torsdag, november 12, 2020

Testar Lumix

Utsikt från mitt sovrumsfönster eller köksfönster, båda funkar. Det var en dag när himlen var lite blåfärgad och jag gjorde några försök med Lumix. Inga filter, ingenting, bara rakt av.

På balkongen längst ner fanns rikligt blomstrande blomlådor hela sommaren.

Sikta in huset på tvärgatan längst bort!

Här testade jag zoomen och avståndet är allra längst bort på det vita huset som syns i förra fotot.
Jag har stativ och då hade såklart fotot blivit bättre.

Här var gänget på väg till Willys. Också ett långt avstånd bort för jag var inte kvick nog. Lumix är verkligen kvalitet men ingen 40x optisk zoom, som jag var inne på först.

Jag behöver träna massor och även få kunskap. Det finns inget på Youtube som passar här och instruktionerna är svåra. Jag borde ta mig till Elgiganten, men just nu vill jag inte gå i närkontakt pga pandemin.

Denna bild tog jag precis nu. Ånej, där äter jag inte frukost längre. Brrr, 6 grader.

Orsakullan: Vilken är din favoriträtt? Jag har inte en favorit, jag har flera. Rökt sik eller rökt regnbåge med kokt potatis och hollandaissås, är en stor favorit. Havregrynsgröt är något som...jag tycker om och äter ibland.

Ljus och Kärlek från mitt blogghem 🙏

9 kommentarer:

  1. Rökt sik är underbart gott, men det ska vara ris till - och gärna hollandaisesås eller nån annan god såssort. Fast just nu är det inget som smakar mig. Igår fick Rolle kokt potatis med stekt torsk på salladsbädd med hemgjord romröra och tyckte det var fantastiskt gott. Själv åt jag tacos med sallad och torsk och romröra.....smakade ingenting!
    KRAM/Susie

    SvaraRadera
  2. Kul att testa den nya kameran och övning ger färdighet. Stativ har jag också men tar sällan fram det...

    Kram och god torsdag <3

    SvaraRadera
  3. Tycker du tar jättefina bilder. Och visst är det kul att testa lite.
    Kram

    SvaraRadera
  4. Det bådar gott inför er gemensamma tillvaro, du och Lumixen :-) Själv försöker jag lära mig att komma överens med mobilkameran, går väl sådär...

    Ha en fin dag!

    SvaraRadera
  5. Jag har varit sugen på att skaffa mig en ny digitalkamera, men är för lat. Det får bli som det kan med mobilen.
    Ha en skön torsdag!
    Kram, Ingrid

    SvaraRadera
  6. kul att testa lite på håll och nära, har inget stativ och dålig kamera, Så lycka till med Lumixen! ,-)
    Ha det jättefint KRAM Primrose ,-)

    SvaraRadera
  7. Kul att du är igång och tränar och med träning kommer du långt. Vill bara till att testa och sedan minnas vilken inställning man hade. Men det kommer. Kanske kan du köra på automatik så länge för kameran känner nog av både avstånd och motiv ganska bra genom den funktionen
    Är ju lite trixigt att få till skapa bilder på långt avstånd men jag tycker du fick till det.
    (Jag har stativ men använder det mest för nattbilder. Inget jag tar med mig ut direkt.)
    Lycka till med träningen.
    Stor kram

    SvaraRadera
  8. Tycker dina bilder blev riktigt bra. Att använda stativ är alldeles för jobbigt (läs: jag är för lat) så jag brukar vila kameran på balkongräcket. Då blir bilderna iaf hyfsat skarpa.
    Sedan har vi ju inga bildbloggar heller, utan vanliga vardagsbloggar, och för de duger våra bilder alldeles utmärkt. Det är ju motiven som räknas, inte kvalitén - tycker jag iaf.

    PS. Sista bilden är enastående med alla sina fina färger. DS.

    SvaraRadera
  9. Kul att testa en ny kamera, sista bilden med kvällsljuset är jättefint. Nej, nu är det nog slut med frukostar på balkongen.
    Ha det gott!
    Kram

    SvaraRadera