söndag, januari 24, 2021

Skyltsöndag och ett 💕 minne

 

En skulptur pĂ„ Gamla stadens torg heter Vattenlek och tillkom 1959. Den har jag bĂ„de fotat och filmat med fontĂ€nvatten sprutande sommartid. Den omnĂ€mns i Konst i Lidköping som "simmande varelser i vatten".

HĂ€r har det blivit lite tidningsskriverier om att "lyfta platsen" och göra det gamla torget mer attraktivt. Ingen dum idĂ© alls. 

Kronocampingen i Lidköping behöver ingen extra reklam 😀 Den gĂ„r sĂ„ sanslöst bra och blev förra Ă„ret etta i tio i topps campingar i Sverige! LĂ€get, Ă€r inte fel heller, precis vid VĂ€nerns strand.

Jag tycker texten talar för sig sjÀlv, med tanke pÄ alla höjdare som samvetslöst gÄr sina egna vÀgar i pandemin, eller har jag fel?

Visst Ă€r det skyltsöndag idag! Ja, just det, som vĂ„r inspirerande bloggvĂ€n BP, hĂ„ller i 😀 Gillas!

Orsakullan: Vilken dag i mÄnaden fÄr du pengar? Den 18:e. Och vilket datum har absolut ingen betydelse, det Àr bara att rÀtta sig dÀrefter. MÄnaden var precis lika lÄng dÄ jag jobbade och fick den 25:e.

Sist vill jag skÀnka nÄgra tankar till minne av min Àlskade, som med symbol för bÄten, seglade ivÀg idag för nio Är sedan. I ljust minne bevarad.

Ljus och KĂ€rlek 🙏

18 kommentarer:

  1. HÄller med om det dÀr med samvetet. Snyggt skyltat!

    Nio Är... Oj vad tiden har gÄtt fort! FörstÄr saknaden.
    Kram

    SvaraRadera
  2. Snyggt skyltat och visst stÀmmer det bra med samvetet.

    Att det redan har gÄtt nio Är. FörstÄr att saknaden Àr stor <3

    Kram och god söndag!

    SvaraRadera
  3. Vattenlek pĂ„ ett passande monument÷) Ser vĂ€ldigt mysigt ut i Lidköping. Jag har varit dĂ€r som barnsben men har inget minne av byggnader. Jag har bara kort pĂ„ besöket. Ja ett vĂ€ldigt passande citat pĂ„ samvete. Vilket fint minne och tankar pĂ„ din kĂ€raste. Åren de bara far ivĂ€g.
    Ha det gott!
    Kram

    SvaraRadera
  4. Fin symbolik med bÄten dÀr och din Àlskade! Ljusa minnen gott, Àven i saknad <3
    Tjusiga bilder med konst frÄn Lidköping och nÄgra broderade ord att begrunda.
    Ha en fin vecka Gerd!
    Kram

    SvaraRadera
  5. Vi har vÄra minnesdagar sÄ hÀr i januari/februari. Dagar dÄ saknaden gör sig lite extra pÄmind.
    Ha en fin söndag!
    Kram, Ingrid

    SvaraRadera
  6. Fina skyltar frÄn Lidköping! Och tanken pÄ att pigga upp torget kanske kan verkstÀllas. KÀnns vÀl öde. Men nu Àr det ju vinter och grÄtt pÄ bilden. Konstverket har jag sett en sommardag och det Àr vÀldigt fint.
    Roligt att Kronocampingen Àr omtyckt för dÄ drar den ju extra turister till stan. Visserligen har camping aldrig varit nÄgot för mig annat Àn nÀr jag korsade USA pÄ 70-talet i en Volkswagen Camper. Men mÄnga gillar det livet. Vi valde bÄtlivet och alltid natthamnar i skÀrgÄrden utan att ha andra bÄtar nÀra.
    Samvetesskylten Àr bra.Och jag instÀmmer helt. Tycker absolut att alla höjdare skulle föregÄ med gott exempel. Men Ä andra sidan Àr ju detta att de inte gör det inget nytt. Och missköter man sig sÄ fÄr man ett nytt jobb och extra betalt.
    Vacker sista blid som ett fint minne.
    Stor kram

    SvaraRadera
  7. InstÀmmer med samvetet. 1959 var ett mycket fint Ärtal, det var fler som kom till vÀrlden dÄ ;) En fortsatt trevlig vecka :)

    SvaraRadera
  8. En dag Du minns förstÄr jag <3 *kramar om*

    Fina bilder/skyltar som vanligt och jag blandar ihop Din stad Lid med staden Lin - köping.

    kram

    SvaraRadera
  9. Fint skyltat frĂ„n din stad! Å fint med den sista bilden med symbolen med bĂ„ten. Man fĂ„r leva med minnena!
    MÄ sÄ gott!
    Kram

    SvaraRadera
  10. Ä vackert med bÄten och liknelsen. Tiden gÄr sÄ fort, men man fÄr vÄrda sina ljusa minnen!
    I övrigt bra skyltat. Jag tycker om vattenleksskulpturen!
    Kramar

    SvaraRadera
  11. Fint sÀtt att minnas, en varm kram till dig.
    Gillar Àven den stora rostiga cylindern, pÄminner om mina rabattkanter.
    Önskar dig en fin kvĂ€ll.

    SvaraRadera
  12. Jag lÀste Coronacampingen :-D
    Min hjÀrna har blivit corona-infekterad!
    Det kanske Àr blandade bilder frÄn olika Är hÀr men tÀnker att ni har rÀtt lite snö eller ingen alls.

    SvaraRadera
  13. Svar: Bilderna Àr fÀrska allihopa! Vi har ingen direkt snö.

    SvaraRadera
  14. Konstverket "Vattenlek" mÄ sÀkert vara just en lek nÀr fontÀnerna Àr pÄ. Nu under vintern ser det ut som om det stÀllt pÄ en upp och nedvÀnt blomsterlÄda.
    Jo, torget borde kanske livas upp en aning. Det Ă€r ju dött ungefĂ€r som Döda Torget i TĂ€by. Åt andra sidan Ă€r det pandemitider och dessutom Ă€r det vinter, sĂ„...
    Googlade lite för att kolla den fina campingen. Jo, den har service Äret om, men det Àr inte direkt billigt att stÄ dÀr. Har man en "riktig" lÀgenhet/ett hus nÄgon annanstans Àr det rentav svindyrt. Men har man det som enda boende Àr hyran vÀl okej, men absolut inte prisvÀrt.

    Broderiet Àr sÄ sant. Gissar at du tÀnkte pÄ den Àn en gÄng snett uppÄt sparkade Eliasson. Det Àr inte första gÄngen han klarat sig "framgÄngsrikt". Otroligt helt enkelt.

    Tusen tack för en fin skyltning frÄn Lidköping. Stort tack för lÀnken ocksÄ:-)

    SvaraRadera
  15. GokvÀll *hjÀrta*

    Ja tiden gÄr, mins er kamp dÄ din Pusselbit var sjuk snyft...

    Skulle tro att det blir lika poppis Àven i Är att vara kvar i Sverige & campa, det hinner nog inte bli sÄ stora förÀndringar & skönt att det blir enklare att umgÄs utomhus i vÀrme & sol som jag hoppas det blir!

    Varm stor kram *hjÀrta*

    SvaraRadera
  16. FörstÄr precis hur du kÀnner det. Sorgen avtar, men saknaden tycker jag Àr nÀrvarande, vÀldigt mycket.
    Fina skyltbilder du visar. Roligt att campingen Àr sÄ populÀr.
    Varm kram till dig och var rÀdd om dig.

    SvaraRadera
  17. Roligt att se stadsbilder frÄn Lidköping.
    Fin symbol med bÄten.

    SvaraRadera