onsdag, januari 06, 2021

Stad i ljus på Trettondagen

God morgon, idag gick solen upp 08.54 och vi har ett par tre minusgrader.

Här kommer några av mina ljusbilder från min vackra stad Lisch. Jag var ute vid 16-tiden men borde ha väntat till lite senare, då det mörknat lite mer, men det blev så kallt. 

Här ser vi Torgbron, som numera bara är tillgänglig för gående och cyklister.

Ett vackert belysningsdekoretat träd med kyrkan i den pågående renoveringen. Just denna belysning har funnits i några år.

Här står jag på Wennerbergsbron, där det finns både cykel-, gång- och livlig biltrafik. Kajkanternas belysning är ny till nyår. Än så länge har den fått vara ifred.

En bil svänger av från Wennerbergsbron och vidare mot torget. Ja, det är trädet jag vill visa, fast åt annat håll.

Igår hittade jag några bra program på TV. Först reprisen på "Nyårskonserten i Wien" (som jag tuppelurade lite till), sen "Allan i Flaskhall" (född 1918 utanför Sollebrunn, nära mina hemtrakter) sen ett finskt program om "Du och jag, mamma" - mamman var väl nästan hundra år och högg sin ved själv. Sist om Sven Jerring. När jag var tolv år, hade jag varit med om en trafikolycka och skrev sen till Barnens brevlåda, det blev uppläst av farbror Sven och jag fick en bok på posten. Stort!

Orsakullan frågar och jag svarar. Jag släpar efter så det råkar bli sex på rad:

1. Nytt år, nya möjligheter. Vilka möjligheter ser du med 2021. Ja, vad ska jag säga, mitt upp i en pandemi? Det handlar väl snarare om överlevnad.
2. Berätta om tre drömmar du har. Man ska väl aldrig sluta drömma. Så, pandemi - häck väck!
3. Dina bästa tips för att överleva i vinter. Bra kläder för alla väder. Motion för både kropp och knopp.
4. Bastubad kan vara härligt så här års. Badar du bastu? Jag har badat bastu en del, men det funkar inte i dessa tider.
5. Hälsan brukar stå i fokus i januari, hur är det med hälsan? Hälsan är alltid viktig, den är inte månadsbunden.
6. Idag är sista röda högtidsdagen innan påsken. Hur känns det? Inte ett dugg, jag är fortfarande friherrinna.

Ljus och Kärlek🙏

7 kommentarer:

  1. Så vackert det är i din stad!
    Ja, nu dröjer det ett bra tag innan många är lediga igen. I skolans värld kan vi i alla fall se fram emot sportlovet. Alltid något.

    Kram

    SvaraRadera
  2. Så vackert i ditt Lidköping. Älskar vackert upplysta städer och Lidköping verkar vara en av dessa.
    Jag blev så besviken på nyårskonserten. Hade liksom glömt bort att den skulle vara publikfri och det blev inte alls samma stämning och inte vacker balett från Scönbrunn heller.
    Allan i Flaskhall, verkar intressant, inte helt mina trakter, men inte så långt ifrån.
    Trevlig helg!

    SvaraRadera
  3. Roligt att se dessa vackra bilder från Lidköping. Och visst är det fint med all belysning som ger stan ett helt annat lyster. Fastnade extra för den där du står på Wennebergsbron.
    Nyårskonserten såg vi på nyårsdagen men det kändes torftigt utan publik.
    Har sett den sedan jag var liten och alltid älskat baletten. "Allan i Falskhall" såg vi och den är ju delvis också från mina trakter i Västergötland och väldigt mycket från farmors trakter just i Sollebrunn.

    Önskar dig nu en fin trettondag. Ska ge mig ut på en vända . Här är lite snö så det gäller att gå försiktigt.
    Stor kram

    SvaraRadera
  4. Så vackert upplyst stan är! Det behövs verkligen den här mörka och dystra tiden. Fast jag tycker att man börjar märka att eftermiddagarna har blivit lite längre.
    Ha en fin fortsättning på Trettondagen!
    Kram, Ingrid

    SvaraRadera
  5. Fin upplyst stad, men vinter och kallt... nej, jag tycker Du ser ut att ha höst :)
    Hälsan är viktig året om, covid19 har förstört mycket... vi får hoppas det är över innan sommaren.
    Idag minus 20 till att börja med men nu bara minus 15 så det blir väderomslag...

    kram

    SvaraRadera
  6. Vad gäller belysningen så är jag såld på trädet. Vilket jobb det måste ha varit att sätta upp den slingan på trädet. Helt fantastiskt och så otroligt vackert.
    Belysningen vi kajkanten lyser upp, men där hade jag önskat mig flera färger eller ett färgspel.
    Gjorde precis som du och la upp en samling svar på Orsakullans frågor.

    PS. Hade du gått ut senare hade du inte bara frusit ihjäl utan bilderna hade troligen blivit sämre också. Eller är din Samsung en bra mörkerkamera? Min Sonny är det inte kan jag säga. DS.

    SvaraRadera
  7. Verkligen vackert med din upplysta stad - det där trädet är magnifikt!
    Ha en fin torsdag!
    Kram

    SvaraRadera