fredag, november 15, 2019

Fem en fredag v46 - Mat

Förr i tiden kunde jag fixa både mina fötter och naglar själv - och även andras. Jag tyckte det var ren avkoppling och egenvård. Men jag klarar inte det längre, så då får jag anlita expertis. Och nu var det högläge, verkligen. Så först, ett par bilder på hovkrafset 😀


Idag den 15:e november, tar jag mig an Elisematildas utmaning! Hon har ställt några frågor om Mat och vill ha svar på dem.
  1. Vad äter du vid stressade tillfällen? Om jag alls ska ha något att stoppa i mig blir det en banan, ett äpple eller en clementin. 
  2. När blev du senast besviken på en måltid? För ett år sedan på flyget till och från Marocko.
  3. Vilken mat eller livsmedel som du av någon anledning inte längre kan få saknar du? Inget.
  4. Vad är något säsongsbetonat du kan äta året runt? Jordgubbar!
  5. Vad beställer du aldrig ute för att du äter det ofta hemma? Husmanskost. De få ggr jag äter ute, då ska det vara något extra.

Stadsparken i Lidköping nu i veckan.


Önskar er alla en fin fredag med ljus och kärlek

18 kommentarer:

  1. En bra fotvårdare är guld värd. Snart är det min tur och det ska bli så skönt. Kram och ha en trevlig helg.

    SvaraRadera
  2. visst är det bra att kunna ta hjälp, nu klipper sonen makens hår, jag har gjort det fyra decennier. Jag saknar inte heller någon speciell mat, man får anpassa sig till förändringar. Jag är också svag för jordgubbar :)
    jag äter gärna husmanskost till lunch ute ibland, när jag tröttnar på min egen mat....

    SvaraRadera
  3. Jordgubbar har flera av oss skrivit.
    Fredagskram!

    SvaraRadera

  4. Jag älskar också jordgubbar. I flera år fick jag inte äta dom, eftersom jag gick på Waran, men nu då jag får det så blir det så sällan, förstår inte det riktigt.
    Jag har aldrig varit till fotvården eller med mina naglar, men kanske borde. Tycker inte om då andra "håller på" med mig. Vet ej vad det beror på. Gillar inte ens att gå till frissan. "Kärringen mot strömmen", heter det så?
    Fina höstbilder.
    Trevlig helg Gerd och sköt om dig.
    Varm kram.

    SvaraRadera
  5. Flygmat blir man nästan garanterat besviken på. Jag har helt slutat betala för det när det gäller korta flygningar på 3-4 timmar.
    Ha en fin helg!
    Kram, Ingrid

    SvaraRadera
  6. flygplansmat blir en ju alltid besviken på. så fina höstbilder du tagit

    SvaraRadera
  7. Tyvärr så tycker jag inte att flygplansmaten brukar vara bra. Den enda gången jag var nöjd var när jag flög till och från Brasilien. Då fick vi mat av mycket god kvalitet.

    Kram och god fredagseftermiddag!

    SvaraRadera
  8. Så skönt att få fötter och en ompysslade. I Peking gick jag varje vecka på fotmassage som då inkluderade axlar och underben samt fötter. Och varannan vecka blev det också pedikyr. Manikyr varje vecka. Här är det inte så många som kan knepet med fotmassage tyvärr. Men jag borde ändå bli bättre på att gå iväg och ta hand o fötterna. I Spanien har jag några duktiga kinesiskor och de brukar jag gå till.
    Vad gäller flygplansmat beställer jag aldrig det utan vi köper med oss hemifrån. På långresor kan den vara betydligt bättre och det brukar finnas ett antal rätter att välja bland.
    Jordgubabr äter jag gärna men tyvärr är de ganska smaklösa när de hemma inte är i säsong utan reser långt. Här i Spanien är säsongen för dem längre, finns inte på sommaren, men är snart nu på gång.
    Önkskar dig en fin fredag.
    Stor kram

    SvaraRadera
  9. Jordgubbar är jag allergisk mot så det äter jag aldrig ;-)

    Fotvård har jag aldrig testat... här omkring är det typ pensionärer som får gå till kommunens fotvård, nån annan utövare finns icke.
    Jag lider ;-) av nagelfobi å mår rent dåligt av när naglar filas å grejjas... min halvsysters ena dotter hade tidigare egen Nagelsalong men nej jag har aldrig aldrig varit dit.

    Jag skulle dock behöva klippa mig, inte gjort det på typ 10 år å håret ser aningen slitet ut ;-)

    När jag läser vad jag skrivit känner jag hur dålig jag är på att ta hand om mig själv å mitt yttre.

    Ha en fin fredag, kram

    SvaraRadera
  10. Fotvård skulle behövas här också, åh vad jag skulle njuta :) Kul att läsa dina svar <3

    SvaraRadera
  11. Svar:
    Det kostar många pengar att få fotvård i Sverige. Det finns olika sorters. Medicinsk fotvård, fotvård med extra nagellackning, fotvård med extra massage osv. Jag brukar ta fotvård med det vanliga krafset och så lackning. Allt tar en timme.
    Jag har inga rabatter utan betalar normalpris.

    När jag var i Thailand med min väninna tog vi fotvård (utan skrapning och lackning) men med tvätt och massage och då ingick även underbenen och axlarna, så underbart efter en het dag ute och man somnade ofelbart. Och det kostade bara 35 kronor. Saknar det.

    Ja, jag vet också att inte alla människor gillar beröring av främmande människor.

    SvaraRadera
  12. Vilka fina fossingar! Jag har fotfobi, gillar inte fötter, bär strumpor året om,,,,,men en gång var jag på fotvård och det var jätteskönt. Men att ha klabbar mellan tårna för att bli fin, nej tack, o ingen skulle ju se mina fina naglar i alla fall!
    Jag håller med dig till fullo om att man vill ha något extra när man äter ute. Jag väljer gärna fisk för jag är inte så duktig på att laga till fisk. Trevlig helg!

    SvaraRadera
  13. Har heller aldrig gjort fotvård, men har förstått att jag har "bebisfötter". Nagelvård däremot gör jag då och då, fast utan lack.
    Flygplansmat ska man aldrig ha större förväntningar på. Kan inte minnas en enda måltid som jag njutit av i ett flygplan. Då tar jag hellre med mig "lyxiga" hemlagade smörgåsar.
    Håller med dig både i fråga 4 och 5.

    SvaraRadera
  14. Håller med, när man väl äter ute så ska det vara lite extra.

    SvaraRadera
  15. Flygplansmat brukar ju inte vara något vidare. Iofs evigheter sedan jag flög... så kanske är det annorlunda idag.

    SvaraRadera
  16. Så tråkigt att få bli besviken på flygmaten. Det är ändå ganska långt man reser och då är maten viktig så klart.

    SvaraRadera
  17. Roligt att läsa hur du tänker med maten. Har sett flera som nappat på dessa frågor, roligt.

    SvaraRadera
  18. Mat på flygplan kan verkligen vara en besvikelse!

    SvaraRadera