torsdag, juni 04, 2020

En värld i lila och min barndoms somrar

Idag kör jag med enfärgat, eller en värld i lila - mot en klarblå himmel, kanske man kan säga.

Jag är inte såpass blomkunnig så jag vet vad dessa växterna heter, men det vet säkert någon annan! Jag tycker de liknar blommande gräslök i stort format!

Här var det något annat småaktigt, fotograferat på låg höjd/nivå.

De sista tulpanerna i vår vackra Stadsträdgård.

Och dessa hade slokat för gott.

Idag är det återigen en solig och varm dag. Den får nyttjas till max, för fredag/lördag kommer betydligt kallare väder med regn och det ser jag inte alls fram emot.

Orsakullans frågor:
Berätta om ett sommarminne från din barndom eller ungdom. Eftersom jag var ensamt barn så hade vi ofta fosterbarn eller sommarbarn, så visst hade vi kul. Det fanns mycket att göra i trädgården med att gunga, hoppa hage, pota kula, gå på styltor och cykla. Och så fanns mina lekkamrater i grannskapet. Mamma och pappa hade inte världskoll men det gick bra ändå. Vi åkte alltid en tur upp till Västmanland, därifrån som min mamma kom, och då hängde alla med.
När går skolan på sommarlov hos er? 12 juni är sista skoldag i Lidköping.

Nu väntar frullen på den soliga balkongen! Ljus och kärlek!

12 kommentarer:

  1. Jag vet inte heller vad blommorna heter - har lärt mig det en gång men glömt bort. Fantastisk stadsträdgårdsmästare ni måste ha där i Lidköping som har skapat så vackra rabatter.
    Kram från Ingrid

    SvaraRadera
  2. Musikanta: Ja, trädgården är vida känd! Kram!

    SvaraRadera
  3. Ja man vill gärna ha lite värme här hemma nu men det går inte att påverka ...hoppas du får en fin dag kram <3

    SvaraRadera
  4. Så vackra blommor, har själv undrat vad de heter ,-) Härlig färg som passar bra mot blått!,-)
    Kul med fosterbarn och sommarbarn! Jag var själv ensam barn. Somrarna lekte jag för mig själv, ,-) Då fanns inga andra barn i närheten.
    Härliga bilder och sommaren hade kunnat få vara flera månader längre än den är! Vi har ännu inte suttit på balkongen!
    Ha det fortsatt fint KRAM Primrose ,-)

    SvaraRadera
  5. Haha! Jag tänkte också på bautagräslök när jag såg dom fina blombollarna :-)

    Lät som du hade roliga somrar :-)

    Ha en rolig dag!

    SvaraRadera
  6. Var oxå inne på gräslök... tror det är nån Allium.

    Härlig blomsterprakt :)

    Vädret verkar ostadigt... igår regn och idag lite så där "svensk sommar" ;-) men det ska tydligen regna från å med i morgon till typ nästa vecka.

    Vår nylagda gräsmatta är fortfarande bara jord... inte ett enda grässtrå.

    kram

    SvaraRadera
  7. Härliga sommarminnen med mycket bus och lek. Gillar verkligen alla toner i lila blomster. Man vet tyvärr inte vad denna fina blomma heter. Däremot de svarta tulpanerna har jag här som vårlök. Urtjusiga.
    Trevlig kväll <3
    Kram

    SvaraRadera
  8. Fina sommarminnen från barndomen är det roligt att ha med sig och ofta var det ju väldigt aktiva dagar med mycket roliga saker att göra.
    Visst har vi vackra dagar nu. Väldigt fint väder även här idag så jag har varit ute i några timmar och promenerat bland koloniområdena. Just dessa lila blombollar verkar väldigt populära även här. Hoppas någon vet vad de heter.
    Tack för din vackra blomsterkavalkad.
    Önskar dig en fin kväll.
    Stor kram

    SvaraRadera
  9. Svar: jag har fått veta genom vänner på Facebook att växten heter Allium!

    SvaraRadera
  10. Javisst är det allium, för några år sedan undrade även jag vad de hette och fick svar av de som kunde! Visst är de läckra?
    Man får njuta av det vackra vädret nu, till helgen ska det bli regn ja, även här.

    Svar: ja lustigt nog så sa vi också ” åka till stugan” när jag bodde i Falun. Men här i storstan så säger man ” åka till landet” ;-D
    Ha det gott!

    SvaraRadera
  11. Vilket roligt sammanträffande! Såg din blomma hos en annan bloggare idag och den heter Allium. Men det har du säkert glömt nästa år. För det hade jag. Tycker den är så vacker och tänkte ifjol att jag skulle komma ihåg namnet, vilket jag såklart inte gjorde.
    Det ska bli kul att se vilka blommor/växter som kommer att ersätta bland annat tulpanerna.
    Gillar inlägget skarpt för lila är ju faktiskt en av mina favo färger.

    Styltor, japp. Där väckte du ett minne hos mig. Det var faktiskt himla roligt att vara stor trots att man bara var liten:-)

    SvaraRadera
  12. Ja, visst är de läckra dessa lila bollar - och nu vet du vad den heter också!
    Ha en fin fredag!
    Kram

    SvaraRadera