torsdag, februari 25, 2021

Min cliffhanger, eller ja...

God morgon! Idag finns en förhoppning om lite sol igen, den var försvunnen igår och blåsten var inte nådig när jag cyklade fram. 

Jag hade fått tummen ur och äntligen beställt tid hos en fysioterapeut (sjukgymnast) på Fysrehab för min värkande högeraxel. Jag har skolios som tidvis ger värk i vänster höft och då får högeraxeln jobba fel och allt detta går i skov. Finns alltså tider då jag är nästan smärtfri.

Jag blev väldigt nöjd med den utförliga undersökningen och träningsprogrammet. Fysrehab var en ny bekantskap, där man tar hand om idrottsskador och alla möjliga rehabiliteringar, så jag kände mig trygg. Här gällde det munskydd och även visir för sjukgymnasten, en duktig yngre kille. 

Munskydd är helt OK, om det bara inte immade igen så på glasögonen.

Min middag igår med lax och pasta och egenrörd sås, på min egen restaurang.

Orsakullan: När telefonen ringer så... brukar jag svara. Jag vet att jag inte måste, men av gammal uppfostran, så svarar jag, såvida det inte är ett "konstigt nummer". Och kan be att få återkomma, om så är📞

Ljus och Kärlek🙏

13 kommentarer:

  1. Ibland kan det vara lite svårt med imman på glasögonen när man har munskydd, men jag tror jag kommit på ett bra sätt för mig att hindra det. Sitter det år rejält runt näsan brukar det gå bra, men det ska bli skönt när vi nån gång kan vistas bland andra människor som på den gamla goda tiden. Kram

    SvaraRadera
  2. Jag gillar inte alls att gå omkring med munskydd och det är inte bara imman som irriterar. På vissa ställen känns det också väldigt onödigt när det inte är nåt folk runt ikring (och då brukar jag fuska för att få lite luft). Men jag tycker att det är helt rätt med tvånget i affärer, lokaltrafik och andra ställen där man har svårt att hålla sig undan från andra människor.

    Tänk att man skulle gå och bli folkskygg på äldre dar...

    Ha en fin dag!

    SvaraRadera
  3. God middag, tror jag bestämt! Hoppas du orkar rehabba dig i mål! (det kan vara svårt, det vet jag av egen erfarenhet)

    SvaraRadera
  4. Så bra att du blev väl omhändertagen hos psykoterapin. Ett litet tips vaxa in glasögonen med tvål till nästa gång så immar de inte igen. Smarrig pasta!!
    Ta hand om dig vännen <3
    Kram

    SvaraRadera
  5. Så skönt att du kände att du fick en bra behandling.
    Ja, det är lite jobbigt när munskyddet immar igen glasögonen. Men annars har jag inte heller några problem att ha det. Vi är ju så vana vid det nu så man nästan känner sig naken om man skulle glömma det. Kram

    SvaraRadera
  6. Visst är det bra med denna hjälp av en fysioterapeut. Skönt att det kändes bra och att du blev ordentligt undersökt. Hoppas din värk avtar med bra träning. Jag är supernöjd med min träning på rehab varje vecka och tycker det har hjälpt.Och hela tiden där är min fysiorearpeut vid sidan med visir och munskydd. Sedan är det daglig träning här hemma och det jag kan göra utan maskiner. Vad gäller munskydd så är de vita "klass 2" kanske bättre för att inte glasögonen ska imma igen. Väl värt att testa.
    Önskar dig en fin torsdag.
    Stor kram

    SvaraRadera
  7. Jag svarar bara om jag känner igen numret. Annars kollar jag upp det och om det verkar ok ringer jag tillbaka omgående.
    Hoppas att du får hjälp med dina besvär!
    Kram, Ingrid

    SvaraRadera
  8. Är vi hemma så svarar alltid nån av oss! Är vi ute och far så har vi ju aldrig mobilen på så det händer att folk när dom får tag i oss senare undrar var vi håller på med? Dom tycker att vi ska koppla om den fasta till mobilen - för att sen naturligtvis alltid svara. Jag vet inte vad det här med telefonterrorn har kommit från.....!?
    KRAM/Susie

    SvaraRadera
  9. Bra Du nu får hjälp fysioterapeuter brukar veta vad som är bäst och rent teoretiskt brukar det bli bra resultat 😜 i praktiken hänger det på Dig... inte alltid det funkar lika bra som rent teoretiskt, jo yes jag vet av egen erfarenhet 😊
    Munskydd både en välsignelse och förbannelse 😒
    Men nu måste vi hålla avstånd och verkligen göra allt för att om inte stoppa så minska smittspridning 🦠
    Det här med att alltid vara närvarande och tillgänglig då det gäller att svara i telefon/mobil det är en stress och egentligen helt galet för ingen av oss lär behöva svara, vara tillgängliga 24 timmar dygnet.
    Jag sätter min mobil på flygplansläge när jag sover 😴 och svarar inte när jag är ute med the dogs om det icke är Elin. Min mobil säger nämligen med hög röst att det är Elin som ringer 😊
    Kram

    SvaraRadera
  10. Vilket glatt interiör det finns på ditt fys.rehab. Hoppas det går vägen med din behandling så du får lindring/bättring. Gott du har besvärsfria perioder också. Fortsatt lycka till med munskydd på och det hela:-)
    Kram

    SvaraRadera
  11. Du gav mig ju en komplimang igår, nämligen att jag har bra öga för detaljer. Jo, det har jag. Kallas för arbetsskada. Å såklart fastnar jag helt på första bilden och den färgglada tavlan på den vita vägen. Där blir man ju inte bara glad utan "smärtfri" också;-)

    Gissar att Ditte till viss mån inspirerat dig att söka hjälp hos en sjukgymnast. Ja, det ordet låter ju inte lika snofsigt som fysioterapeut förstås.

    Jättekul att du blev nöjd. Om du går dit flera gånger så får du gärna fråga någon var tavlan är köpt;-)

    SvaraRadera
  12. Så bra att du blev nöjd med besöket hos sjukgymnasten! Munskydd ja, har samma problem med immiga glasögon, så på jobbet använder jag bara visir, men nu får jag ju sitta i telefonrådgivningen istället, jag hör inte vad folk säger som har munskydd på sig, tyvärr!
    Din mat ser jättegod ut.
    Må så gott!
    Kram

    SvaraRadera
  13. Vad skönt att fysion funkade.
    Känner igen immiga glasögon i samband med munskydd, men det går ju över relativt fort, som tur är.
    God mat och fin tallrik!

    SvaraRadera