söndag, januari 02, 2022

Skyltsöndag 2 januari

 God söndag, skyltsöndag med BP! Så är jag även en av två kyrkvärdar idag. Vad beträffar cykelvädret, kan jag lätt hålla mig för skratt. Barmark, 7 plusgrader och det regnar.

De här två första bilderna är från i julas då jag åkte hem från Ed i Dalsland. Här väntade jag på tåget till Trollhättan, varifrån jag sedan tog bussen till Lidköping. Lite smidigare än resan på torsdagen, då jag fick byta färdmedel tre gånger.

Min att-göra-lista!

Lång kö ute dagen före Nyårsafton. Premiär för mig att köa, men det sköttes snyggt och gick fort.

Så här ser eländet ut. Jag tog en promenad bort och gick runt allt. Det är bara ytterväggarna kvar, restaurangen är totalförstörd. Men både grillen och bensinmacken var stängda sedan kl 17.00 på nyårsafton, så ingen människa kom till skada. Det blir väl en försäkringsfråga och restaurangen kommer säkert att byggas upp igen.

Drömstans hyreskvarter syns som spegelbild, så det är ju bara tvärs över gatan till mig. Man behöver inte vara raketforskare för att fatta att någon slängt något eldigt av misstag där i sopet på baksidan.
 
Svar: Åsa hade googlat det perfekta svaret: En gradäng är en trappstegsformad avsats, som bildar ståplats eller underlag för sittplats, vilken förekommer på teatrarkonserthus och åskådarläktare vid idrottsplatser.

Jag har stått på gradänger många gånger med kören och även suttit på en gradäng när Villa Lidköping spelat bandy!

Ljus och Kärlek 🙏

16 kommentarer:

  1. Nytt ord: gradäng! Gratäng är enklare!
    Hoppas att man snart kan sanera och bygga upp grillen igen!
    Kul hund"skylt". Kram

    SvaraRadera
  2. Hemskt och läskigt med branden, men skönt att det ändå "bara" blev materiella skador.

    Ha en skön söndag! Hoppas att regnet upphör innan du ska cykla iväg.

    SvaraRadera
  3. Fint med den blå himlen!
    Läskigt med branden, som verkligen var i din närmiljö!
    Gradäng var ett nytt ord för mig ... men nu vet jag :)
    Ha en fin söndag!
    Kram

    SvaraRadera
  4. Ordet gradäng har jag aldrig hört. Trodde först det var felstavat. God fortsättning.

    SvaraRadera
  5. Vilken härligt blå himmel på de två första bilderna! En sån längtar jag efter nu.
    Den där attgöralistan var inte dum alls.
    Kram, Ingrid

    SvaraRadera
  6. Det är eländigt när saker brinner ner, speciellt om det är en anlagd brand! Alltid skönt i alla fall när ingen blir skadad.
    Vi har blivit duktiga på att köa och hålla avstånd under pandemin!
    God Fortsättning på 2022!
    Kram

    SvaraRadera
  7. Ett helt nytt ord Gradäng, inte dumt att få lära sig något nytt 👍
    Eld och brand är hemskt för det förstör så mycket, inte bara elden utan även släktingen förstör.
    Stora variationer på vädret - klimatförändringar eller helt normalt?
    Ha en fin söndag 🤗

    SvaraRadera
  8. Gradäng var nåt nytt, kul ord.
    Ja, trist med branden, men skönt att ingen kom till skada!
    Här har det snöat i natt, men de tär plusgrader och dimma ute nu, och riktigt slaskigt, vill inte gå ut!
    Ha en fin kväll!
    Kram

    SvaraRadera
  9. Så ledsamt med totalt meningslösa bränder för detta är säkert en sådan. Ett par bränder har startat så i vår kommun och bland annat en gymnasieskola och en vårdcentral brann ner.

    Skylten med hunden är verkligen helt klockren får jag säga :D

    Kram och god söndag nu!

    SvaraRadera
  10. Vackert med sol och blå himmel och skönt att resan hem gick smidigare.
    Hade också med bilder från kön till bolaget. Men på Nyårsafton. Fnissade för att köa hit har jag ännu inte gjort. Snygg kö här också.(Såg att det här även var likadant vid jul.)
    Så trist med branden på Läckögrillen men skönt att inga personer skadades.
    Stor kram och trevlig fortsatt söndag.

    SvaraRadera
  11. Skönt att ingen människa kom till skada i branden. Har varit mycket bränder senaste tiden och alla har ju inte slutat lika bra.... svågern fiskekompis blev ett offer för lågorna precis innan jul.

    SvaraRadera
  12. Stort GRATTIS till sju plusgrader. Här har det som bäst varit tre och tät dimma. Tror det regnade under natten, men lite av snön som föll igår kväll är kvar...
    Bilden från tågstationen med blå himmel som bakgrund är faktiskt roligare än grådiset...
    Älskar serien med hunden. Så rätt som det är sagt.
    Ja, ärligt talat är jag förvånad att du handlade så sent på Systemet som i torsdags. Du som brukar ha så god framförhållning annars;-)
    Så trist med Läckögrillen. Verkligen en himla tur att såväl macken som restaurangen hade stängt. Antar att någon har anlagd branden genom att sätta en smällare/tomtebloss/tändsticka i papperskorgen. Gissar på ungdomar mellan 15 och 20. Ska bli intressant att följa polisens arbete här.
    Duktigt att Åsa hittade gradängen. Det gjorde ju inte jag;-)

    Tusen tack för länken och din första skyltning 2022:-)

    SvaraRadera
  13. Fy så läskigt med branden. Dessutom vid en mack, kan ju få stor och spridd förödelse men det blev inte värsta scenariot i allafall.
    Nej, då tittar jag hellre på ditt gympaschema, lyckas du med det är du smidig!
    Och tänk att Systembolaget får agera skyltexempel hos flera skyltare idag!
    God fortsättning

    SvaraRadera
  14. Svar:
    Du har helt rätt. När jag fick tillåtelse av Pumita att förvalta/ta över hennes bebis, så insåg jag ju redan innan jag la upp mitt första bidrag att "min" Skyltsöndag aldrig skulle bli som hennes.

    Pumita var ju en renodlad fotobloggare som deltog i många fototeman som fanns vid den tiden, bland annat Fototriss. Och hon visade ju bara "riktiga" skyltar och absolut inga som var knyckta från nätet. Inga dekaler eller etiketter heller.

    Själv är jag ju så långt ifrån en fotobloggare man kan komma, så jag "utvidgade" det hela för att ge fler bloggare chansen att visa skyltar. Å det har jag lyckats rätt så bra med. För de flesta som lägger upp skyltar nu var inte med under Pumitas era.

    Du har en väldigt bra och innehållsrik vardagsblogg. Jag har en tramsblogg. Åke är gammal fotobloggare. Carita har en seriös vardagsblogg med endast "seriösa" skyltar. Susjos plockar nästan bara från nätet. Paula är beroende vid det här laget och skyltarna har blivit en del av hennes varierade vardagsblogg. Byblixtra är en helt ny bloggare som inte fanns vid Pumitas tid, detsamma gäller för Christian som också skyltar per automatik vid det här laget. Klimakteriehäxan driver i första hand en bokblogg. Osv. osv.

    Ja, så mixen av bloggare som lägger upp skyltar är perfekt tycker jag själv.

    Så du har nog rätt också i att det är "min" Skyltsöndag, men jag kan inte förmå mig att kalla den det. För jag själv hade aldrig kommit på idén att uppfinna temat. Så jag kan liksom inte knycka temat rakt av...

    SvaraRadera
  15. 7 plusgrader fy så tråkigt, vad beträffande systemet så har de bestämt max 1 person på 10 kvm, dottern jobbar på ett här uppe. En fin vecka till dig nu.

    SvaraRadera
  16. Älskar den to-do-listan!!!
    Och ditt första foto är jättefint i all enkelhet!

    SvaraRadera