onsdag, februari 17, 2021

Hur funkar tyngdfilten? 💙

GomÎra! En minusgrad, grÄ himmel och det ska komma mera snö, sÀger rapporten.

Halva veckan snart gÄngen Àven drygt halva mÄnaden. Fastan inleds idag men ingen skillnad för mig. Och jag har fullt upp! Jag skulle snart behöva en sekreterare till bloggen, haha. Har mycket jobb med MOD och det gillar jag. Dessutom har jag gÄtt pÄ som en galning hÀr hemma med att rensa i alla vrÄrna. PÄ söndag Àr jag med pÄ styrelsemöte via Teams, ja mÄnga kontakter sköts digitalt numera.

Har ocksÄ pratat med bÀsta vÀninnan, som blev pÄkörd av en bil utomlands för tvÄ Är sedan och trots operationer haft besvÀr med sin brutna arm. Inte klokt men nu ska det vÀl bli bra!

Tyngdfilt, ja. Det valde jag och det finns "bara" pÄ 6 kg. Om man vÀljer tÀcket sÄ finns det pÄ 5, 7, 9 eller 11 kg. Jag prövade 9 kg i VÀrmland under tre nÀtter och sov oerhört gott. Man ska ta 10 - 15 procent av sin vikt för att komma fram till rÀtt kilovikt pÄ sitt tÀcke.

Nu Àr jag en frusen typ men nÀr sommaren kommer kanske jag har enbart ett pÄslakan under tyngdfilten. Jag ville helt enkelt inte ha ett tungt tÀcke dÀr jag ska krÄngla pÄ ett pÄslakan.

Orsakullan: Utöver du nĂ„gon vintersport? Nej, inte numera, det rĂ€cker att titta pĂ„ andra.  

Nej, nu en go frulle och sen ska jag fram pÄ stan och undersöka en sak.
Ljus och KĂ€rlek 🙏

14 kommentarer:

  1. Du verkar ha fullt upp. HĂ€rligt!
    Intressant att följa din tyngdfilt, förstÄr nog nu lite bÀttre hur den anvÀnds.
    Ha en bra dag!

    SvaraRadera
  2. Har hört talas om tyngdtÀcken men aldrig funderat pÄ att köpa nÄgot.
    Nu dÄ vi inte kan trÀffas sÄ dÀr direkt sÄ blir det digitala möten som fÄr gÀlla. Skönt att Internet finns.
    Ha en finfin dag och var rÀdd om dig.
    Varm kram!

    SvaraRadera
  3. Trevligt med en del att göra. Och det ger ju god energi dessutom. Likadant hÀr. Dygnet skulle behöva nÄgra timmar till. Men jag gillar variation i tillvaron sÄ det passar bra.
    Vi ska ha bokklubb via Zoom pÄ mÄndag och det blir roligt. Fungerade fint förra gÄngen.
    Bra att du kÀnner dig nöjd med tyngdfilten. Jag har testat bÄde den och tyngdtÀcke men inget för mig. Jag vill bara ha ett lÀtt tÀcke över. Men min ena dotter har ett tyngdtÀcke och Àr supernöjd. (Hon har köpt speciella pÄslakan och det var inte jobbigt att fÄ pÄ dem. Jag tÀnkte ocksÄ det. )
    HÀr vÀnt en sen lunch med en vÀninna pÄ stan och sedan promenad. GrÄtt men inte kallt.
    Trevlig onsdag.
    Stor kram

    SvaraRadera
  4. Jag Àr sÄ varm i sÀngen, sÄ jag skulle nog aldrig kunna ha en sÄn dÀr tyngdfilt. Nu har jag bara ett tunt tÀcke i pÄslakanet och det rÀcker mer Àn vÀl. Under Ärens lopp vet jag inte pÄ hur mÄnga hotellrum jag har slitit ur tÀcket ur pÄslakanet, för att det varit för tjockt och varmt.
    Vi Àr alla olika!
    Kram, Ingrid

    SvaraRadera
  5. Oj, sÄ mycket du har att göra, roligt för dig.
    SpÀnnande med tyngdfilt och kul att den fungerar.
    Hoppas dagen varit bra.
    Kram

    SvaraRadera
  6. Gillar fÀrgen :)
    TÀnker det kanske vore nÄtt för Elin... hur tvÀttar man filten?
    Kul med aktiviteter.
    kram

    SvaraRadera
  7. FÀrgen Àr verkligen snygg och hÀrligt att du Àr sÄ nöjd. Fullt upp dessutom vilket inte Àr helt fel. Den digitala tekniken ger mÄnga nya möjligheter :D

    Kram och god kvÀll!

    SvaraRadera
  8. Toppen med tÀcke och fullt upp��
    Kram

    SvaraRadera
  9. HÀrligt Gerd att du Àr nöjd och hittat nÄgot som passar dig. Himla lÀcker fÀrg!!
    Toppen att dagarna gÄr fort och att du Àr sysselsÀtt. DÄ passar det att titta pp all vintersport pÄ TV och dessutom gÄr det bra för svenskarna=)
    Ha det gott!
    Kram

    SvaraRadera
  10. Mest avis Ă€r jag faktiskt över ditt retro nattduksbord. Äkta vara antar jag och sĂ„Ă„Ă„Ă„ himla lĂ€ckert! Radion som Ă€r "fejk-retro" passar perfekt.

    Pratade med min bÀstis Yvonne om tyngdfiltar idag. Hon berÀttade att en kompis till henne som lider av psykisk ohÀlsa köpta en niokilos-variant som hjÀlpt henne otroligt mycket att kunna sova.

    Har förstÄtt att man antingen Àlskar eller hatar dessa tÀcken. Inget mellanting dÀr inte. SÄ jag Àr glad att du Àlskar ditt tÀcke.

    SvaraRadera
  11. Ja det dÀr har jag inte hört om, lÄter dock bra men en go frulle lÄter gött :) va rÀdd om dig o ha en fin dag kram

    SvaraRadera
  12. Fullt upp hos dig alltsÄ. HÀr kÀnns det mer som lite stiltje just nu pÄ grund av alla restriktioner.

    Anders hade verkligen tur nÀr det kom till hans armbrott för ett Är sen. Slapp operation och armen Àr sÄ gott som helt ÄterstÀlld nu. Hoppas det blir bra för din vÀninna ocksÄ!

    Ha en fin dag :-)

    SvaraRadera
  13. Kul att du har mycket att göra, det behövs den hÀr trista tiden.....
    Tyngdfilt eller tÀcke Àr inget för mig. Visserligen Àr jag otroligt frusen av mig, mÄste vara över 22 grader i sovrummet för att jag ska trivas, men nÀr jag vÀl har somnat sÄ strÀcker jag ut benen utanför tÀcket.
    KRAM/Susie

    SvaraRadera
  14. SÄ bra att du trivs med din filt. Och hÀrligt nÀr man har fullt upp med roliga saker!
    Kram

    SvaraRadera