fredag, december 27, 2019

Fem en fredag v.52 - Slutet gott

Börjar med några bilder från juldagsmorgonen och julottan.
Vi åkte ett par tre mil norrut, nästan till norska gränsen och till Nössemarks gamla kyrka.


Fantastiska skuggbilder på kyrkväggen.

Idag den 27 december, tar jag mig an Elisematildas utmaning! Hon vill veta hur året varit.
  1. Hur tycker du att året blev? Det har varit roligt och intressant.
  2. Gjorde du vad du tänkt under året? Ja och lite till, såsom resor både utomlands och inom Sverige.
  3. Vad var det sämsta med 2019? Det skedde så sent som på juldagen, då jag bet av en hel tand.
  4. Vad kommer du minnas mest? Barnbarn som gått ut festliga 9:an, barnbarn som tagit studenten, veckan i Danmark med barn och barnbarn, ett par dagar i Vadstena med dottern, besökt seminarium om organdonation i Riksdagen och alla möten med nya människor.
  5. Hur avslutar du 2019? Det beror på vad tandläkaren gör på måndag morgon. Kanske har jag ont i munnen. Men jag tänker vara i hemmets lugna vrå och koppla av med TVn och en bingolott. Och känna stor tacksamhet.
Jag önskar er alla en fin fredag med ljus och kärlek!

12 kommentarer:

  1. Dina julottebilder påminde mig starkt om min barndoms juldagsmorgnar!
    Så skönt ändå att det värsta som hänt är en avbruten tand ... Gott nytt år!

    SvaraRadera
  2. Vad skönt ändå att du fick tid hos tandis såpass snabbt. Håller tummarna att det går bra och blir smärtfritt så du slipper tandvärk efter behandlingen!

    Kyrkan är verkligen vacker och vad stämningsfullt med all fin belysning :-)

    SvaraRadera
  3. Dina svar indikerar att det har varit ett bra och innehållsrikt år för din del. Hoppas tanden går att åtgärda på ett smidigt sätt.

    Kram och ha en fin fredag!

    SvaraRadera
  4. Låter som ett bra år för dej! Förutom tanden då, men det är snart fixat!
    Ha en skön fredag!
    Kram

    SvaraRadera
  5. Kul att läsa dina svar Gerd och det ser ut som om vi båda är ganska nöjda med 2019. Nu får vi hoppas att 2020 blir ännu ett bra år med många blogginlägg och trevliga kommentarer.
    Och så hoppas jag att tandläkaren är snäll mot dig.
    Ha en fin helg!
    Kram, Ingrid

    SvaraRadera
  6. Du har haft ett fint år <3 Jag saknar att åka till julottan men jag vet inte varför det inte blir av. Varje år tänker jag att nästa år...DÅ ska jag dit! Jaja, vi får se hur det blir :) Ha en fortsatt fin avslutning på året!

    SvaraRadera
  7. julottan var högtidlig förr i tiden när den började riktigt tidig. ofta var
    det snö också. mycket folk i kyrkan och de fina gamla psalmerna. skinksmörgåsen när en kom hem

    SvaraRadera
  8. Verkligen vackra bilder på Nösssemarks kyrka.
    Och visst är det fint att tänka tillbaka på det gångna året och sedan ta sats in i det nya. Och ett bra och omväxlande år har du ju haft och på olika sätt.
    Trist med tanden men skönt att du så snart fick tid för att ordna till den.
    Stor kram och trevlig kväll.

    SvaraRadera
  9. Fantastiskt fina bilder från Nössemarks kyrka.

    Förstår att du var riktigt nöjd med 2019. Du gjorde ju hur mycket som helst och det mest varierade aktiviteter.

    Suveränt att tandläkaren kunde erbjuda en tid så snabbt så att du blir "nyårsfin" i munnen. Här blir det heller inga stora utsvävningar, men det ska bli intressant hur kommunen kommer hantera fyrverkerierna i år. Ja, privatpersonerna också för den delen, då man nu måste söka tillstånd för "raketerna".

    SvaraRadera
  10. Låter som att du haft ett bra år. Härligt! Usch för att bita av en tand, hoppas det går bra hos tandläkaren.

    SvaraRadera
  11. Du lever ett innehållsrikt och omväxlande liv.
    Tråkigt med tanden... så jäkla onödigt, men det är bara att "gilla läget" och hoppas på det bästa.
    kram

    SvaraRadera