torsdag, september 23, 2021

Torsdag ärtsoppa

Torsdag morgon. Ligger i sängen och kollar på mobilen. Tar mina ögondroppar och blundar lite. Då ringer mobilen. Sarah är i väntrummet efter att ha tagit sitt tredje vaccin och passar på att prata med lilla mamma.

Ja, vi pratar på under vägs. Jag följer med henne in i hönshuset hemmavid och hör hur hönsen kacklar och ankorna kväker. Hon går in i huset och ska förbereda frukost och det ska jag med nu.

Det gick över en timme i samtal och ingen har satt fram någon frukost till mig 😂

Ja, detta var min morgon, god morgon!

Igår var jag på ICA och handlade hem Soldatens ärtsoppa. Förr gjorde jag alltid egen men på senare tid har jag köpt den färdiga ärtsoppekorven. 

Jag var också hos cykelhandlaren och bytte batteri på lysena fram och bak, så nu är Karin Monark fit for fight säker cykel. Bredvid henne står nu Sigge Bavaria elcykel, ett vackert par.

Tisdagens enkla fiskrätt smakade bra med ett glas vitt till. Igår blev det falukorv, spaghetti och pastasås, också en enkel rätt.

Jag gjorde en look in på Kapp-Ahl för att se om de hade något snyggt som lockade mig. Faktiskt inget sådär imponerande. Nu börjar jag bli aningens lockad, då jag börjar komma ut bland folk lite mer.

Ytterligare ärenden längre bort får nog ställas in idag, då det regnar, noll kul att cykla 8 km i regn om det inte är nödvändigt.

Men jag har fem sånger från Gospel att öva in och igår blev det fem till från In Chorus. Lite gammalt, mycket nytt. 

Ljus och Kärlek 🙏

11 kommentarer:

  1. Det är nog ännu många som tycker att torsdag är ärtsoppsdag. Jag kommer ihåg när jag jobbade som hembiträde, familjen skulle alltid har ärtsoppa på torsdagarna och till den serverades till varm punch (till de vuxna alltså). Jag, så åt för mig själv i köket, fick också en mugg punch.
    Lycka till med sångövningarna!
    Kram, Ingrid

    SvaraRadera
  2. Torsdag är ju förutom ärtsoppan en pannkaksdag 😃
    När jag var liten kom min fars ens bror alltid hem till oss torsdagar och åt ärtsoppa å pannkakor 🥞
    Bra Du nu fått ordning på cyklarna 👍
    Kram

    SvaraRadera
  3. Ärtsoppa ingår inte i det som jag äter men Husse tycker det är väldigt gott. Själv lagar han det inte utan det blir en färdig variant som kryddas upp lite.

    Så skönt att få cykeln fixad och klar.

    Kram och god torsdag!

    SvaraRadera
  4. Fint att kunna pratas vid i telefonen med Sarah och roligt att se vad som händer. Har idag varit med maken på promenad i Torrevieja via video på Whats app. Roligt det också.
    Vad gäller ärtsoppa så är det inget jag gärna äter. Alldeles för hårdsmält. Men soppa lagar jag gärna men då av annat. Gärna olika varianter på de thailändska och kinesiska.
    Fint med ordning på cyklarna.Mne jag förstår att du inte vill ge dig ut i regnet.
    Jag handlade lite när vi var till Norrtälje där de hade flera små butiker med de märken jag gärna köper. Så lugnt där i butikerna.
    Trevligt att körerna är igång igen och att mycket mer och mer återgår till det vanliga. Men givetvis med försiktighet.
    Önskar dig en trevlig torsdag.
    Stor kram

    SvaraRadera
  5. Mysigt med en pratstund med Sarah, jag hoppas att jag får mitt implantat för mitt döva öra också kan prata lite mer i telefonen då, hör så väldigt dåligt nu i telefonen.
    Ärtsoppa är mums, det var längesedan vi åt det!
    Ja, idag är det en väldigt regnig dag här också, ändå var jag ut för att få lite luft, hade både regnkappa och paraply , men blev väldigt våt om fötterna...
    Ha en fortsatt fin torsdag!
    Kram

    SvaraRadera
  6. Ärtsoppa! Så gott! Maken tål inte ärtor...säger han. Jag tror inte på honom. Får köpa mig en egen ärtkorv snart ..
    Då har du att göra med att öva! Bra görande en regnig torsdag. Efter soppan...
    Nu måste jag ju knte cykla, om jag inte känner för det. Och I regn och blåst, kommer det inte på fråga.
    Bra att ha olika cyklar. Elcykeln behövs ju inte för kortare turer...
    Ha det gott! Kram!

    SvaraRadera
  7. Synd att inte frukosten hoppade fram av sig självt. Då har du sjungit hela dagen idag kankse=) Bra med olika cyklar, jag har också olika varianter och just nu när knät ff är bråkigt så är el cykeln guldvärd. Just nu är det uppehåll, men det har regnat till och från hela långa dagen.

    SvaraRadera
  8. Så mysigt det låter med denna morgon hos dig och med pratstunden med Sarah. Tiden går ju så fort då man tillbringar den i trevligt sällskap.
    Det är bra att få cykeln tiptop, du som cyklar så mycket och nu kommer ju hösten och mörkret och då behövs lysen som fungerar. Idag har det ju regnat en stor del av dagen, även här, men nu är det uppehåll.

    Det var länge sedan som jag åt ärtsoppa, men förr så blev det oftare.
    Då har du en hel del sånger att öva in. Så roligt.
    Trevlig kväll.
    Varm kram!

    SvaraRadera
  9. Vilken mysig morgon med dottersamtal. Jag köper också färdig ärtsoppa numera. Det är riktigt gott, och jag måste inte laga allt från grunden. Kram

    SvaraRadera
  10. Så kul att Sarah ville ha sällskap av sin lilla mamma både i väntsalen och i hönsgården:-)

    Min bästis Yvonne och jag diskuterade ärtsoppa just ikväll. Det åt nämligen hon och hennes familj också. Soldatens ärtsoppa är den godaste enligt henne. En av få rätter som hennes hobbykock till make inte lagar från grunden.

    Vi hade samma skitväder idag. Fick trösta mig i Täby centrum och en rundvandring där. Idag kom jag hem tomhänt, men förra veckan blev det ett par nya jeans.

    SvaraRadera
  11. Mmm... Gott med falukorv! Fast jag är uppvuxen med falukorv och makaroner. Till spagettin skulle det vara köttfärssås ;-)

    Ha en fin fredag!

    SvaraRadera