måndag, april 22, 2024

SELFIE om krogen

Så är det måndag igen och ny vecka. Jag noterar att det är en hel del fler aktiviteter nu än den gångna veckan. Men mina "lediga" dagar har utnyttjats till befriande pärmutrensning, klädbortskänkning, likaså en del skor. Rotat en del i övriga utrymmen för visst har jag alldeles för mycket grejor.

Idag säger jag grattis till mitt näst äldsta barnbarn Wictor som fyller 24 år, hurra 💙

I fredags firade jag lite för mig själv att mitt tredjen äldsta barnbarn Elin klarat C-uppsatsen och således strax är legitimerad sjuksköterska, hurra 💖

 Veckans Selfie-frågor, som Klimakteriehäxan håller i, får mina svar. Det handlar om krogen, ett kul tema.

1. Den rätten äter jag aldrig hemma men gärna på krogen:  Gös med lilla slottsträdgården på Läckö´s potatis och grönsaker. Jag väljer gärna fisk då jag äter ute.

2. Sån är jag som kroggäst:  Jag har aldrig varit besviken, inte den som klagar i onödan.

3. Den "importerade" maten är en favorit: Chèvre, fransk getost.  

4. Den "etniska" menyn upptäckte jag senast: Älskar kryddan Garam Masala i en kycklinggryta.

5. Favoritpizzan! Ost, tomat, skinka, champinjoner och gärna räkor. Jag gillar även musslor men undviker det just på pizza.  

6. Så tänker jag kring dricks:  Jag ger då jag tycker det är förtjänat och då en summa som jag själv väljer.

26 kommentarer:

  1. Ser att dina svar sammanfaller i stort med mina! Visst är det synd om folk som inte upptäckt chèvre ... Gös har jag bara ätit på restaurang, när jag tänker efter. Så gott.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Gös är verkligen gott och det ska tillagas rätt. Oh ja, finns många goda rätter som inte direkt lagas hemma.

      Radera
  2. Tar också ofta fisk när jag äter ute. Har ganska lika svar för övrigt också.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Fisk är ett väldigt säkert kort och det finns många sorters och tillagningssätt.

      Radera
  3. Gös tror jag att jag har ätit en gång och jag minns t o m när. Jag var på en kurs i Västerås 1989 när jag jobbade på Gotlandsflis och då var jag och en arbetskamrat ute och lyxade till det.
    Kram, Ingrid

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ett härligt minne, förstår jag! Kram!

      Radera
  4. senast jag beställde fisk ute var på ett pensionat i Småland där en skulle få Vätternröding. in kommer torskrygg! tre snopna husmödrar stirrade häpet på tallrikarna. vi påpekade nog men var alldeles för snälla. chèvre är väldigt gott på äpple i ugn med lite honung på. väldigt kul att se Malin Mendel laga indisk mat

    SvaraRadera
    Svar
    1. Oj, jag skulle också ha blivit besviken om jag inte fått vätternröding!! Absolut inte likvärdigt med torskrygg, även om det är fint i sig.

      Radera
  5. Fisk är oftast ett säkert kort på restaurang så jag väljer det gärna också. Chevré däremot finns det inte på kartan att jag äter. När det gäller dricksen så tänker jag som du gör. För övrigt är nog pizza min favoriträtt!

    Kram och god måndag!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag vet att du är en stor pizzaälskare! Och att du gillar fisk! Jadå, jag kan äta pizza i sällskap, det är gott, men mäktigt.
      Kram!

      Radera
  6. gillar nejlikor, så fina och tacksamma. Äter ofta fisk på restaurang, nästan alltid gott i Göteborg, fast mest havsfisk här. Åt god Chèvre-våffla med äldsta barnbarn förra veckan. Tolvåringen har lärt mig tycka om indisk kyckling. Pizza äter jag ganska sällan, bra om jag kan dela med någon, orkar inte hel själv.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Klart man äter fisk i Göteborg!!!
      Man får inte lika fin fisk utomlands, det bara är så.
      Jag äter heller aldrig upp en hel pizza.

      Radera
  7. Funderar på ordet Krog… väldans sällan jag gått på krogen måste jag erkänna, finns inte häromkring… kan inte kalla den lokala pizzerian för ”krog” 😅
    Nåväl viss mat är god annan mindre gott och viss mat är icke prisvärt 😜
    Nu har har jag kommit hem från Sjukstugan och ska ta det lugnt en stund, behöver vila mig i form inför onsdagens begivenheter.
    Ha en fortsatt fin måndag kram❣️
    /åsa

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, krog är för mig egentligen ett ställe där det dricks mycket öl. Men i den nuvarande världen är det nog mer att jämföra med restaurang. På en restaurang kan man välja den dryck man vill ha till maten, går även bra med vatten.
      Tack och kram!

      Radera
  8. Äter gärna fisk på restaurang. så okristligt dyrt bara om det är a la carte. V har flera restauranger i närheten som serverar god fisk till lunch. Garam Masala ... det är gott i grytor. Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Fisk är fruktansvärt dyrt, tyvärr. Det är både gott och nyttigt. Kram

      Radera
  9. En räksmörgås att fira med är ju jättefint, gott gott gott. :)
    Inbakade pizzor gillar jag, ciao ciao är ju min absoluta favorit, med oxfilé. :)

    Ha nu en fin måndags afton.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, eller hur? Räkor är suveränt.
      Längesen jag åt en inbakad pizza. Valde gärna det förr.

      Radera
  10. Verkligen värt att fira, barnbarn som fyller år och ett som är snart legitimerad sjuksköterska, GRATTIS till båda!
    Gös låter gott, längesen jag åt, håller med fisk är bättre och säkrar kort när man äter ute! Fast det var så längesen nu.
    Den franska getosten får jag ge ett försök! ,-) Garam Masala får jag testa i en kycklinggryta, kul med nya smaker!
    Intressant att läsa dina svar!
    Ha det jättefint KRAM Primrose ,-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Man ska fira allt som firas kan! Fisk är både nyttigt och gott.
      Kram!

      Radera
  11. Ja, att fira allt som går och att göra det i vardagen också tycker jag om- Visst är det fint att glädjas åt både barn och barnbarn och att fira med dem.
    Ostron äter jag gärna på krogen och i övrigt en hel del skaldjur i variation. Hemma äter jag också gärna skaldjur men då blir det inte den variationen. Chèvre tycker jag om och äter det gärna på krogen som "chèvre chaud" och gör denna rätt även hemma . Och franska ostron äter jag gärna-
    Asiatisk mat tycker jag om , dock är inte den indiska min favorit. Men senast testade jag en restaurang i Stockholm som bjöd på "asian fusion" och där rätterna härstammar från Asien men från olika länder. Har testat förr men denna restaurang var utöver det vanliga.
    Pizza äter jag ibland och vill då gära ha musslor och skaldjur på, men då måste det vara en pizzeria jag känner till. Annars går jag gärna för en vegetarisk variant.
    Dricks? Jodå, om servicen är extra bra. Vill inte betala dricks om jag själv hämtar mat eller dryck.
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Visst ska man passa på att fira! Jag är ingen diggare av havets läckerheter direkt, men räkor, det är mums, och musslor.
      Jodå, indiskt går hem hos mig. Vegetariskt äter jag emellanåt.
      Kram

      Radera
  12. Fisk beställer jag gärna på krogen också, men i min selfie skrev jag något annat.
    När det gäller dricks har jag samma tankar som du!
    Kram

    SvaraRadera
  13. Delar din förtjusning i garam masala, den är smakrik men liksom mjuk i tonen och inte stark utan fyllig. Fisk är verkligen vettigt att välja på krogen jag tänkte bara inte på det. Vi har nog inga fiskrestauranger här i Falun, gick igenom kroglistan när jag skulle svara på frågorna. Men lite nya förslag på krogar fick jag!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Här i stan finns ingen ren fiskrestaurang heller, det är nog mera västkusten, tänker jag. Men dagens rätt innehåller oftast en slags fiskrätt att välja på tycker jag.

      Radera