tisdag, september 01, 2020

HĂ€lsa đŸ€ eller inte - Septemberutmaning

En riktig hĂ€lsodag igĂ„r! Inte hĂ€lsa i hand, dĂ„ đŸ€ utan mer att se om min egen hĂ€lsa.

Först ett besök hos hudlÀkaren för att fÄ mer salva. Jag ville inte gÄ dit i vÄras p.g.a. corona. Allt var bra, jag har mina ibland Äterkommande lichen, som Àr ofarliga och smittar inte, de bara kliar.

SÄ passade jag pÄ att kolla lÀget för att se om jag kunde unna mig fotvÄrd. JodÄ, jag fick komma intill direkt. HÀr var det handskar och plexiglas.

Även munskydd Ă„t bĂ„da hĂ„ll och glest mellan kunderna.

Sen har vi dÄ detta med körsÄngarna. Det Àr ocksÄ hÀlsa att sjunga i kör. Men hur blir det? Hur gÄr det med 70+ dÀr? SÄng smittar mycket mer Àn tal.

Bilden hÀr visar Stenhammarkören i Lidköping, de Àr 100 i den. Men de övar 25 Ät gÄngen och i de fyra olika stÀmmorna var för sig. Möjligheten att trÀna digitalt finns kanske, men vid uppvisning ska ju alla vara med!
Ja, det ger sig.

September har börjat soligt och fint, men det Àr kallt, 5 grader, nÀr jag steg upp!
Orsakullan frĂ„gar i sin septemberutmaning: September Ă€r en mĂ„nad med R i sig. Det sĂ€gs att mĂ„nader med R i ska du tillsĂ€tta extra D-vitamin, gör du det? Svar: Jag Ă€ter numera Kalk- och D-vitamin varje dag Ă„ret runt.

Ljus och kĂ€rlek đŸ€—đŸ™❤️

14 kommentarer:

  1. HÀrligt med fotvÄrd! FörstÄr att du saknar körsÄngen ...
    Ha en fin tisdag!
    Kram

    SvaraRadera
  2. Ja man mÄste vara sÀker & bÀttre för mkt Àn för lite ...skönt med fotvÄrd kram Ä fin dag

    SvaraRadera
  3. Skönt att bli lite ompysslad. Och jag förstÄr att du saknar sÄngen.
    Kram

    SvaraRadera
  4. Det Àr viktigt att ta hand om sig sjÀlv och unna sig lite omvÄrdnad ibland :-)

    Ha det gott!

    SvaraRadera
  5. Men sÄ skönt med fotvÄrd! ... och en mÀnsklig liten pratstund - ser mycket tryggt ut!
    KörsÄngsfrÄnvaro sÄ klart trist; sjunger inte i kör, men jag sjunger ÀndÄ. Testade i morse, och se rösten höll efter nÄgra jobbiga dagar med astman.
    Ha en fin tisdag :-)

    SvaraRadera
  6. En hÀlsodag Àr behövligt och kan vara nog sÄ behaglig ocksÄ. Skönt att du fick ordnat med bÄde fötter och hud.
    Jag har under vÄren och sommaren varit pÄ fotvÄrd och det har kÀnts vÀldigt bra. Munskydd har jag inte men det har fotterapeuten och Àven glas emellan. KÀnner alls ingen oro.
    Ja, lÀkarbesöken hÀr Àr mÄnga men det Àr glest i vÀntrummen sÄ inga problem dÀr heller.
    Ja, detta med körsÄngen blir ju ett dilemma. SvÄrt att kringÄ och knepigt att sjunga med munskydd.
    Stor kram och trevlig tisdag,.

    SvaraRadera
  7. Jag Àter ocksÄ D-vitamin (för min osteoporos) Äret runt och sÄ fÄr jag ju en massa av den sorten frÄn solen.
    Jag mÄste ta och boka fotvÄrd jag ocksÄ!
    Kram, Ingrid

    SvaraRadera
  8. Synd att det blir svÄrare med körsÄng, förutom glÀdjen gemenskapen ger sÄ Àr ju sÄng, speciellt i kör, bra för hÀlsan... ja förutom nu dÄ ;-)

    Elin gÄr ju musikskola, sjunger bÄde sjÀlv och i band, men sedan i mars Àr allt instÀllt... detta trots det samtidigt sÀgs att barn smittar inte och nu sÄ har folkhÀlsomyndigheten dessutom beslutat att barn med lindriga förkylningssymtom ska vistas pÄ förskola/skola... ja det gÀller förskolan upp till 9an, för efter det "ungen" fyllt 16 och börjat gymnasiet Àr det genast andra direktiv.

    Som Du vet stör dessa dubbla budskap mig ;-)

    kram

    SvaraRadera
  9. Det har jag aldrig hört om mÄnaderna, men det kanske stÀmmer. Det mÄste vara svÄrt att öva körsÄng sÄ uppdelat. Kram

    SvaraRadera
  10. SÄ skönt att fÄ fötterna vidgjorda och sÀkerheten var det inget fel pÄ heller. Bra att besöket hos hudlÀkaren ocksÄ klarades av.

    Kram och god tisdagskvÀll <3

    SvaraRadera
  11. HÀrligt, ta hand om sig sjÀlv behövs och Àr viktigt.
    TÀnk att det skulle bli sÄ hÀr, plexiglas och munskydd.
    Ha det jÀttefint KRAM Primrose ,-)

    SvaraRadera
  12. Plexiglas Àr populÀrt nu, men den varianten har jag inte sett tidigare.

    SvaraRadera
  13. Ja, frisörer, nagelskulptörer och fotvÄrdare har inte haft det lÀtt under det senaste halvÄret. Du Àr nog inte den enda som inte vÄgat sig dit. Kul att du gynnar dom nu, det kan behövas för deras överlevnad.

    Lichen fick jag googla. Den hudsjukdomen har jag aldrig hört talas om. SÄ mycket man inte vet...

    Min barbershopbÀstis har samma problem som du. DÀr Àr det 200 personer som sjunger i den stora kören. Kvartetten repar inte heller live just nu, dÄ en kvinna Àr 70 plus. Men de hÄller pÄ via lÀnk. Det tog nÄgra gÄnger att vÀnja sig, men det funkar med bara fyra personer pÄ distans. Men de stora körerna har stiltje tyvÀrr.

    Äter ocksĂ„ sedan mĂ„nga Ă„r Calcichew.

    HÀr var det mycket varmare Àn fem grader pÄ morgonen. Under dagen var det soligt och kring 20 hÀrliga grader.

    SvaraRadera
  14. Åh ,sĂ„ hĂ€rligt med lite fotvĂ„rd, pĂ„minner mej om att jag gĂ€rna provar det igen!
    Ha det gott!
    Kram

    SvaraRadera