mÄndag, juni 01, 2020

Glad mĂ„ndag 😀 1 juni - Kyckling

Idag kom första papperstidningen av den lokala blaskan, som jag bestÀllt över sommaren för halva priset! Den Àr ganska tunn och kommer 3/v men den gÄr inte att lÀsa pÄ nÀtet för icke prenumeranter och bibblan besöker jag inte Ànnu.
HÀr kan man lÀsa att smittan ökar och folk gÄr till jobbet med symptom och sitter för tÀtt i konferenser och personalrum, fy fasen, sÀger jag bara.

En dag gick jag en blomrunda hÀr pÄ gÄrden. Det var vÀldigt mÄnga rhododendronknoppar pÄ gÄng, stora och vackra.

 SĂ„, alldeles nyss, hade de spruckit ut och blev pĂ„ det hĂ€r viset. Inte alls sĂ„ dĂ€r rosafĂ€rgade som knopparna.

Jag vill ocksÄ visa att vi har syrener pÄ mitt omrÄde, fast lite lÀngre bort. Och av den sorten som doftar starkt.

De hÀr filmerna har jag fÄtt av Sarah, att visas i bloggen.
En av de nya kycklingarna, som hon snyggar till klorna pÄ och sedan gosar med.


Det Ă€r Carita som Ă€r inspiratör till temat, att sprida lite mĂ„ndagsglĂ€dje! 😀
Orsakullan frĂ„gar: Första juni idag, hur beskriver du bĂ€st juni som mĂ„nad? För mig betyder juni tre födelsedagar och midsommarafton.

Njut nu av dagen med ljus och kÀrlek! SjÀlv tar jag svÀngen om tvÀttstugan.....

12 kommentarer:

  1. Det var ett glatt inlĂ€gg att fĂ„ se rhododendron blomma ut och SyrĂ©nens lĂ€ckra fĂ€rg. Älskar videosnutten med manikyr av kyckling. Helt rogivande att fĂ„ se. Tack för fina bilder Gerd <3
    Kram

    SvaraRadera
  2. Vad hÀrligt ompysslad kycklingen blir :-)

    Ha en fin start pÄ sommaren!

    SvaraRadera
  3. DÀr finns det minsann vÀlskötta kycklingar!
    Ha en glad mÄndag!
    Kram, Ingrid

    SvaraRadera
  4. HĂ€r har kycklingarna det riktigt bra. SĂ„ roligt att se-
    Är ju sjĂ€lv uppvuxen med frigĂ„ende höns och ompysslade kycklingar och de var ju mest till "husbehov". Men i större sammanhang dĂ€r det ekonomiska kommer in Ă€r dte lĂ€tt hĂ€nt att kycklingar och höns far illa. DE liksom alla djur dĂ€r det "ska bĂ€ra sig"
    Visst Àr det en vacker tid nu med alla vackra blommor. Bara att njuta.
    Önskar dig en fin mĂ„ndag.
    Stor kram frÄn ett strÄlande vackert Stockholm

    SvaraRadera
  5. Men sÄ sött och kycklingen ser ut att njuta ,-)) bÄde av goset och fÄ sina klor fixade. SÄ fina filmklipp ,-))
    Sött!
    Vackra blommor. Syrener ska dofta, vi har doftande syrener vi ocksÄ pÄ gÄrden ,-)
    Vi har ju haft sÄ mÄnga fall av Corona och mÄnga dödsfall, en granne dog tyvÀrr!
    Det Àr som om folk inte bryr sig bara för att vi fÄr bestÀmma sjÀlva och ska ta hÀnsyn. Det Àr mÄnga som slarvar med det!?
    Vilken vÀrme!
    HÀrliga blombilder, mysig balkong och söta filmklipp ,-))
    Ha det jÀttefint KRAM ,-)

    SvaraRadera
  6. HÀrligt vÀder och syren doftar gott men ska absolut inte plockas in ;-) dÄ klarar jag icke av lukten.
    Sol Ä blÄ himmel och det kÀnns Àntligen som sommar.
    kram

    SvaraRadera
  7. Jag tror tyvÀrr att mÄnga har en tendens till att slappna av nu. Jag tycker vi har onödiga möten pÄ min arbetsplats faktiskt och sÄ ska det inte vara. Nu finns det misstanke om att viruset har tagit sig in pÄ svÀrmors boende men jag hoppas att det inte Àr sÄ. MedelÄldern Àr hög dÀr och mÄnga har underliggande sjukdomar förutom demensen.

    Kram och god kvÀll!

    SvaraRadera
  8. Din balkong Àr sÄ mysig och vÀldigt personlig. Gillas skarpt!
    Din innergÄrd Àr lika fin som vÄr. SÄ mÄnga fina blommor och sÄ vÀlskött. Rhododendronbuskar Àr mÀktiga tycker jag.
    AlltsÄ det var helt nytt för mig. Hund- och kattmanikyr kÀnner jag till, men jag har aldrig sett hönsmanikyr. SÄ mycket man lÀr sig.

    Jag har ocksĂ„ tvĂ„ födelsedagar i juni. Å mĂ„naden började ju pĂ„ bĂ€sta möjliga sĂ€tt med 25 grader i skuggan - MUMS!

    SvaraRadera
  9. SÄÄ mysigt! HÀrliga smÄ filmer!
    Nu fÄr jag önska dig en glad tisdag!
    Kram

    SvaraRadera
  10. De kycklingarna Àr ena riktiga lyckostat. SÄ borde alla djur ha det. Kram

    SvaraRadera
  11. MĂ„ste titta pĂ„ filmerna ocksĂ„, men inte frĂ„n mobilen som jag just nu skriver ifrĂ„n. Ja, en underbar början pĂ„ sommaren Ă€r det. Är pĂ„ landet idag, inte lika varmt idag som igĂ„r, blĂ„ser en del, men solen skiner! Ha en bra dag!

    SvaraRadera
  12. Kyckling-goset kan man bli mÄndagsglad Ät!
    Men att gÄ till jobbet förkyld och trÀngas med andra... nej nej... respektlöst :-(

    SvaraRadera