tisdag, maj 17, 2022

SELFIE nr 20 stafett 220517

 God morgon och välkommen till ordleken, kallad SELFIE.


Här har ni de tolv
 nyckelorden som gäller denna gång. Och sista bokstaven i första svaret är första bokstaven i svar nummer två, o s v, det vet ni ju redan. Lycka till i Klimakteriehäxans ordlek! som nu har blivit en STAFETT i stället. 

Denna veckan har Anna-Lena hand om ordleken! SÅ rolig och med olika svårighetsgrad, men inte omöjlig.

Postadress: Lidköping (vid Vänern, så det inte förväxlas med Linköping i Östergötland. I folkmun kallat Li´schöping eller förkortat Lisch, ligger i Skaraborg i Västergötland).

Ett rum: Garderobskammaren 

En plats i mitt hjärta:  Norra Öland

En god egenskap hos mej:  Driftig (med det betyder att jag med glädje gärna fixar utmaningar)

En sämre egenskap:  Galet pratglad

Svårt att motstå:  Delikatess

Svårt att stå ut med:  Småkryp

Överskattat:  Pengafrosseri

Underskattat:   Ideella arbetare (såsom volontärer)

Stolt över: Enormt stolt över mina fyra barn och alla barnbarn

Trevlig hushållssyssla:  Näringsrik middagsplanering

Mindre trevligt hushållsgöromål:  Grovstäda (så det har jag lejt bort)


Det här var min outfit i söndags kväll.

Ljus och Kärlek🙏

16 kommentarer:

  1. Leja bort grovstädningen borde man ju göra, ja all städning förresten.
    Håller med om att volontärer bör uppskattas mer för det dom gör.
    Jag har en god vän som just nu är i Polen och hjälper hemlösa hundar och katter från Ukraina. Det är hennes tredje resa dit, den här gången i två veckor. Heder åt såna människor!

    SvaraRadera
  2. Så smidigt att ha städhjälp. Det har vår äldsta dotter också. Norra Öland kommer vi att åka till i sommar. Fem nätter blir nog bra. Vi har varit där tidigare men då bodde vi i Borgholm.

    Önskar en fin tisdag!

    Kram

    SvaraRadera
  3. Vilken jättetrevlig selfie du och Anna-Lena totat ihop!
    Det är nästan så jag har lust att vara med trots min bloggsemester.
    Kram, Ingrid

    SvaraRadera
  4. Snygg selfie både i ord och bild :-)

    SvaraRadera
  5. har också funderat på att leja bort städningen. har några bekanta som gjort det och de har sådant sjå med att städa dagen innan städhjälpen kommer...Öland är fint. att vara pratglad är väl inget fel? så duktig du är som planerar näringsriktig middag

    SvaraRadera
  6. Öland är vackert. Har varit mer på mellersta och södra Öland och där är det också vackert. Gissar att orkideerna blommar nu.
    Ja, pengar är klart överskattat. Och frivilligarbete borde absolut lyftas fram mer!
    Du visar alltid på så goda och välkomponerad middagar. Skulle behöva praoa hos dej några dagar för att lära. Ha det gott Kram

    SvaraRadera
  7. Anonym=Anna-Lena numera

    SvaraRadera
  8. Öland och Gotland liksom Smygehuk och Ystad står på min önskelista.
    Bra gjort även Denna veckas selfie klarade Du galant 👏
    Även hos mig en selfie idag 🫥
    Kram
    /åsa

    SvaraRadera
  9. Vilken trevlig selfie!Och fint att läsa dina svar. Kände igen mig i en del svar men sedan ska det ju passa med ens egna bokstäver också.
    Jag är förtjust i hela Öland och ska dit på jobbresa i början av juni. Ska bli så roligt. Men jag är minst lika förtjust i Gotland och öar i största allmänhet. Bor ju dessutom på en.
    Vad gäller grovstädning skulle jag leja bort den varannan vecka om inte maken tog sig an den med glädje. Absolut.
    Så snygg klädsel du hade i söndags kväll. Roligt att klä upp sig.
    Trevlig kväll.
    Stor kram

    SvaraRadera
  10. Även den selfien klarade du med bravur. Å så bortskämda vi är med klädkammare. Länge leve miljonprogrammet;-)
    Volontärarbete är tyvärr sällan uppskattat om det inte handlar om idrottsevenemang. Oschysst kan jag tycka. Grovstäda - där är vi helt överens.
    Snygg färg på din outfit:-)

    SvaraRadera
  11. Sån snygg bild på dej, och tjusig är även din selfie!
    Leja bort storstädningen, där gav du mej en idé!
    Har äntligen varit på Öland för några år sedan, så glad att jag fått se delar av Öland i alla fall!
    Ha det gott!
    Kram

    SvaraRadera
  12. I USA är det självklart att man gör voluntärjobb -
    liksom förväntas. Och det uppskattas.
    Även nu när de flesta fruar har
    betalt jobb, hinner dom med voluntering av nåt slag.
    Jag borjade med 6 år som scoutledare, när mina flickor var unga. Slutade när jag fyllde 80 år efter ca 3o år
    i en "bargain shop". (Kolla hos Ama de Casa). Det bästa med voluntärjobb är, att man träffar så många trevliga människor (tycks att 99% av voluntärerna är trevliga). Det är också ett bra sätt att få nya bekanta, när man kommer tillen ny ort. - Dessutom lär man sej ofta nya saker. När man ger, får man ofta nånting tillbaka
    Du, Gerd, för ett fantastiskt jobb för MOD! Kram
    Ruth i Virginia

    SvaraRadera
  13. Lisch låter charmigt och mysigt! ,-)
    Galet pratglad, kul tycker jag, som gillar att prata,-)
    Småkryp, ja vissa är ju fina, sen finns några man hoppas håller sig på avstånd!
    Så bra att du har leit bort grovstädningen ,-) fy det är inte kul. Tjusig outfit! ,-) sånna flotta kläder finns inte min garderob. Du var verklien flott
    Ha det jättefint KRAM Primrose ,-)

    SvaraRadera
  14. Driftig är en bra egenskap. Sådana människor behövs i alla sammanhang, tycker jag, om det ska bli något gjort. Pratglad är väl också bra, om det går att få hejd på det! En del människor pratar ju sönder en. Volontärarbete är verkligen underskattat, och i en del fall även utnyttjat. Vem kan motstå delikatesser? Inte jag! Ha en fin vecka!

    SvaraRadera
  15. Hej! En fin fläta har du snickrat ihop. Norra Öland, har bara varit på Öland en gång, (hittills) men norra sidan är underbar, det var där vi hyrde stuga. Jag tillhör dem som alltid blandar ihop köpingarna på li-.....
    Volontärerna utför ett jättejobb, skulle de plötsligt försvinna så skulle det märkas på många vis. Jag ogillar städning överhuvudtaget, men nog får man skämmas om man lejer bort städning i ett hem på drygt 40 kvadrat...ler
    Ha en skön helg, den väntar redan bakom hörnet

    SvaraRadera
  16. Heisann, smart å sette bort rengjøring når det er det verste man vet... Ellers mange flotte svar fra deg. Og så bra at vi er litt ulike også, for denne gangen har svarene både pekt hit og dit synes jeg, men de fleste av oss er stolte av barn og barnebarn - til og med barnebarns barn! Ha en flott uke ;:OD) (Jeg er bortreist neste uke)

    SvaraRadera