onsdag, juni 17, 2020

Lidan, en å eller en älv? Mitt första jobb?

Vid Lidans inlopp kallas Lidan en å. I Lidköping kallas Lidan en älv, alltså "älva" i gemene mans mun. Men hur är det egentligen?

Googlade lite på detta. Hittade en konversation:
"Älva börjar vid Skofteby. Det står på en gammal karta från 1700-talet att Skofteby är beläget där ån Flian faller ut i Älfen Lidan."

Jamen, då är det ju helt klart!

Cyklade hem via det soliga torget. Skandinaviens största torg ÄR tomt utom på onsdagar och lördagar, då det pågår en livlig marknad. Men i och för sig, här var klockan bara 09.00.

Många balkongbilder blir det. Men jag njuter så av att kunna sitta här. Detta var gårdagens frulle med en kopp Sundborn från Rörstrand. En kopp fick jag på köpet på en Porslinsfestival, med kö till att som första 200 köpa en tårtbit för 25 kr och behålla koppen. Så då köpte jag ytterligare en kopp.

Orsakullan undrar vad mitt första jobb var som? Jag tror jag har svarat på den frågan tidigare Klick! Ny klick, men OK, jag var utlandskorrespondent på Håfreströms Pappersbruk, först i Håverud, sedan i Åsensbruk.

En helt regellös onsdag, men jag nyttjar vädret och lyssnar vidare på min bok, den är intressant, den om Jana Kippo.
Ljus och kärlek

12 kommentarer:

  1. Så bra att du fick ordning på älven och ån. Det är inte alltid så lätt tydligen.
    Härliga bilder, visar att du har sommar och sol.
    Här hos oss är det också mycket att sitta på balkongen. Vi läser eller löser korsord där och tar det lugnt.
    Ha en finfin onsdag och varm kram till dig.

    SvaraRadera
  2. Det ser skönt ut där på din balkong :-)
    Jag har ofta funderat på skillnaden (alltså var gränsen går) mellan bäck, å, älv och flod... Hemma i Västerbotten har vi i alla fall älvar, det hör man på namnen: Byskeälven, Skellefteälven och Umeälven :-D

    Ha en fin dag!

    SvaraRadera
  3. Du har det så mysigt på din balkong!
    Så tjusigt att ha utrikeskorrespondent som titel på första jobbet. För min del var det hembiträde.
    Ha en glad midsommar!
    Kram, Ingrid

    SvaraRadera
  4. Mysigt det ser ut på din balkong, nu blev jag jättesugen på leverpastej :P :) Kul att läsa om vad ditt första jobb var också :)

    SvaraRadera
  5. Så klart är Tidan en älv!
    Ser härligt ut på din balkong!
    Kram

    SvaraRadera
  6. Det är inte lätt att veta vad som är älv eller å så frågan är vad som egentligen gäller ;-)

    Gott att kunna njuta av frukosten på balkongen. Liten guldkant på tillvaron i tider som dessa :D

    Kram och god onsdag!

    SvaraRadera
  7. Nej, skillnaden mellan å och älv är i Sverige ganska flytande. DEt beror på vem som tolkar har jag förstått. Men det är något som flyter...
    Och sen kan man ju ta det som man tycker. Visst?
    Kul detta med att Lidköping anses vara Skandinaviens största torg. Vet att jag läst att en del anser att Karlskrona har det. Men visst håller vi på Lidköping.
    Skönt att du trivs på balkongen och visst blir det många fina stunder där nu.
    För oss också. Men inte mitt på dagen om det är sol. Finns mycket annat här då som lockar och i solen ska jag ju inte alls vara.
    Stor kram!

    SvaraRadera
  8. Ditte: Detta med Karlskrona är bluff. Lidköping håller ligan på första plats! Två kommer Malmö och trea Karlskrona. Lite kul är det allt!

    SvaraRadera
  9. Så det är folktomt även hos Dig "tidigt på morgonen", ja Du såg ju hur tomt det var i Lycksele i måndagsförmiddag.
    Nu har jag ringt sju gånger och försökt få tag på nån som kan hjälpa mig ;-) först å främst vill jag ha svar på mina frågor då det gäller medicineringen å sedan ändra den där tidiga tiden till en mer human... men trots jag ringt under både tisdag & onsdag så har jag ännu inte kommit fram till nån människa som kan svara... bara en telefonsvarare som säger Det är många som ringer just nu... och sedan blir det tut i luren ;-)
    Mygg som faan å nu regnar det så det lär bli en miljon nya mygg så fort det blir sol å uppehåll.
    kram

    SvaraRadera
  10. Å, älv varför är det ingen flod då;-) Lättare på engelsk - river.

    Tror att ditt torg och mitt kan tävla om namnet "Döda Torget". Å då ditt är Skandinaviens största så vinner det;-) Ja inte när det är marknad då, för det har vi inte på Täby Centrums torg;-)

    Här blir det ju också bilder från balkongen, och varför inte. Både du ock jag älskar ju balkonghäng så det faller sig naturligt och är ju inte direkt tråkigt heller.

    Du verkar ha en rolig samling av olika koppar. Vi har en samling av muggar, men inte av "riktiga" kaffekoppar.

    SvaraRadera
  11. Åh vilken deal, koppen heter Sundborn och är från Rörstrand. Jag har lite av det porslinet här hemma. Riktig sommarkopp om jag får säga det själv :D. Så spännande att få lite berättande här om Lidköping :D.

    SvaraRadera
  12. Soligt och härligt!
    Gillar din mugg, klassiskt mönster från lokal fabrik.
    Här ösregnar det och jag menar verkligen ösregnar, men det ska bli bättre imorron.
    Trevlig midsommar!

    SvaraRadera