söndag, februari 28, 2021

Skyltsöndag ⚠️ sista februari

God morgon och här börjar veckans skyltsöndag med BP som vägvisare!  

Idag börjar jag med en skräddarskylt. Det var någon bloggare som undrade om det fanns kvar några skräddare och skomakare i Sverige. Jodå, vi har bådadera i Lidköping.

Vi fortsätter vidare med Konst i Lidköping och Klotet av Barbro Skantze. "Framtidens invånare bär upp klotet och för arvet från tidigare generationer framåt." 
Klotet finns vid solbryggorna i centrala Lidköping. Mycket vackert, tycker jag.

Åter till streetfotografen Mats Alfredsson, som jag skrev om förra söndagen. Här är han i Chicago och får syn på en kvinna, som sitter helt obekymrad om världen. Bredvid passerar två chicagopoliser. 

Och Joakim Gunnarsson i utställningen Hemåt, som jag beskrivit om tidigare. Joakim är uppväxt i Lidköping, är serietecknare om Katten Nils. Jobbar också med Bamse och 91:an.

Orsakullan: När dörrklockan ringer så… har jag i så fall släppt in någon från ytterdörren medelst en kod. Så bra!
Brukar du skylla ifrån dig? Nej, finns ingen anledning liksom, vuxen människa.
Jag måste få berätta om… så kan det kännas ibland, men jag berättar inte allt i en publik blogg😁

Ljus och Kärlek🙏

16 kommentarer:

  1. Det skulle verkligen var för hemskt om man skulle berätta allt i bloggen. Jag brukar prata om mitt bloggliv och det överensstämmer minsann inte helt med det vanliga livet. Man måste ju ha ett privatliv också, åtminstone här där "alla" vet vem man är. När jag var och vaccinerade mig tittade sköterskan på dataskärmen och frågade: "Ingrid Levander! Är det du som bloggar?" och det kunde jag ju inte neka till. "Så roligt", sa hon. "Min svåger läser din blogg varje dag."
    Ha en skön söndag!
    Kram, Ingrid

    SvaraRadera
  2. Nej, jag berättar inte heller allt i bloggen. Skomakare tycker jag det verkar finnas mindre av här i min närhet, men en skräddare känner jag till. Kram

    SvaraRadera
  3. Snyggt skyltat hos dig i dag och vilken vacker skulptur.
    Nej, allt kan man inte avhandla i bloggen utan det känns viktigt med en privat sfär också. Sedan är det säkert individuellt också.

    Kram och god söndag!

    SvaraRadera
  4. Skräddarsydda skyltar ... Budskapet slående aktuellt till alla tider...
    Skomakare och skräddere finns här i stan och det fanns i Skellefteå och i Arvika. Det känns bra med tanke med mer återbruk/lappa/laga.
    Fotografen du har med får till det. De där "udda bilderna i speciella ögonblick" av det vanliga i livet berikar bildvärlden.

    Ha en fin söndag Gerd!
    Kram

    SvaraRadera
  5. Testar! Fungerade inte att kommentera. Allt föll bort.

    SvaraRadera

  6. Nu gick det efter fjärde försöket.
    Fin skyltning! Och extra fastnade jag för "streetbilden" och för "Klotet". En jättefin bild! Har sett det i verkligeheten och jag tycker både om symboliken och utförandet.
    Visst är det roligt med gamla hantverkare som är kvar. Har en del av dem här i kvarteren också som vi anlitar.
    Strålande sol här så nu ska jag ut och det blir idag på en guidad tur. Jätteroligt.
    Önskar dig en fin söndag.
    Stor kram!

    SvaraRadera
  7. Både skräddare och skomakare behövs än idag =)
    Snyggt skyltat.
    Ha en bra och solig eftermiddag!

    SvaraRadera
  8. Gillar klotet och inte har jag tänkt på om det finns skomakare eller skräddare... har nog inte sett till en enda skomakare på flera år och nej jag vet inte om nån skräddare heller. Kanske är det inte ekonomiskt gångbart häromkring. Däremot kan vi lämna in och få t ex dragkedjor utbytta men det blir allt svårare, det är en hantverksbutik som har den servicen.

    Här kommer de flesta in, många knackar inte utan står plötsligt i hallen.

    kram

    SvaraRadera
  9. Jättefint skyltat, gillade den fina statyn. Nej allt berättar man inte i bloggen, så skönt att få bestämma själv vad man vill skriva om. Molly tackar för klapparna från dej, förstår att du saknar en kisse!
    Kram från oss!

    SvaraRadera
  10. Det då en "riktig" skräddare. I Täby finns en enda skräddare kvar. En som jag brukade anlita då och då har inte överlevt pandemin - han heller. Skomakare har vi också en här i centrum. Han kombinerar skomakeriet med nyckeltillverkning. Vem anlitar en skomakare nuförtiden?????

    Konstverket Klotet är nog det vackraste konstverk du visat från Lidköping. Älskar't:-)

    Katten Nils påminner en aning om Katten Gustaf:-)

    Ska svara på Orsakullans frågor nästa vecka.

    Tusen tack för din fina Skyltsöndag och länken:-)

    SvaraRadera
  11. Gillar Klotet och skräddaren extra mycket, inget man ser i stadsvimlet eller i byhålan.

    SvaraRadera
  12. Inte illa, skomakare finns kvar i Stockholm men skräddare har jag inte sett. Häftig staty.

    SvaraRadera
  13. Vilken fin symbolik med klotet. Jag hade problem att hitta tillbaka till dig, din gamla bloggadress hittade hos mig men inte denna. Men skam den som ger sig. solen skiner även idag, vi passar väl på att ta vara på dagen!

    SvaraRadera
  14. Så bra att ni har en skräddare, det behövs verkligen!
    Klotet var en fin skulptur.
    Det blev en intressant bild på kvinnan och poliserna som passerar.

    SvaraRadera
  15. Jodå samma i Linköping, här finns skräddare och skomakare. Tack för tipset! ska kolla deras skyltar vid tillfälle.
    Gillar klotet jättemycket som flera här.
    Och gillar gatufotografen!

    SvaraRadera
  16. Ops, inte meningen att kommentera anonym.

    SvaraRadera