söndag, november 01, 2020

Skyltsöndag Allhelgonadagen

God söndagsmorgon! Det är november månads första skyltsöndag, som vår fantastiska BP håller i! 🚮🚭

Läste i tidningen en dag om ett nytt monument. Ett minnesmärke om veteranerna i Fredens tjänst. Det fick en vacker plats.

   
När jag cyklade dit för att fotografera detta nya monument i Örthagsparken i Lidköping, så blev jag inte ensam om att uppmärksamma detta.

Det här är en skylt som jag skulle vilja vifta med framför de a-traktorer som förpestar tillvaron en del kvällar på parkeringen utanför.

Ja, så kom då äntligen äldsta dottern Jessica i torsdags eftermiddag. Ett glatt återseende och en suddig groupie.

När vi står på Iittala (Rörstrand) samma eftermiddag och har handlat 50 procent rea på allt och köar till betalning, kom så meddelandet att man inte skulle besöka onödiga affärer p.g.a. ökade restriktioner. Det var ju bara att fullfölja köpet.

Torsdagens middag var färdigplanerad. Jag stekte strutsbiffar med tillbehör. Gotti gotti. Detta har jag ätit många gånger, ett jättefint och nyttigt mörkt kött.
 
Lördagen hade jag planerat en biltur till Kinnekulle och att äta på restaurang med vacker utsikt. Men det kändes inte lämpligt nu med restaurangbesök i dessa nya restriktioner. Så det blev hämtpizza, jättegott.

Innan dess så fick jag hjälp med handling av tyngre matvaror, så jag har i tre veckor nu.

Orsakullan: Igår tände många ljus på kyrkogårdar, hur gjorde du? Jag satte mig vid TVn och lyssnade på ärkebiskopens minnesgudstjäns i Uppsala domkyrka och tände ett eget ljus här hemma.

Jag tackade också nej till att läsa texter i kyrkan, som idag.

Nu har livet återgått till ensamheten hos lilla mig och det går bra.
Ljus och Kärlek 🙏

14 kommentarer:

  1. Jag gillar verkligen TYST träden=)
    Tänk vad skyltning gör mycket!
    Vilken kvalitetsdag din dotter hade. Så mysigt!!
    Kram

    SvaraRadera
  2. Snyggt skyltat!
    Ja, nu gäller det att vi tar det här på allvar och att alla tar sitt ansvar. SÅ mysigt att träffa dottern din.

    Kram och god söndag <3

    SvaraRadera
  3. Tystskylten var himla rolig - snyggt skyltat!

    Hmm... Jag undrar vem som bestämmer vilka affärer som är onödiga? Här rekommenderar dom att man ska undvika onödiga resor. Resor kan väl aldrig vara onödiga? Men visst. Jag fattar och vi håller oss hemmavid och tycker synd om hotellbranschen. Om alla stannar hemmavid behöver dom ju inga hotell.

    Ha det gott!

    SvaraRadera
  4. Blogger har trilskats idag, så det blev en dubbel bild till slut. Den ville ta in texten under som bildtext och det funkar inte, den blir som nålsögat. Suck.

    SvaraRadera
  5. Så gott med struts! Det fanns strutskött här i butiken för många år sedan och då köpte jag det någon gång, men nu har jag inte sett till det på länge.
    jag var och tände ljus på gravarna igår. Det var helt coronasäkert, för jag var nästan ensam på kyrkogården.
    Ha en skön söndag!
    Kram, Ingrid

    SvaraRadera
  6. Vacker plats Veteranerna i fredens tjänst fick! Viktigt och bra att det uppmärksammas!
    Du får gå dit och vifta med de fina rogivande träden, någon hänsyn måste de ju ta! Kan ingen få bort dom därifrån, det tas väldigt lite hänsyn nu, folk bryr sig inte. Strutsbiffar, låter intressant, har aldrig smakat och aldrig sett sånna i affärer.
    Bra med hämtpizza i dessa tider, ja nu börjar det om. Vilket härligt foto på dig o dotter förstår att ni längtat!
    Vi hoppas vårt test kommer i början på veckan!
    En fin Alla helgons dag önskar jag!
    KRAM Primrose ,-)

    SvaraRadera
  7. Så härligt att du och dottern har träffats!
    Kram och trevlig söndag

    SvaraRadera
  8. Vilka fina skyltar! Och vad roligt med besök!
    Kinnekulle finns ju kvar. Vet att restaurangen är jättestor och att man har glest där nu mellan bord och gäster men lika bra att avstå. Middag hemma är också trevligt och nu med sällskap.(Har släktingar som var dör i dagarna)
    Veteranstatyn var jättefin och den inkluderar ju alla yrkesgrupper. Bra initiativ.
    Önskar dig en fin söndag.
    Stor kram

    SvaraRadera
  9. Lite av veckans mix hos dig också men en väldigt trevlig sådan, kram på're Gerd!

    SvaraRadera
  10. Det var en väldigt fin och varierad skyltmix:-) Minnesmärket är väldigt fint, utformat som ett hus. Snyggt och stilrent.
    Kul att Jessica hälsade på. Å på den bilden är hon faktiskt väldigt lik dig.
    Extra roligt att ni åtminstone lyckades med att shoppa loss på Iittala. Bra tajming där.
    Ja, nu är vi tillbaka på ruta 1 igen. Men nu har vi ju erfarenhet av det som vi inte hade i våras. Om alla återigen lyssnar på rekommendationerna lär det finnas tillfällen då det kommer att vara folktomt i affärerna. Perfekt för oss gamlingar;-)
    Struts - WOW! Ett gott och mört kött, som jag gillar. Nu blev jag riktigt sugen:-)

    Tusen tack för en fin skyltning och länken:-)

    SvaraRadera
  11. Vilken perfekt skylt! Den skulle man vilja visa upp lite här och var. Kram

    SvaraRadera
  12. @broderauttexten är underbar med sina texter! Väsen utomhus är inte trevligt.
    Men det är det att ha besök. Äta gott och trivas ihop. Fin bild på er :-)
    Ha en fin vecka Gerd!
    Skyltkram

    SvaraRadera
  13. Så söta ni är du och din dotter! :) Skyltdockor minsann!
    Ett fint initiativ att minnas veteranerna och på en väldigt vacker plats. Toppen!
    Tystskylten/bonaden kunde man ju apa efter lite grann. För visst är det lämpligt att säga tyst nu och då, även om det sägs tyst.
    Struts är gott!
    Söndagskram!

    SvaraRadera
  14. Har som Du vet aldrig smakat struts och knappt tänkt att det gick att köpa strutskött utanför sånna där strutsfarmer... fast Ditt kött är kanske från Strutsfarm?

    Utanför Örnsköldsvik finns det en strutsfarm och vi har pratat om att åka dit i typ 15 år och än har det aldrig blivit av.

    Tyst är ibland ett ord man nästan vill skrika ;-)

    Restriktionerna, ja vad ska jag säga... vi får alla dra vårt strå till stacken och hoppas alla tänker efter före.

    kram

    SvaraRadera