söndag, juli 26, 2020

Skyltsöndag 26 juli - Grattis!

Idag säger jag stort Grattis till äldsta flickebarnbarnet Elin, som fyller myndig! 

Ja, må hon leva, hipp hipp hurra!

Lidköping har nyårsfirande med lasershow sedan några år tillbaka.

Här är det varierat med skyltar på gågatan, som också är vackert blomstersmyckad hela vägen. Här får man också cykla på de gåendes villkor.

Det är Stenportsgatan, som är väldigt lång och sträcker sig även över Nya stadens torg i det nyanlagda och över till Gamla staden (som har ett eget torg och har haft ett eget rådhus). Lidköping har alltså en gång i tiden varit två städer.

När jag ändå tar upp gammal historia, så vill jag ta med den här texten skriven av Magnus Gabriel de la Gardie 1686 och publicerad i 1695 års psalmbok som psalm nr 387.
Jag tycker det är intressant med den svenska stavningen dåtid.

Slut på dagens skyltsöndag à la BP. Tusen tack för att du håller liv i detta roliga tema, som jag gärna förhandsinställer, om så behövs!

Orsakullan undrar var jag befinner mig. Om det är poolen, stranden, havet, skuggan eller sjön? Det beror på vädret. Kan vara i skogen eller vid sjön.
Om jag oroar mig för klimatet, sjukdomar eller krig. Jag är lite orolig för coronan.
Om jag varit på någon uteservering. Ja.
Om jag badat? Nej.

Ljus och Kärlek

8 kommentarer:

  1. Lidköpings historia är ju spännande liksom Magnus Gabriel de la Gardies betydelse för staden på olika sätt. Och även att här varit två städer. Oj, då var de tidigt ute med lasershowen för det ju några månader kvar.(Eller sitter den kanske kvar...) Roligt att man piggar upp gågatorna med så vackra blommor.
    Önskar dig fortsatt fina dagar.
    Stor kram

    SvaraRadera
  2. Grattis till barnbarnet!! Fin skyltning från Lidköping, tänk att jag varit där, fast på vintern!
    Ha det gott!
    Kram

    SvaraRadera
  3. Passa dig för serveringar! Av 43 smittade på Gotland den senaste tiden är 1/3 restaurangfolk.
    Kram, Ingrid

    SvaraRadera
  4. Stort GRATTIS till Elin! :-)

    Härligt skyltat!
    :-)

    SvaraRadera
  5. Intressant med den gamla stavningen. Grattis till tjejen!

    SvaraRadera
  6. Stort GRATTIS till Elin:-) Lidköping är tidigt ute med att annonsera Lasershowen, det kallar jag framförhållning, om du inte tog bilden ur arkivet vill säga. Gågatan är så fin med alla blomsterarrangemang. Å där finns ju jättemånga affärer på ett och samma ställe.
    Å den där psalmen innehåller många ord som påminner om tyska och holländska språket faktiskt, intressant!

    Tusen tack för att du förinställde din Skyltsöndag och är med trots bloggpaus:-) stort tack för länken också:-)

    SvaraRadera
  7. Snyggt skyltat ... intressant också att Lidköping en gånga var två städer!
    Grattis i efterskott till Elin!
    Kram

    SvaraRadera