fredag, april 05, 2024

Färgsprakande fredag i festlighet

Dagens bilder är nya och fräscha för veckan. Måndagen (annandag påsk) här var nog den dag i veckan som hade mest färg och vår i sig. På tisdagen kom sen snöovädret och kaoset. Så det var tur att vi (dotter Jessica och jag) tog denna biltur ut till Resville, Sveriges vackraste hôla, redan på måndagen. 

HÄR kan man också läsa lite rolig historia om namnet, som år 1330 skrevs som Rhediswelli, som betyder mansnamnet Rhedir och wälle, som är vall eller fält.

Här är ännu vackrare när grönskan har kommit, men det var så roligt att komma hit ut igen. Jag har nog inte varit här sen jag körde bil själv och det var 2017.

Ett kvarnhjul efter en av de gamla kvarnarna. Det har funnits inalles sju kvarnar.

Vår äldsta dotter och jag. Det var soligt men det blåste snåla kalla vindar.

Det fick bli bubbel när vi kommit tillbaka hem till mig. Så festligt och roligt!

Den första middagen, som vi lagade tillsammans. Det var chili con carne, en rätt som jag gjorde mycket förr i tiden. Nästa dag lagade vi dillkött, sås och potatis, mums filibabba.

Det är LillaSyster som har uppfunnit färgspraket och jag gjorde så gott jag kunde.

Igår var jag på bio med en väninna och såg "Den sista resan" om far och son Hammar. Intet öga var torrt och så helt underbart rolig.

Trevlig fredag och jag ska till en nyöppnad salong, som kallar sig Salong Lyx, och få fina fötter och händer!

Ljus och Kärlek 🙏🏻

24 kommentarer:

  1. LillaSyster2024-04-05 09:36

    Vilket fint sprakande och kärleksfullt inlägg med din dotter. Då sitter du snart i en skön stol och blir ompysslad. Ha en bra fredag! Och tack för att du vill vara med.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Japp, det var en skön stund i stolen med fötterna. Värre med naglarna, där det slits i min arm, haha. Men naglarna blev fina. Kram!

      Radera
  2. Kärlekssprak helt enkelt. Så fint Gerd, jag gläds med dig. Chili con carne...tack för tipset, det är längesen jag lagade det.
    Ha en fin fredag!
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Absolut massa kärlek. Rätten smakar väldigt bra. Kram!

      Radera
  3. Finfina dagar❣️härligt❣️och så lite lyx som avslutar veckan.
    Jag hoppas Jessica slapp köra i stökigt väder… kom vintern tillbaka även i Dina trakter?
    Kram åsa

    SvaraRadera
  4. Vilka härliga dagar!!! Fina bilder! Ha en trevlig helg! Kram Susjos ❤️

    SvaraRadera
  5. Så fina dagar med dottern!
    Bra att du torghandel om dej! Jag är så dålig på det. God kväll! Kram

    SvaraRadera
  6. Så fint med dottern på besök och jag förstår att ni har haft trevliga dagar tillsammans. Mysigt med ytflykt och sedan gemensam matlagning.

    Nu önskar jag en god fredagskväll!

    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vi hade det jättegott tillsammans. Så glad, för det är inte så ofta som vi kan ses.
      Tack och kram!

      Radera
  7. Trevligt sällskap och god mat!

    SvaraRadera
  8. Så fint med besök och så även att göra trevliga saker tillsammans. Och en trevlig utflykt är också roligt att göra. Önskar dig en fin helg och bra start på veckan. Kram /Ditte Svårt att kommentera

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, allt blev bra! Så roligt, tyvärr alltför sällan pga avstånd. Så roligt med en biltur när jag inte har bil/får köra själv.
      Kram!

      Radera
  9. Chilli con carne var lite av en favorit här förr, kul att ni fick laga rätten tillsammans.
    Den filmen vill vi också se nån gång, riktigt rörande film har vi förstått.

    Ha nu en fin lördagseftermiddag Gerd. ❤️

    SvaraRadera
    Svar
    1. Men visst är rätten god! Och så roligt att laga tillsammans. Dubbel glädje.
      Tack och detsamma!

      Radera
  10. Trevligt inlägg. Ha en fin lördagskväll.

    SvaraRadera
  11. Bubblet har fått fina glas - ser jag :)
    Och våren är längre hunnen hos dig än hos oss. Här snö och växlar mellan minusgrader och ett par plus.

    SvaraRadera
    Svar
    1. När jag skrev så hade vi massor av snö. De våriga bilderna var ifrån annandag påsk.

      Radera
  12. Det var den blåaste himmel jag skådat på länge, och de vackraste leendena från mor och dotter som verkligen lyste upp fredagen!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tackar! Ja, vi kände oss lyckliga båda två!

      Radera