fredag, april 12, 2024

FĂ€rgsprakande fredag đŸŒșđŸŒŒđŸ„€

Idag har jag lite fÀrgsprakande i bloggen i motsats till grÄvÀdret med mestadels hundra procent mulen himmel. Men sÄ, rÀtt vad det Àr, kommer nÄgra solstrÄlar ÀndÄ, i detta aprilvÀder.

Temat hittade jag hos LillaSyster.

En till bukettbild och en dag senare. Den stÄr till sig bra.

HÀr kokade jag soppa pÄ en spik. Bara ett infall att göra en helt vegetarisk sÄdan av billiga grönsaker i ett flak svinnsmart. Kul att mixtra sjÀlv efter eget tycke och smak, det brukar bli gott.

Idag ska jag ivÀg med en grupp ideella till Tolsjöhemmet och medverka med vad jag kan. Vi sjunger och fikar med de gamla och sÄ fÄr de lite gudstjÀnst ocksÄ. Det Àr svenska kyrkan som Äker ut till ett Àldreboende i nÀrheten varannan fredag och piggar upp. Jag har varit med en gÄng tidigare. Denna gÄng ska vi börja med lunch, sÄ dÀr flyger nÄgra timmar ivÀg, men sÄ tacksamt och roligt.

Hej svejs i lingonskogen med mycket ljus och kĂ€rlek đŸ™đŸ»

22 kommentarer:

  1. En fÀrgsprakande bukett som pryder sin plats och Àven fÀrgsprakande i grytan.
    Det lÄter som vÀldigt trevliga planer för dagen. Dessutom sÄ behöver vÄra Àldre omvÀxling i sin tillvaro. Ibland blir det nog inte sÄ mycket av det.

    Kram och god fredag!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, sÄnt Àr uppskattat sÄ jag tÀnkte ocksÄ att jag tar pÄ mig lite klÀder med fÀrg, piggar upp, ja för den delen, jag brukar nog ha mycket fÀrg pÄ mig alltid.
      Kram!

      Radera
  2. LillaSyster2024-04-12 11:28

    Tack för spraket! Koka soppa pÄ en spik blir alltid en ny god matrÀtt. Ha det sÄ kul med lunch och sÄng =)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag gillar sÄnt, testing testing.

      Radera
  3. Hoppas solen stannar kvar hos dig. HÀr har det varit en vÀldigt fin förmiddag.
    Ha en fin helg!
    Kram, Ingrid

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag fick gÄ till busshÄllplats i spöregn, ingen hit, men bra sen! Kram

      Radera
  4. Men sĂ„ hĂ€rliga fĂ€rger i din bukett :) Även soppan pĂ„ "spik" ser vĂ€ldigt aptitretande ut, hoppas den smakade toppenbra!
    Önskar dig en hĂ€rlig fredags eftermiddag/kvĂ€ll!
    Kram

    SvaraRadera
  5. Koka soppa pĂ„ en spik 😋 idag skulle jag gĂ€rna satt mig vid dukat bord ☺️
    FĂ€rg Ă€r ju nĂ„got jag anser symboliserar Dig❣️
    Trevligt för de Àldre att fÄ lite omvÀxling i vardagen.
    SÄng och musik verkar vara nÄgot de flesta uppskattar.
    Ha en fortsatt fin fredagskvÀll kram Äsa

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det var lyckat med andakt och sÄng pÄ hemmet! De gamla var sÄ nöjda och dÄ blir man sjÀlv nöjd och glad!
      Kram

      Radera
  6. SÄng och musik Àr aldrig fel för alla Äldrar, hÀrligt! Fint fÀrgsprakande i din blogg idag ocksÄ! Trevlig helg, Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. HÀrligt hÀrligt! Det blev kanon idag. Go helg till dig! Kram

      Radera
  7. En grönsakssoppa fungerar verkligen ibland, precis som du skriver, att blanda ihop det efter eget huvud Àr vÀl det roligaste och bÀsta kan jag kÀnna.

    Bra dÀr, sÄng Àr aldrig fel, hoppas allt gick bra Gerd.

    Ha en fin lördag.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack, allt gick bra och Àven denna dag har funkat fint. Kram!

      Radera
  8. BÄde soppan och blomstren sprakar! Jag gillar ocksÄ att hitta pÄ matrÀtter efter vad som finns tillgÀngligt. Gjorde en kycklingsoppa med vita bönor som jag tyckte blev lite smaklös, hittade dÄ en burk pastasÄs med tomat som jag hÀllde i, o jisses sÄ soppan lyfte till oanade höjder!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja men visst Àr det underbart att finna nya rÀtter av ingenting?! Yes.
      Kram

      Radera
  9. Tulpaner Àr ju aldrig fel som FÀrgsprakande-bidrag!
    Soppa pÄ spik passade ocksÄ bra och ser gott ut!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tulpaner och soppa Ă€r en bra komperipossa! 💖

      Radera
  10. Vackra fÀrger bÄde pÄ blomster och soppa. Och visst Àr det sÄ att fÀrg i alla sammanhang piggar upp-
    LikasÄ blev sÀkert de pÄ Àldreboendet uppiggade av att ni kom och underhöll dem.
    kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag Àlskar glada fÀrger, betyder mycket för mig. Ute blÄser ingen sommarvind. Solen skiner men det stormar.
      Kram!

      Radera
  11. Sally sötnos, passande namn! ,-) Kul att ha den fina kontakten!
    HÀrliga tulpaner, hÄller sig fint. Det kan behövas, vi har ocksÄ grÄtt, blÄsigt och regnigt.
    De dÀr lÄdorna gÄr som smör, bra ide ! Soppan ser god ut, har sjÀlv grönsakssoppa till lunch. olkia som vi tycker just dÄ ,-)
    Har nu ny blogg. Enkel men det krÄnglade ÀndÄ, men peppar peppar. adress.
    Hoppas det fungerar. http://litenherre.blogspot.com
    Det blir ju alltid sÄ uppskattat att komma besöka sjunga pÄ sÄnna stÀllen, betyder sÄ mycket! Ni gör verkligen ett omtÀnksamt besök. Mamma blev alltid sÄ glad!
    En fin kommande vecka önskar jag dig! KRAM Primrose ,-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo, jag har varit inne pÄ din blogg, den var fin, sÄ hoppas det gÄr bra för dig nu!
      Kram!

      Radera