söndag, oktober 01, 2023

Skyltsöndag 1 oktober

God förmiddag, då checkar vi in på fina BPs skyltsöndag! En röd tråd finns och det är Karlstad.

Dessa två översta bilder hör ihop. En buss "Svenska Fotbollsförbundet" kom plötsligt rullande framför mina ögon och hur snabb var jag där i farten? Inte lätt. Men vem tänkte  jag på där? BP såklart.

Här ligger kryssningsfartyget Stella Polaris i Inre hamn med Löfbergs Lila i bakgrunden. Och det luktar gott kaffe när man kör förbi Löfbergs, ska ni veta.

Sista bilden, där vet jag inte vad den föreställer. En mycket otydlig platta visar "Med ett leende" av den ryskfödde skulptören Viktor Korneev. Det är fri tolkning av vem kvinnan är i skulpturen, som kom till Inre hamn år 2007.

I morse vände vi på bladet, eller rättare sagt, månaden. Oktober är  här och får bli en bonusbild!

Rätt färska bilder allihopa.
Ljus och Kärlek 🙏🏻

25 kommentarer:

  1. Jag undrar över den där skulpturen. Kvinnan ser inte ut att le, är det kanske vi som ser den som ska göra det med ett leende??
    Ja, nu är oktober här och dagen ser ut att ordna till sig efter en mulen morgon.
    Ha en skön söndag!
    Kram, Ingrid

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tycker att kvinnan ser grotesk ut, men det är jag, det. Det är fritt tänkande om henne.
      Soligt här! Kram!

      Radera
  2. Löfbergs Lila hör ju till favoriterna här, kan förstå att det luktar kaffe där, gott gott.
    Jo, nu är vi inne i Oktober, det är snart jul nästan ju. ;)

    Ha en fin söndag.

    SvaraRadera
    Svar
    1. "Nu är det jul igen..." men än så är det långt till påska, haha...
      Fin söndag till dig!

      Radera
  3. Kvinnan på bilden är kanske urmodern, moder Svea 🇸🇪
    Fotbollsbussen var ju bäst ⚽️
    Hur var festen igår?
    Ha en skön söndag kram åsa

    SvaraRadera
    Svar
    1. Festen var supertrevlig och vi fick bra info av en munskänk om vinets historia.
      Kram!

      Radera
  4. Trevligt se bilder/skyltar från "min plats på värmlandsk mark". Skulpturen med ett leende gjort i bohusgranit kan se grotesk ut och titeln Med et leende - det där leendet är underfundigt och knappt synligt. Skulprören är rysk -svensk och er bosatt i Fjällbacka gift med en svensk skulptris. Jag har nu passerad henne flera gånger under tiden jag bott här från 2020 - och visst döljer sig ett leende. Hon är så långt från skönhet, men jag gillar henne. Inte alla är granna sylfider. Kaffet från Löfbergsskrapan driker jag varje dag - Kharisma - och doften när vinden ligger på är ljuvligt. Jag bor på andra sidan Pråmkanalen. Huset bakom bussen er ett av region Värmlands byggen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så fint du bor, där i Herrhagen, Tove!
      Jodå, jag gick förbi Regionens hus bl.a. och tog en eftertänksam promenad. Min yngsta jobbar i Karlstad och maken hennes renoverar träbåtarna i Inre hamn och har lite chefsjobb med det, stortrivs.
      Jättefina områden där runt hamnen, skulle vara kanon att bo där. Nära till allt.

      Radera
    2. Hoppsan, jag missade visst skriva mitt hamn men det gick ju fint ändå :-)
      Tove

      Radera
  5. LillaSyster2023-10-01 18:49

    Bra att du fick upp kameran och fotade fina bussen. Du kommer garanterat att få pluspoäng idag av BP =)

    SvaraRadera
  6. Karlstad är en väldigt fin stad. Å såååååå nyfiken jag blev nu när jag såg bussen där. Vad gjorde nåt av landslagen i Karlstad? Så gulligt av dig att tänka på mig då. Har nog "tjatat" ofta om fotboll på min blogg;-) LillaSyster har rätt - extra pluspoäng till dig där:-)
    Doften av Löfbergs Lila måste vara underbar. Hoppas att där finns ett café som man kan besöka och avnjuta en kopp Löfbergs.
    Kvinnoskulpturen är absolut gräslig. Tänker på en kvinna som är drabbad av cancer - nej usch så hemsk den är. Ja, jag vet att smaken är som baken...
    Texten på kalenderbladet för Oktober - smart och fyndigt:-)

    Tusen tack för en toppen Skyltsöndag och länkarna:-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det kan ha varit någon regional utbildning för ungdomar? Jag bara gissar.
      Jag har Löfbergs i mitt kaffeförråd.
      Tack för din kommentar!

      Radera
  7. Jättefina skyltar från solen i Karlstad! Kul med en landslagsbuss, såklart tänker man på BP!
    Ha en fin start på veckan!
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, ett riktigt BP-inlägg 😂
      Kram

      Radera
  8. Trevliga bilder och tillika fina skyltar från en fin stad; Karlstad
    Har fina minnen härifrån och både skulpturen , "kaffebyggnaden" och Stella Polaris har jag sett på plats. Trevligt att via dig nu komma tillbaka hit.
    Varm kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Fint och vackert i Karlstad, jag håller med.
      Varm kram!

      Radera
  9. Snyggt skyltat som vanligt hos dig.
    Ja, nu vänder vi blad och säger hej till den andra höstmånaden!

    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, nu är det oktober, så är det. Men dagen idag var underbar!
      Kram!

      Radera
  10. Bra bilder du fått ihop .-)
    Bra att man alltid är redo för att fota ,-) Kul skulptur! Och Oktober med tidsfrågan, klockrent! ,-) Ha det fint KRAM Primrose ,-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo, jag försöker. Men idag missade jag ett motiv. Det går inte att hinna med att gräva i väskan när bussen kommer, haha.
      Kram!

      Radera
  11. Du måste vara med sola i Karlstad ja :) Härlig skyltning du bjuder på :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack, ja sola i Karlstad gör nog sitt till.

      Radera
  12. Vilka fina skyltar, skulpturen har jag missat då jag besökt Karlstad! Hon ser lite ledsen o frusen ut tycker jag. Ja snart är vi om inte dagvilla så tidsvilla, elände med denna omändring av tiden.Fotbollsbussen var riktigt maffig!
    Ha en fin vecka

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack anonym, kan inte lista ut vem du är.

      Radera