!
    Mitt hår liknar ditt. Kapade polisongerna och luggen igår, men får inte till luggen "taggig" som min frisör Leo lyckas med.
    Köpte ju också ett fempack munskydd. Men det där "andningshålet" som inte inte är ett hål såklart gör att glasögonen inte immar igen. Har också skyddet i jackfickan, men imorgon är jag nog tvungen att använda det... tror jag. Det går ju inte ens att gå till frissan med munskydd, för det går ju inte att klippa håret runt öronen då - grrrrrrrr.

    SvaraRadera
  13. Me again: Glömde ju tacka dig för att du skickade ditt fina väder vidare till Täby. Satt på balkongen mellan klockan 12 och 18, visserligen med tre lager kläder men ändå.

    SvaraRadera
  14. Har t v inget munskydd ... dumt? vet inte.

    SvaraRadera
  15. Just det, selfien med ansiktsmasken har jag också glömt ta :-)

    SvaraRadera