mÄndag, september 28, 2020

😀 Glad mĂ„ndag!

I förra veckan fick jag för mig helt plötsligt att jag skulle baka en grov limpa. Limpan har legat i mina tankar en tid men sÄ poppade lusten upp helt oanmÀld. PremiÀrbakning och den blev inte sÄ hög som jag ville, men trÀning fordras, kanske jag rörde den för lÀnge?

Drömstadslimpan. Japp, det Ă€r lite kul med den. Jag tror den bakas pĂ„ mĂ„nga hĂ„ll i Sverige, men den kommer ursprungligen frĂ„n mitt bostadsomrĂ„de Drömstan hĂ€r i Lidköping. 

HÀr Àr receptet. Det Àr frÄn ett vykort och bilden har jag fÄtt av en vÀn. Men söker man pÄ Drömstadslimpan pÄ nÀtet sÄ finns en del bloggar om limpan.
HÄR finns en.

Brödet passar utmÀrkt att göra rÀksmörgÄs pÄ! Det har jag Àtit ute pÄ servering!

Lite glada frukostfÀrger med Lena Linderholms kopp, fat och underlÀgg.

Det Ă€r 
Carita som Ă€r inspiratör till temat, att sprida lite mĂ„ndagsglĂ€dje!

Orsakullan frĂ„gar: Vad lĂ€gger du mest pengar pĂ„ under en mĂ„nad? Det Ă€r min bostadshyra, den Ă€ter upp en stor del av pensionen. Annars Ă€r det mat och dryck. Plus lite teknik. 

Ljus och KĂ€rlek!

8 kommentarer:

  1. Limpan sÄg verkligen god ut Àven fast den inte var sÄ hög :-)

    Ha en fortsatt glad mÄndag!

    SvaraRadera
  2. Man fÄr se till den inre skönheten och det viktigaste var att den smakade bra.

    Kram och glad mÄndag till dig!

    SvaraRadera
  3. Jag tycker limpan sÄg vÀldigt fin ut. Ohc ska absolut testa. Kul att den har namn efter ditt omrÄde i Lidköping. Lingonsylt brukar jag ta i nÄgon dl nÀr jag bakar mjuk pepparkaka men tar dÄ lingonsylt jag gjort sjÀlv som inte Àr sÄ söt. HÀr kan man kanske ta bort sirapen och ersÀtta med mer yoghurt. Funderade pÄ att eftersom det inte Àr jÀst i sÄ kan den inte bli sÄ hög. Kanske en mindre form ocksÄ.
    Men utseendet Àr ju inte viktigt i sammanhanget.
    Önskar dig en fin mĂ„ndag.
    Stor kram

    SvaraRadera
  4. Nu Àr det riktigt lÀnge sedan jag bakade matbröd. Förr köptes minsann inga limpor, utan allt bakades hemma. NÀr jag ser din limpa blir jag riktigt sugen pÄ hembakat.
    Ha en glad mÄndag!
    Kram, Ingrid

    SvaraRadera
  5. Det brödet sÄg jÀttegott ut. Och jag tyckte det var högt och fint!
    Kram

    SvaraRadera
  6. Den som mÀttande och god ut - och gjorde mÄndagen glad och nyttig :-)
    Ja, ibland faller den dÀr lusten att baka in, dÄ ska man passa pÄ!
    MĂ„ndagskram!

    SvaraRadera
  7. SÄ duktig du Àr! Först frallor nu Drömstadslimpa. JÀttekul att limpan har uppfunnits i ditt bostadsomrÄde, dÄ fÄr man ju en personlig relation till den, eller hur:-)
    Gillar koppen och den fina tallriken, snyggt och lÀckra fÀrger.

    SvaraRadera
  8. Tack för receptet, ser riktigt gott ut :)

    SvaraRadera