onsdag, februari 19, 2020

Vem har tummen mitt i handen?

Igår cyklade jag fram till centrum i blåsten. Men det var strax före elva och solen glimtade fram mellan molnen. Jodå, jag skulle besöka tandis, för vad jag trodde, ett avtryck.

Möttes först av en tandsköterska som frågade om jag ville ha bedövning? Varför? Jo, tandläkaren skulle rota i tandköttet för att bygga upp ett stift till porslinskronan, som skulle beställas (från Kina, tror jag). Självklart tog jag bedövning, där sticken inte kändes ett dugg. Sedan scannade sköterskan min vänstra tandrad både uppe och nere, i stället för att göra avtryck. Efter det att tandläkaren byggt upp stiftet scannades tandraderna igen. Vad häftigt! Jag tog kort på detta, men jag ska bespara er mina tänder 😀 eller?

Just detta besök tog lång tid men ryggen klarades. Dock blev jag öm i axlarna och i tandköttet efteråt men det är inte så konstigt. Så fick jag en provisorisk krona - inte ett bandage nu - så det ser OK ut och nästa gång blir det bara montering, som går snabbt.
Tandvårdspersonal av idag är fantastiska, eloge!

Ett par bilder från "älva" Lidan.

Frågan idag är om jag har tummen mitt i handen?
Det beror på vad det gäller. Med detta uttryck menas att man är opraktiskt lagd. Kanske jag har en hand av varje? Jo, för jag kan fixa rätt mycket med envishet, har ingen att ropa på. Just nu har jag installerat om skrivaren som hade bestämt sig för att inte scanna mer och hokus pokus, nu är den super igen!

Hittade ett foto i pappersalbumet från resan till Los Gigantes 1998 som jag scannat nu.

Det är Orsakullan som håller i temat "Februari 29 dagar".
Körövning till kvällen. Ljus och kärlek!

7 kommentarer:

  1. Tummen mitt i handen? Nej det tror jag inte att jag har. Jag är faktiskt ganska händig med både det ena och det andra, eller också beror det på att jag inte räds att försöka.
    Fint foto av dig!
    Kram, Ingrid

    SvaraRadera
  2. Huvvaligen... Skummade lite snabbt genom tandläkardelen, tycker det är otäckt med tandläkare. Hoppas allt gick bra!

    Opraktiskt lagd... Ja, det är jag nog. Har andra kvaliteter istället. Undrar bara vilka. Haha!

    Duktigt jobbat med skannern och vilken fin bild på dig!

    SvaraRadera
  3. Så skönt att ryggen klarade av tandläkarbesöket.
    Vi är nog bra på olika saker men jag vägrar att tro att någon har tummen mitt i handen. Många gånger handlar det i stället om att man inte ger sig tid eller vågar att försöka. Kan vara bekvämare om någon annan gör det.

    Kram och ha en fin dag <3

    SvaraRadera
  4. Tummen mitt i handen handlar oftast mer om okunnighet, man vet helt enkelt inte hur saker ska utföras.

    Att installera en skrivare har jag aldrig gjort... har inte behövt göra det än så länge. Men bra kvinna reder sig själv och könet har inte så stor betydelse, vi är alla människor.

    kram

    SvaraRadera
  5. Fint att besöket hos tandis ändå gick så bra. Men jag förstår att du hade ont efteråt. Men visst kommer detta att bli jättebra.
    Vad gäller tummen mitt i handen beror det för min del på vad det handlar om. Det varierar rejält.
    Stor kram och trevlig kväll

    SvaraRadera
  6. Det är inte bara tandvårdspersonalen som är fantastisk utan den"nya" tekniken också. Så hade man knappast gjort för 30 år sedan om man säger så. Helt otroligt.
    Antar att det var en tandkirurg som tog sig an dig. Även sådana fanns inte när vi var unga/yngre. Det var verkligen inte bättre förr, inte vad gäller tandvård i alla fall. Å om du vill visa en röntgenbild av dina gaddar, gärna för min del. Jag gjorde det ju också för nåt år sedan;-)

    Jättefina bilder fån ditt älskade Lisch, som väl också visade upp en klarblå himmel och ingen blåst idag.

    Gillar bilden på dig. Inte bara att du är dig väldigt lik, du sätter också benen/fötterna på samma sätt när någon tar kort på dig. "Old habits die hard", riktigt roligt.

    PS. Så du skannar in gamla bilder. Min gamla chef Håkan gjorde också det innan han kom på att det var enklare och mycket snabbare att fota av bilderna. DS.

    SvaraRadera
  7. Bra att det gick bra hos tandläkaren ... mycket har blivit bättre med nya tekniker.
    Fina bilder från din stad ... mycket vatten i Lidan nu - och en jättefin bild på dig. du är dig väldigt lik!
    Detta med tummen mitt i handen varierar nog med vad man har för intressen, men jag är oduglig med alla slags handarbeten, så där har jag verkligen tummen mitt i handen :)
    Kram

    SvaraRadera