torsdag, juli 16, 2020

Nyhetsuppdateringar

Idag ser ut att bli en bättre dag vädermässigt, men jag tog chansen och utnyttjade gårdagen till max med det jag kunde inomhus. Jag bakade bönfrallor, så gott, som det är!

Jag stickade på mina fantasiraggisar och ägnade mig åt lite rengöring hemma och en del utforskning på nätet. En sak är säker, man blir fast ett bra tag!

Inomhusmåltider hela dagen, inte förrän till kvällen kunde jag gå ut och pyssla om mina blommor på balkongen.

Läser lite i lokalblaskan. Vad gör folk i dessa coronatider? Jo, man far runt med husbilar och husvagnar. Ställplatser är hårdvaluta nu. I Lidköpings centrum erbjuds sex märkta platser. Men det är en bristvara.
De husbilar som jag visade på parkeringen igår, är inga ställplatser, bara parkeringar.

Många tar också tag i sin trädgård. Båttrafiken har ökat. Skara domkyrka har fått ökad ström av turister, då "Att resa i Arns fotspår" ökat. Kata gård och klosterkyrkan i Varnhem har många besökare. O.s.v.

Det omstridda Framnäsbadet utomhus ska öppna på försök nu på lördag/söndag. Campingen vill självklart ha det öppet för sina gäster, men kommunen har varit restriktiv pga coronasmittan och många tillresande från hela landet.

Orsakullan undrar hur jag håller mig nyhetsuppdaterad. Jag skrev just att jag läser lokalblaskan. Dessutom följer jag nyhetsrapporteringarna via radio och TV. Även via Omni-appen i mobilen, den är snabb.

Ha en härlig torsdag nu, med eller utan ärtsoppa.
Ljus och kärlek!

1. Det märks verkligen att folk hemestrar för det är väldigt många som besöker olika utflyktsmål nära hemtrakterna. Det innebär väl att den svenska turistnäringen inte blir helt körd i botten men antalet utländska besökare minskar så klart.

Kram och ha en härlig torsdag <3

2. Man märker stor skillnad på att folk hemestrar på många vis ..här är det vila som gäller kram å fin dag

3. Så goda bullar!
    Jag tror också att många semestrar på hemmaplan denna sommaren....I går hörde jag för första gången sen vi kom tillbaks förra tisdagen någon som pratade svenska i mataffären.
    Kram

4. Verkligen påtagligt många fler husbilar i trafiken nu! Så fina dina balkongblommor är - mina visar tecken på trötthet ...

5. Ja, vad gör folk i coronatider - åker färja till och från Gotland kanske! 70.000 enkelresor per vecka rapporterar DG
    Ha en fin torsdag!
    Kram, Ingrid

6. Vad fint det blommar på din balkong! :-) Ja, nog blir det en annorlunda semester för många i år. Vi hemestrar ju också inom landet och det är inte alls dumt :-)

Ha det gott!

7. Hembakat bröd, inte dåligt det! Ser gott ut!
    Fint på balkongen.
    Ja, en annorlunda sommar är det verkligen, fast den kan kanske också bli bra.
    Sköt om dig!

8. Jadå, visst märks det att folk är hemma i Sverige i år. Men så himla trist att ställa sin husbil på en parkering med massor av folk helt inpå. Fattar inte att det skulle vara semester. Tur man tycker olika. Har ju svårt för att ens tänka mig en campingplats där man står tätt. Inte semester öfr min del.
    Här hade vi regn på förmiddagen men det klarnade upp och blev en ljuvlig eftermiddag och kväll.Och idag toppenväder.
    Hoppas det fina vädret även nått dig.
    Och visst har man att göra oavsett väder.
    Här är det mycket P1 och där får man ju allt.
    Stor kram och trevlig torsdag.

9. När jag såg väderprognosen igår tog jag också fram dammsugaren, fast det inte regnade och var relativt varmt. Men jag tänkte ta chansen, för vem vill städa i 26 grader som det var här idag...

Att folk hemestrar syns tydligt. I mitt fall är det bara kolla innergården. Där har aldrig varit så livligt som i år. Det jag också har märkt är att få verkar var deppiga eller ledsna utan alla ser glada ut och verkar vara positivt förvånade över att man faktiskt kan umgås och hemestra.

PS. Ingen ärtsoppa i 26 grader;-) DS.

10. Lokalblaskan gillar jag med, där står det mesta som är av intresse och ointresse ;D. Dock får man ofta sig ett gott skratt och det gillar jag på något sett :-p.

11. Här har köpet av husbilar ökat och hyrning av stora hus på nätet på semestern. Bra att kunna ägna sig åt inomhussysslor. Visst är det mysigt att kunna sitta ute=)