söndag, april 12, 2020

Skyltsöndag Påskdagen 12 april - sill

 Hej och hå, då flög denna mörkhyade kärring till väders för att samla ihop flocken inför kartongen i morgon.

Jag tror faktiskt att mina påskkärringar har 25 år på nacken, inköpta från någon som tillverkat dem i Ed i Dalsland, när jag bodde där.

Från en promenad vid tidigare tillfälle. 
Några huslängor på mitt område är bostadsrätter och de har inga låsta skal, alltså kodlås, men däremot inglasade balkonger!

Bilder från elljusspåret.

Jag klämmer in en bild från vårt sjukhus här i stan från i mars. Jag blev tillsagd att det är förbjudet att fota sjukhus, men så såg jag en annan lägga ut tält i sin blogg, så då tänkte jag, sjutton också, lite olydig sådär... På skyltarna står "Avlämning sjukhusbesök" inga personer syntes.

Min lilla påsklunch. Det blev inte införskaffat någon snaps. Jag hade tänkt mig den fina Läckösnapsen, utan jag hittade en souvenir Wachauer Birnenschnaps i skåpet. Den gick åt 😂 - hela.

Jag har just bjudit på söndagens skyltutmaning. Denna mest roliga utmaning, som förvaltas så perfekt av vår bloggvän BP 😀

Orsakullan undrar om jag ätit sill under påsken. Svar, jaadå! Älskar sill!
Det är Orsakullan som håller i temat April 30 dagar.

En mycket annorlunda påsk, mycket ensam, utan sociala kontakter. Påsken brukar ju stå för mycket kyrkligt, men blev helt körlöst.
Ljus och Kärlek

16 kommentarer:

  1. Jag njuter för fulla muggar av dina kärringar!!
    Sill och potatis har även ätits i denna hemkarantän. Synd att du missar din årliga körträff=/
    Ja, minst sagt en annorlunda Påsk��
    Ta hand om dig ��
    Kram

    SvaraRadera
  2. Dom är ju huuur fina som helst dina kärringar! :-)
    Visst har det blivit en annorlunda påsk i år. Vi brukar vanligtvis träffa många vänner då många kommer hit och firar Nu blev det inte så...

    Hoppas du får en fin påskdag - din påsktallrik såg god ut, kanske en repris idag? :-)

    SvaraRadera
  3. Ja, nog är det en annorlunda påsk och jag glömde att jag faktiskt har en liten skvätt Skåne i kylskåpet, ja jag hade ju kunnat ta mig en "lille en" till sillen. Fast det är väl inte försent ännu!
    Ha en skön påskdag!
    Kram, Ingrid

    SvaraRadera
  4. Ovanliga påskkärringar, så fina ,-)
    Fint område. Visste inte att det var förbjudet att fota sjukhus, är det människor framför sjukhuset som är förbjudet att fota? Gissar jag.
    Ja en annorlunda Påsk.
    Ha det jättefint Och Glad Påsk ,-)
    KRAM Primrose ,-)

    SvaraRadera
  5. Så fina dina påskkäringar är. Och jag tror de gillat att vara ute på vift.
    Här är det inte förbjudet att fotografera sjukhus och jag är inte alls säker på att det är så. Fotoförbud råder i princip bara om det är ett skyddsområde. Och med tanke på alla sjukhus som är med på tv verkar det inte vara förbjudet alls.
    I vårt hus har en del glasat in sina balkonger men vi kan inte göra det eftersom vi inte har något tak över. Alltså ingen annan balkong över oss. Och tak kan man inte fästa.Men vi har låtit sätta upp plexiglas som vi kan dra upp en bra bit om vi vill. Och det hjälper mycket om det blåser.
    Visst är det en annorlunda påsk i år men jag har här sett många träffas över generationsgränserna utomhus på påskkalas. Till glädje vad jag sett och med avstånd.
    Önskar dig en så bra påskdag som möjligt.
    Stor kram

    SvaraRadera
  6. Ovanlig påsk med tanke på att många sitter helt ensamma,
    påsk är ju annars en social helg då många familjer samlas.

    Någon sill har vi icke ätit... däremot ägg :)

    Jag vet inte hur långt ifrån Du bor Dina barn men kanske kan Ni träffas och gå en promenad och fika tillsammans utomhus? Utan närkontakt... jag brukar titta in hos min mor nån gång per vecka, vi står typ två meter från varandra utomhus och det funkar ju, vi kan till å med dricka kaffe ihop då vi sitter utomhus.

    kram

    SvaraRadera
  7. Mums med sill och ägg, det har jag också ätit.
    Och ja, jag la ut en bild på tältet vid intensivakuten på mitt sjukhus, tror inte det är förbjudet?
    Verkligen lustiga påskkärringar du har, de är så fina!
    Får se om jag får nån bra bild på mina påskkärringar!
    Ha det fortsatt gott denna annorlunda påskhelg!
    Varm Kram!

    SvaraRadera
  8. Åsa: Jag får skriva här att mina barn bor så långt bort för att bara komma och ta en promenad och en utefika, så det begär jag inte. Den längst bort har 45 mil ToR. Den med kortaste avståndet har 25 mil, de andra har 32 resp 34 mil.
    Kan jag inte begära. Nej, det tar vi igen en annan gång. Tack för tanken, kram.

    SvaraRadera
  9. Ja, den här påsken blev inte så som det brukar vara ... tror ännu mer för dig som är kyrkvärd och körsångare ...
    Dina påskkärringar ser mysiga ut - inga häxor där inte!
    Din påsktallrik ser kalasgod ut!
    Har aldrig hört att det är förbjudet att fota sjukhus ... då har jag varit olydig många gånger!
    Ha en fin fortsättning på helgen!
    Kram

    SvaraRadera
  10. Jag gillar dina påskkäringar! Och ordning har du på dem också, lydiga och snälla som bara den med tanke på att en av dem samlar in de andra för att de ska återbördas till lådan de bor i.
    Den här påsken går till historien. I år får vi alla sitta där vi sitter och vinka till våra nära och kära via skype eller på annat sätt.
    Men självklart, det måste så vara just nu.
    Var rädd om dig!

    God fortsättning på det som är kvar av påsken!

    ps. Varför skulle man inte få fotografera sjukhus egentligen? Jag har fotograferat vårt många gånger och ännu står det kvar där det står ;)

    SvaraRadera
  11. Men åh så fina påskkärringar du har :) Jag får vara kärring själv, det funkar det också ;)
    Ha det fortsatt fint i helgen <3

    SvaraRadera
  12. Det var en sköterska som kom som en blixt när hon såg att jag fotade sjukhuset. Det är förbjudet, sa hon, du måste radera bilden!
    Jag blev så snopen, för jag har fotograferat vårt sjukhus många gånger, det är så tjusigt på den gamla delen. Nej, det var nog hysteri.

    SvaraRadera
  13. Den påskkärringen var inte så dum den heller. Å då jag aldrig sett en mörkhyad påskkärring irl så var det premiär för mig här.

    En sak jag aldrig förstått är varför man vill glasa in balkonger. Jag menar de flesta som har det i mitt bostadsområde använder det "extra rummet" som förråd under vinter. Under sommaren kan man visst skjuta upp glasskivorna, men det känns som en bastu ändå. Nej, aldrig. Markis däremot är en helt annan sak.

    Har sett fler som lagt upp bilder från sjukhustälten utanför olika sjukhus. Förstår inte att man inte får fota dom. Tv visar dom ju också. Självklart fotar man inte patienter när de "avlämnas". Å Avlämning låter som paket, vilket ju kanske stämmer "vårdpaket" alltså.

    Vad gäller din snaps så gäller väl "man tager vad man haver", å päronsnaps, ja, varför inte. Hoppas den gick ihop med sillen;-)

    Tusen tack för en toppen påskskyltning och länken:-)

    SvaraRadera
  14. Det blev läckra skuggor på bilden med 40-skylten.

    Det ser ut att var nya skyltar intill motionsspåren.

    Ja, det är en annorlunda påsk men tur då att vi har våra bloggar. :-)

    SvaraRadera
  15. Ja en annorlunda påsk, vi träffades ute lite granna med barnbarnet. Känns mycket annorlunda förresten att inte kunnas umgås liksom. Kul att du ställer upp med skyltar.

    SvaraRadera
  16. Så fina häxor du har!
    Och vilken god mat!
    Du gör verkligen det bästa av situationen.
    Kram!

    SvaraRadera