söndag, juni 21, 2020

Skyltsöndag 21 juni - Johannes döparens dag

John Hedins plats är nyligen ombyggd och renoverad.
Den finns mellan Nya stadens torg - Torggatan och Rörstrand i Lidköping. Det blev både snyggt och gångvänligt.
   
Här skyltas det med ingången till Rörstrands Center och Rörstrands muséum.
Det är Iittala Outlet som äger och säljer produkterna numera.

Så fick jag äntligen foto på en rolig registreringsskylt! Jag har i farten sett WROOM, YXA, BADBOY, ja det finns väl en uppsjö. Men den här bilen måste det ju gå väl för, den är välsignad 🙏

Denna coronapandemin har genererat bristvaror i olika omgångar. Först hamstrade folk toapapper (utan att egentligen veta varför), sen blev det munskydd, som tog slut. Också handspriten. Uppe på det tog alla digitala febertermometrar slut. Så även alla engångshandskar.

Efter en flitig jakt så är nu fler engångshandskar inköpta. Jag lyckades få tag på en 100-pack i onsdags.

Jag har just bjudit på söndagens skyltutmaning. Denna mest roliga utmaning, som förvaltas så perfekt av vår bloggvän BP 😀

Johannes döparens dag infaller i år denna dag. Förr var det alltid den 24 juni (6 månader före julafton) men numera firas midsommar mellan 21-27 juni.
Ljus och kärlek.

13 kommentarer:

  1. Undrar vem det är som har den bilskylten. Jag skulle ju kunna ta reda på det, men det kostar och sååå roligt är det inte.
    Ha en skön söndag!
    Kram, Ingrid

    SvaraRadera
  2. Snyggt skyltat igen :-)

    Här var också plasthandskar en bristvara lääänge. Trots ransonering (max 1 paket per kund) så gapade hyllorna tomma i affärerna. Jag fick också tag i ett 100-pack till slut.

    Här är Johannes döparens dag (San Juan som den heter här) kvar på den 24 juni och spanjorernas "midsommar" firas den 23:e. I år lär det inte bli så mycket firande av nån konstig anledning...

    Ha en fin dag!

    SvaraRadera
  3. Din sista skylt stämmer verkligen bra. Inte trodde man att det skulle bli så en gång i tiden. Kram

    SvaraRadera
  4. tvättar händer med tvål och vatten när jag kommer hem, åkt spårvagn och sånt... det har jag alltid gjort. Nu ser man dessa plasthandskar lite överallt på gatorna!

    SvaraRadera
  5. Vackert där på första bilden, diskret skylt vid planteringen!

    Och sista skylten var riktigt kul :-D

    SvaraRadera
  6. Ja, det är mycket som hamstras nu. Först var det toapapper och jäst men nu har tydligen folk andra behov ;-)

    Kram och god söndag!

    SvaraRadera
  7. Trevlig midsommar!💕

    SvaraRadera
  8. Trevliga skyltar! Bilskylten var riktigt rolig! Och visst är det kul att man mot en avgift kan bestämma sin egen. Har dock aldrig gjort det. Och nu lär det inte bli.I början var det här ett himla hamstrande av toapapper, munskydd,handsprit, alvedon, jäst och annat. Begriper inte. Det är ju liksom inget undantagstillstånd.
    Oftast använder vi tvål och vatten men har om det inte finns tillgängligt handsprit med. Blir så full i skratt många gånger nu att svenskarna ev. har lärt sig tvätta händerna ordentligt. Något man i resten av världen alltid varit noga med. Däremot har många ställen haft brist på rent vatten. Minns att när vi kom till Peking sjöng de kinesiska barnen från 3 års ålder första versen på "Blinka lilla stjärna" när de tvättade händerna Och det var ofta.
    Fint att du fick tag på handskar.
    Önskar dig en skön söndag!
    Stor kram

    SvaraRadera
  9. Fin skyltning hos dig Gerd...som vanligt :) Jag har faktiskt varit där på Rörstrands Center och muséum, jag gillar deras grejer, främst de från 50-talet.
    Sista bilden är klockren :D :D att den tiden skulle komma trodde man inte :D
    Kram!

    SvaraRadera
  10. Snyggt skyltat!
    Gillar den sista skylten!
    Hoppas du får en bra start på veckan!
    Varm Kram

    SvaraRadera
  11. Registreringsskylten var veckans höjdare, utan minsta tvekan! Bra fångat!
    Lidköping verkar ha gjort en storsatsning på staden torg i år. Lika bra att göra allt på en gång, då är det gjort liksom.
    Iittala har ett outlet här i Gustavsberg också. Märkligt att såväl Rörstrands som Gustavsbergs outlets har tagits över av Iittala.
    Plasthandskar har jag inte skaffat. Munskydd har jag visst köpt , men inte använt en enda gång. I nollåttaland ser man ytterst sällan någon med plasthandskar och/eller munskydd. Affärerna erbjuder plasthandskar vid ingångarna, men de boxarna är väl fyllda.
    Sista skylten är riktigt roligt. Mycket humor där. Det skålar jag för;-)

    Tusen tack för din fina Skyltsöndag och länken:-)

    SvaraRadera
  12. Tycker det är tråkigt att Rörstrand blivit bara musealt i det här landet. Därför köpte jag mitt sista porslin på IKEA, so what görs utomlands det med. Visste du att Rörstrand ursprungligen låg vid St Eriksplan i Stockholm.

    SvaraRadera
  13. Så fint det är i Lidköping.
    Bristvaror verkar gå i vågor.
    En gångshandskar är för mig en nödvändighet.

    SvaraRadera