torsdag, januari 23, 2020

Ett ljud som gör mig irriterad

Det känns som vår i lekparken i stadsträdgården!


Igår var det upptakten till In Chorus. Jättetrevligt att träffas och sjunga ihop igen. Vi fick fyra helt nya sånger och så vårterminens schema. Idag besöker jag tandläkaren för en vanlig bokad undersökning. Det är mycket nu med hål att stoppa pengar i.

Orsakullan vill idag veta om ett ljud som gör mig irriterad.
Svar: Jodå, det finns sådana. Det värsta numera är när de borrar i lägenheterna. Sen kommer det obestämda dunket från Folkets park, där som ljudet lyckas svänga in på min gård och rakt utanför sovrumsfönstret 😀 På tredje plats min Tinnitus (som jag oftast "tänker bort"). När jag bodde i villa, så stod högst upp på listan, när grannen körde med motorsågen tidig söndagsmorgon.

Idag håller jag i hatten, för det kommer att blåsa upp än mer. Lite sol och några plusgrader gör denna torsdagen med ljus och kärlek!

11 kommentarer:

  1. Vilken mysig lekpark :D.

    Haha ja du borrande håller jag då med om. Det blir jag helt galen på :-o. Speciellt när det pågår i flera timmar :-o

    SvaraRadera
  2. Jag håller så med om borrande, så jobbigt ljud ju. Särskilt när man kör med slagborr och det dånar i hela huset.

    SvaraRadera
  3. För min del kommer nog tinnitusen på första plats, den är ju liksom med hela tiden (även om jag också kan "glömma" den emellanåt). Men visst finns det många fler irriterande ljud också. Som när grannens hund tvärs över gatan får tokanfall och skäller timvis i sträck. Fast hon har vuxit till sig nu, Vicky, så det händer inte lika ofta som förr.

    Ha en fin dag i blåsten!

    SvaraRadera
  4. Trevligt med kören! Men lite mindre trevligt med dess"hål" dit pengarna rinner iväg-
    Vad gäller ljud håller jag med dig men blir också störd över de som pratar i mobiler högt i det "offentliga rummet" .
    Har blivit mycket mer känslig för ljud de sista åren.
    Stor kram och trevlig torsdag. Och håll i hatten!

    SvaraRadera
  5. Vilken mysig lekpark!

    En del ljud stör helt klart mer än andra. Själv blir jag mycket irriterad över att ofrivilligt tvingas lyssna på andras mobilsamtal. Tack och lov så har jag förmågan att kunna tänka bort många ljud.

    Kram och god torsdagskväll!

    SvaraRadera
  6. Vi har haft en rätt fin dag, men kyligare än senaste tiden. Jag var ute en vända på förmiddagen och det var riktigt drägligt.
    Tinnitusen kan verkligen vara irriterande. Jag blir så trött på att aldrig få höra tystnaden.
    Kram, Ingrid

    SvaraRadera
  7. tidigt på söndagsmorgon vill man ha det tyst

    SvaraRadera
  8. Ack ja, denna tinnitus, som tur är det ju så att man ibland kan tänka bort den helt enkelt, annars skulle man bli galen! Fick tinnitus i mars 1996, tänk att jag minns det så väl!
    Värst hör man den när det är extra tyst, som uppe på landet , hm.
    Hoppas du inte blåste bort i blåsten!
    Sov gott och ha en trevlig fredag!

    SvaraRadera
  9. Figurerna i lekparken är ju sååååå fina. Ovanliga!

    Brukar ju säga "det drabbar ju ingen fattig" när pengarna försvinner till tandläkaren eller bilreparationer med mera". Det må stämma, men man skulle ju hellre stoppa pengarna i lite roligare hål om man säger så.

    Har också tagit med borrar i mitt svar. Det som störde mig förr var nog att hantverkarna började borra klockan sju på morgonen (tillåtet från kl. 8 här), men just verkar ingen hålla på med renoveringar, så...

    En av mina före detta chefer drabbades av tinnitus, och han berättade hur det kändes. Kan inte ens föreställa mig hur du och Susjos har det, för just tinnitus måste man nog tyvärr uppleva för att kunna förstå, ngefär so migrän.

    Toppen dock att du ändå kan sjunga i kör:-)

    SvaraRadera
  10. Trodde jag skulle kunna kommentera i Din blogg från min mobil,
    ja jag gjorde två tappra försök både igår och i onsdags men ser ju att ingen kommentar "kommit fram" ;-)
    märkligt då jag kan kommentera hos BP,
    men när jag testade i min egen blogg så kan jag icke kommentera via mobilen hos mig själv heller så Du å jag måste ha nån annan blogginställning för mobilkommentarer än BP... om man nu kan ha det?

    Jättefin lekplats.

    Tinnitus och tandläkarborrar ;-) ja huvva.

    Tror tinnitus är väldigt vanligt, eller så är det då man själv är drabbat hör man oftare att andra har samma åkomma.

    kram

    SvaraRadera
  11. Usch ja när dom borrar kan ju reta gallfeber på en :) ha ha ha eller bankar , men va roligt att ni drar igång igen :) hoppas det blir bra då :) ja våren är inte så långt bort ..men vi kommer få sol snart mkt snart kram på dig fina Gerd <3

    SvaraRadera