fredag, september 21, 2018

Mat och dryck

God fredagsmorgon! Nu hoppas jag på ett positivt telefonsamtal från optikern. Sedan får dagen rulla på med inköp av present och förberedelser inför buss- och tågresan i morgon.

 Minnena fortsätter från resan och här var vi i Mutzig i Alsace. Vi åt vår lunch på denna restaurang, samma som jag besökte förra året.

 Mycket mat, skulle jag vilja säga och jag åt inte upp. Det var stor kycklingfilé med något makaronaktigt till.

 Kyrkan i Mutzig. Som höjer sig så fint över hustaken.

 Här har vi förflyttat oss bakåt i tiden (i söndags) till en svensk/norsk/tysk restaurang i Ungstein i Pfalz. Där var jag också förra året. Och förrförra.

En jättegod trerätters middag, mycket vällagat. En del vinglas i detta inlägget, men det får ni stå ut med, haha, det var ju en vinresa (med möe goer mat).

Sååå skönt att kunna sitta ute och äta på kvällen!

Två saker att hålla tummarna för idag. Glasögonen och att resan till Örebro kan genomföras i morgon. Det är klass 2 varning med eventuellt inställda tåg.

💝 Ljus och Kärlek 💝

10 kommentarer:

  1. Så mycket god mat! Jag känner hur snålvattnet rinner till. Mycket vacker blomfägring i förra inlägget. Ha en trevlige helg.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Oh, ja. Jag åt och åt, mycket gott varenda dag. Och väldigt mycket blomster överallt.
      Tack detsamma!

      Radera
  2. Så mycket gott ni åt på resan :)
    Nu håller jag tummarna att optikern kommer med ett bra besked!
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, eller hur? Maten är halva födan.
      Tack för hållna tummar, det gick bra!
      Kram

      Radera
  3. Trerättersmiddagen såg väldigt god ut men kycklingfilén och makaronerna hade varit för bra för mig. För "stabbig" på något vis. Självklart håller jag tummarna för såväl tåg som glasögon. Här blåser och regnar det rejält men jag tror att vi slipper det värsta.

    Kram och ha en god kväll!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Precis så som du, tyckte jag också om maträtterna.
      En tumme är avklarad. Glasögonen sitter på näsan!
      Tack och kram!

      Radera
  4. Står så gärna ut med allt vin du visar:-) Som du säger så var det ju faktiskt en vinresa, så;-)
    Kycklingen var nog "Kyckling Kiev" och makaronerna ser ut som "spätzle", en sydtysk och österrikisk specialitet som faktiskt är ganska god, men som man inte äter varje dag om man vill förbli smal;-)

    Bilderna är suveräna, sol, vin och god mat är en svårslagen kombo;-)

    Hoppas du fick dina glasögon tillbaka. Lagar optikern inte sånt direkt hos dig?

    Ja, åsså håller jag ju såklart tummarna att du kommer iväg till Örebro. Stormen har ju graderats ner till en etta som tur är.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack. Så du kände till den kraftiga maträtten! Jo, den var mäktig.
      Optikern fixar, men de måste beställa en ny skalm först, sedan skruvade de fast den åt mig.
      Jodå, jag kommer nog allt iväg till Örebro.

      Radera
  5. Visst är det också trevligt att både känna igen sig på platser och att se och uppleva en del nytt. Trist med alltför mycket mat. Får jag för mycket på tallriken så kan jag känna att jag är mätt innan jag börjat äta. Men jag vet tysk mat är mäktig och med rejäla portioner.
    Gott vin och god mat - Ja, det var en vinresa. Trevligt!
    Fina bilder som tar oss med på din resa.
    Hoppas nu att din resa i morgon ordnar sig.
    Stor kram från terrassen och +28. Nu behagligt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Japp, det var lite spännande att göra om exakt samma resa. För hur det än är, så är det nya människor och en och annan detalj ändrad i programmet. Så det blev en ny resa ändå. Och mycket trevlig!
      Stor kram från 12 plusgrader!

      Radera