fredag, oktober 22, 2021

Fem en fredag om kultur - Audionom

Så skönt med en ledig dag idag! Ett par punkter att bocka av bara. Jag bockar också för vädret och bloggvandringen!

Jag var då så nöjd med gårdagen, så glädjen fortsätter att sitta i. Här är min väg till Hörselvården, så vackra färger!

Den urgamla vackra sjukhusbyggnaden, där hörselvård och lite annat är inrymt.

Audionomen Ericas rum, haft henne sen 2010, mest pga tinnitus. Eftersom jag inte gjort någon hörseltest sedan 2016, så fick jag göra en idag och den visade på noll försämring. Så det var jätteskönt att veta. Dock slits hörapparater och tekniken går framåt, så jag fick ett nytt set, mitt tredje.

Den gamla streamern slopades då det finns inbyggd streamer med bluetooth till mobilen i de nya hörapparaterna. En koppling till TVn är beställd för jag gillar att få ljudet rätt in i örat.

Vägen från sjukhuset och hem via stadsträdgården.


Då var det dags för den roliga Elisamatildas fem frågor igen, som denna veckan handlar om kultur.
  1. Var går du helst för att se konst? Jag brukar slinka in på Konsthallen här i stan.
  2. Vad såg du senast på bio? Det är så långt tillbaka som två år. Jag såg filmen om Elton John tillsammans med mitt barnbarn Elin.
  3. Vilken typ av ställe skulle vi kunna hitta dig en fredagkväll? Jag finns i TV-fåtöljen med god mat och plock.
  4. Vilken bok kom senast i din ägo? Jag köper inga böcker längre. Jag lyssnar eller läser på läsplattan. 
  5. Vem ser du gärna på scen? Svår fråga. Men igår kväll såg jag biskop Åke Bonnier på scen och han var väldigt trevlig.
Ljus och Kärlek 🙏

21 kommentarer:

  1. Vacker byggnad, fina höstbilder, skönt att hörsel inte försämras, jag har känt av tinnitus men försvann... Mysigt att gå på bio med barnbarn, fredagar är vi gärna hemma, men roligt att livet mer normalt igen, ha en fin dag.

    SvaraRadera
  2. Vilka superfina bilder!
    Skönt att hörseln inte hade blivit sämre.

    Ha en härlig fredag!

    SvaraRadera
  3. Så skönt att din hörsel inte var försämrad. Tinnitus i sig kan vara nog så irriterande.
    Vilka härliga höstbilder!

    Kram och god fredag <3

    SvaraRadera
  4. Vilka vackra bilder! Och så skönt att höra att inte hörseln hade försämrats.
    Kram

    SvaraRadera
  5. Så bra att din hörsel inte försämrats. Jag kan tyvärr inte streama ljud direkt via mobilen, för den är för gammal, men köper jag en ny ska det gå.
    Ha en fin fredag!
    Kram, Ingrid

    SvaraRadera
  6. For en utrolig flott park. Jeg leser mye, synes det er et godt tidsfordriv på lange mørke kvelder.

    SvaraRadera
  7. Fina bilder som vanligt, och i övrigt kan jag instämma i många av dina svar. Trevlig helg!

    SvaraRadera
  8. Tinnitus är jobbigt, det vet jag av egen erfarenhet.
    Skönt Din hörsel inte blivit sämre.
    Gillar den gamla sjukhusbyggnaden.
    Det var flera år sedan jag var på bio, då såg jag Sameland ihop med C, det måste varit minst tre, fyra år sedan.
    Kram

    SvaraRadera
  9. Verkligen skönt att din hörsel inte försämrats och suveränt med nya och mer moderna hjälpmedel. Tekninken går ju framåt med stormsteg.
    Vackra bilder! Ska nu ut på promenad med en väninna och uppleva lite höst här hemma.
    Önskar dig en skön fredag.
    Stor kram

    SvaraRadera
  10. Vilken fin promenadväg och det är otroligt bra att det finns hjälpmedel och att de utvecklas för att bli bättre och bättre.

    SvaraRadera
  11. Vacker väg du har! Ikväll blir det musikal på Spira i Jönköping. Min favoritgrej på scen. Film på tv funkar också bra! Ha det gott! Kram!

    SvaraRadera
  12. jättefina bilder. inspirerande promenadväg.tinnitus verkar jättejobbigt.

    SvaraRadera
  13. Om en liten stad har en konsthall är den sannolikt värd att besöka! (du vet ju hur det är i Arvika)

    SvaraRadera
  14. Fina foton och så härligt att din hörsel inte blivit sämre, det har ju min hörsel blivit, jag vill inte ha TV-ljudet in i mina hörapparater, är så tacksam för text-tv! Tyvärr är det bara lokalnyheterna som inte textar..och i direktsändningarna är det lite svårt med textningen.
    En Roger-pen har jag, men använder den inte längre, hade den under ronderna på jobbet , funkade också sådär.

    Fem en fredag är det ja, kul frågor och svar! Elton John filmen var bra, gillar ju hans musik! Nu har jag också slutat köpa böcker när jag äntligen har hittat e-böcker, sååå smidigt!
    Ha en fin helg! Jag ska mot jobbet jag!

    SvaraRadera
  15. Det låter trevligt att ha en konsthall där man kan slinka in! Kanske kan jag så småningom komma dithän när nu inte Falun är så långt borta.
    Bio har jag inte varit på sedan 90-talet, så mysigt att gå på bio med barnbarn. '
    Trevlig helg

    SvaraRadera
  16. Vet du, den sjukhusbyggnaden liknar de äldsta byggnaderna i sjukhuset där min son sommarjobbade i somras!

    SvaraRadera
  17. Grattis till samma hörselkvalitet som för fem år sedan. Fantastiskt bra jobbat. Och en uppdaterad hörapparat är ju toppen. Susjos har nog inte samma "tur" som du...

    Byggnaderna som är byggda i tegel är helt i min smak, så himla läckra.

    Mig hittar du nog också i tv-soffan respektive framför datorn en fredag kväll som denna;-)

    Otroligt fina bilder!

    SvaraRadera
  18. De vackra byggnaderna är verkligen kultur!

    SvaraRadera
  19. Härliga bilder. Skönt att få hjälp med hörseln. Jag märker att jag börjar bli en smula lomhörd. Borde kanske kolla upp det.

    SvaraRadera
  20. Härliga höstbilder. Visst är det härligt att tekniken går framåt så att man får bättre o enklare man får i sitt liv med hjälpmedel man behöver. Jag önskar att vi hade haft en konsthall eller museum här att smita in på då o då. Ha en fin lördag

    SvaraRadera
  21. Så vackra bilder från orten där du bor. Jag lyssnar också gärna på ljudböcker. Det passar så bra på kvällen, då man är litet trött i ögonen.

    SvaraRadera